Anonymous

پیام ما امید ، وعده ما آزادی

ابزارهای بهبودی معتادان جنسی

زمانی که شما شروع به خواندن این کتاب می کنید و به تلاش خود در مسیرتان ادامه می دهید، ما به برخی از این ابزارهای اساسی بهبودی در قدم اشاره می کنیم. چنانچه متوجه منظور این ابزارها نشدیدف جهت توضیح بیشتر به این بخش رجوع کنید.

 

1- انجمن و جلسات

ما غالبا در اولین جلسه مان خشمگین هستیم که باید اینجا بیاییم و احساس شرم و تردید می کنیم.
با این حال هر زمان که در جلسه شرکت می کنیم چیز جدیدی می شنویم که به ما کمک می کند و یا فرصتی می یابیم تا باری که بر دوش داریم را با دیگران مشارکت کنیم. به این دلیل است که شرکت روزانه در جلسات یا هفته ای سه الی چهار جلسه برایمان سودمند است. بسیاری از اعضای انجمن معتادان جنسی یک عادت شخصی دارند و آن این است که زمانی که نمی خواهند به جلسات بروند دقیقا همان زمانی است که بیشترین نیاز را به جلسه دارند. به نظر می رسد که تمایل به نرفتن به یک جلسه همان اعتیاد ماست که در حال فعالیت است.
پیشنهاد می شود که تازه واردان و آنان که در حال تقلا برای پاک ماندن هستند نود جلسه را در نود روز به شکل کامل حضور یابند. این عمل ابزار قدرتمندی جهت حفظ و گسترش تمرکزمان روی پاکی و کارکرد قدم می باشد. اگر در محدوده شما جلسه انجمن معتادان جنسی وجود ندارد ممکن است جلسات باز بهبودی برای حضور شما فراهم باشد. ما بجز با شخص معتاد نیازی نیست خود را با تمام آن انجمن یکی بدانیم و اگر احساس راحتی نمی کنیم حتی نیازی نیست خود را با آنان یکسان بدانیم. ما فقط می توانیم بنشینیم و گوش دهیم.
ما در جلسات انجمن معتادان جنسی شرکت می کنیم تا تجربه شخصی، قدرت و امیدمان را به مشارکت بگذاریم. ما همچنین از تاثیر قدمها و سنتها بر پذیرش مشکلات زندگی مشارکت می کنیم. جلسات مکانی برای تخلیه مشکلاتمان نمی باشند و مطمئنا نمی توانند جایگزینی برای کارکرد قدم با راهنما باشند. در جلسات مشارکتمان را محدود می کنیم تا همگان از این وقت برای مشارکت استفاده کنند. در جلسات همچنین به موضوع جلسه می پردازیم و فقط یک بار مشارکت می کنیم تا هر شخص فرصت مشارکت را بیابد. ما متوجه این نکته هستیم که ما واقعا به آن اندازه که فکر می کنیم برای دیگران مهم هستیم، مهم نیستیم.

 

یک عضو انجمن معتادان جنسی درباره حضور در جلسات این چنین نوشته است:
1- ما را از انزوا و ذهنمان خارج می کند.
2- اصول برنامه انجمن معتادان جنسی را به ما آموزش می دهد.
3- ما را در ارتباط با اعضای با تجربه قرار می دهد و ما را در معرض افکار و ایده های جدید قرار می دهد، بدین ترتیب ما می توانیم شروع به تغییر افکار و رفتارمان کنیم.
4- ما را در ارتباط با تازه واردان قرار می دهد که در این وضعیت خاطرات زندگی قبل از پاکی مان را زنده نگاه می داریم.
5- به ما این امکان را می دهد که هر آنچه را در اینجا گرفتیم به دیگران انتقال دهیم که این عمل هدف اصلی برنامه انجمن معتادان جنسی و کلید پاکی توام با آرامش و شادکامی است.
6- فضای محسوس بهبودی و نیروی برتر حاضر در جلسات باعث بهبودی مان می شود و فشارهای درونی ناشی از نواقص شخصیتی مان را تسکین می دهد.
7- این پیام را به ما یادآوری می کند که ما بهبودی را برگزیده ایم.
8- این امکان را به ما می دهد که در انجمن حضور یابیم.
9- امکان مشارکت و گوش دادن را فراهم می کند تا به ما کمک شود با دیگران ارتباط برقرار کنیم و متوجه شویم که غیر از دیدگاه ما نظرات و دیدگاههای دیگری هم وجود دارند.
سنت دوازدهم رفتار ما را در انجمن هدایت می کند. ما اصل روحانی گمنامی را به خواسته های شخصی مان از قبیل صحبت کردن درباره جلسات انجمن معتادان جنسی و گفتگوهای دیگر ترجیح می دهیم.
ما در بیرون از جلسات نام اعضایی که در جلسه بودند را نمی گوییم و به مشارکت شخص خاصی نیز رجوع نمی کنیم. اینگونه است که ما به گمنامی همدیگر احترام می گذاریم. تمرین گمنامی بدین شکل برای ما هم به شکل فردی و هم به شکل گروهی سودمند خواهد بود. در چنین وضعیتی هر عضو این امکان را می یابد تا آزادانه درباره هر چه پیش آمده مشارکت کند. در ضمن این کار از گروه در برابر شایعه پراکنی، باند بازی، تفرقه افکنی، قهرمان پرستی و رفتارهای منفی دیگر محافظت می کند. از طریق این اصل روحانی ما بر روی خودمان تمرکز می کنیم و فقط درباره چگونگی استفاده ما از ایده های برنامه انجمن معتادان جنسی در زندگی شخصی مان صحبت می کنیم.
ما بر روی پیام تمرکز می کنیم، نه بر روی پیام رسان. ما اصول را به شخصیت ها ترجیح می دهیم. ما همچنین گمنامی را در جسات با اشاره نکردن به شغل، گرایش مذهبی، عضویت در جمعیت های خاص، درآمد، عضویت در انجمن های دوازده قدمی دیگر و یا عضویت های خارج از جلسه تمرین می کنیم. همچنین اگر شخصی را در جلسه ببینیم که در شرایط دیگری او را می شناختیم، گمنامی اش را بدین شکل حفظ می کنیم که با او درباره موضوعات خارج از جلسه صحبت نمی کنیم. بدین ترتیب برچسبها، توقعات و وظایفی که در دنیای بیرون با آنها تشخیص داده می شویم مانع ما نمی شوند و ما می توانیم از ته دل مشارکت کنیم. به جای آنکه اشخاصی باشیم که بوسیله طبقه اجتماعی یا مهارتمان از همدیگر جدا شویم، در عوض همگی ما در جلسه با هم برابر هستیم که یک مشکل مشترک جنسی داریم.
ما گمنامی را در بیرون از جلسات بدین شکل حفظ می کنیم که اگر دوستی از  انجمن معتادان جنسی را در مکانهای عمومی ببینیم از سلام کردن به او در صورتی که نیاز به توضیح به یک شخص ثالث باشد که چگونه این شخص را می شناسیم، از این کار اجتناب می کنیم. این عمل به معنی حفظ گمنامی می باشد.
ما مواقعی که گمنامی باید حفظ شود ولی نمی شود را "شکستن گمنامی" می نامیم. ما در گفتگوهای دو نفره مان با راهنما یا یک شخص قابل اعتماد در انجمن  معتادان جنسی اگر نیاز به طرح موضوعی داشته باشیم که شخص ثالثی را در بر می گیرد سعی در تمرین گمنامی می کنیم. با نگفتن نام کسی که درباره اش صحبت می کنیم روی خودمان متمرکز می شویم.
با این وجود ماییم که به مشکل برخورده ایم.
ما خواستار حمایت روحانی برای شخصی می شویم که از او عصبانی ایم. ما از شایعه پراکنی و انتقاد اجتناب می کنیم. سپس گفتگویمان را به این متمرکز می کنیم که "ما" چه تغییری می توانیم بکنیم. این مسئله می تواند شامل تغییر نگرشمان باشد. ما مصمم هستیم که در راه حل زندگی کنیم نه در مشکل. سپری کردن هفت روز بدون جلسه باعث ضعف و سستی مان می شود.


2- رجوع به گفته دیگران

در فرمت جلسات انجمن معتادان جنسی این درخواست آمده که لطفا به گفته دیگران رجوع نکنید. رجوع نکردن به حرفهای دیگران (cross talk) یعنی چه؟ معنی اصلی cross talk اشاره به تداخل در مدار الکتریکی دارد که یک انرژی ناخواسته از قسمتی به قسمت دیگر منتقل می شود. با بکار بردن این عبارت در جلسات انجمن معتادان جنسی، رجوع به گفته دیگران به معنی واکنش نامناسب به مشارکت دیگران است. این واکنش می تواند شامل قطع کردن صحبت، نصیحت کردن، انتقاد کردن، اشاره صریح به مشارکت دیگری، آزرده کردن شخص، رجوع به اسم شخص یا اشاره به قسمتی از مشارکت شخص دیگری و یا مستقیما با شخص دیگری وارد صحبت شدن، باشد. گفتگوهای حاشیه ای نیز می توانند گونه ای از رجوع به گفته دیگران باشند. مشارکت صحیح به این معنی است که روی خودمان تمرکز کنیم. در گفته هایمان "ما" و "شما" از من استفاده می کنیم و از تجربه های خودمان و درباره مسائل خودمان صحبت می کنیم. حفظ تمرکز بر روی خودمان به ما کمک می کند که بهبود یابیم و باعث خلق جلسه ای می شود که همه می توانند آزادانه و بدون ترس اینکه درباره آنها قضاوت شود صحبت کنند.
اگر بخواهیم گفته خود را با افکاری که توسط دیگران ابراز شده مرتبط کنیم، می توانیم مثلا بگوییم که من با آنچه قبلا درباره حفظ پاکی گفته شد احساس یکسانی دارم، زمانی که هفته پیش توسط شهوت وسوسه شدم متوجه شدم که تماس تلفنی واقعا به من کمک می کند تا قدرت شهوت را بشکنم و بتوانم روزم را ادامه دهم.


3- راهنما

راهنما گرفتن رفتاری متواضعانه است. اعتماد کردن به تجربیات و بینش یک معتاد جنسی دیگر در حالی که در جلسات حاضر می شویم و وارد قدمها می شویم مستلزم تغییر بزرگی در نگرش ماست. ما می بایست این طرز فکر را که "من می توانم به تنهایی این کار را انجام دهم" را تغییر دهیم. با این حال شکل زندگی ما و هر آنچه فکر می کردیم درباره بهبودی می دانیم برایمان کارساز نبود و همه اینها باعث اصلی ورود ما به انجمن معتادان جنسی بود. عملکرد بدون راهنما مانند هدایت کشتی بدون سکان است. در چنین وضعیتی ملوان تحت فرمان جریان آب است تا ببیند آب او را به کجا می برد. ما به کمک فراوان نیاز خواهیم داشت.
حتی آنانکه در برنامه های دوازده قدمی دیگر بهبودی کسب کرده اند و راهنما دارند هم معمولا در انجمن معتادان جنسی یک راهنما می گیرند. در زمان انتخاب راهنما قاعده بر این است که از کسی درخواست کنیم که در کارکد قدمها از ما جلوتر باشد، پاکی مستمر و موفقیت آمیزی داشته باشد و آن بهبودی ای که ما بدنبالش هستیم در او متجلی باشد. راهنما، خود نیز باید یک راهنما داشته باشد و به صورت مرتب در جلسات شرکت کند. راهنما می تواند هدایتگر ما در کارکرد قدم باشد و در مسیر زندگی برایمان سرمشق باش، به ما گوش دهد و جوابگویمان باشد.
راهنما و رهجو در جلسات انجمن معتادان جنسی عموما جنسیت یکسان دارند. خوب است که رهجو از راهنما درخواست کمک کند که این امر نشانگر تمایل رهجو به عمل کردن به برنامه انجمن معتادان جنسی است. ما با راهنمایمان در ارتباط خواهیم بود. آنها را در جلسات می بینیم، با آنها مرتب تماس می گیریم و خصوصا در ابتدا با آنها روزانه تماس می گیریم.
برخی از ما قدمها را با یک راهنما که دور از ما زندگی می کند با موفقیت کار کردیم. ما می توانیم از طریق تلفن، اینترنت و پست با او در ارتباط باشمی و حتی ممکن است به ندرت یا هیچگاه همدیگر را نبینیم. اعضایی که در زندان هستند می توانند اینگونه بهبود یابند. اگر در ما تمایل وجود داشته باشد فاصله مکانی نبایست حائلی برای مشکل روحانی مان باشد. راهنما عمل بهبودی را برایمان انجام نمی دهد و مشکلاتمان را از طریق راه حل های جادویی حل نمی کند. راهنما پدر، مادر، درمانگر یا یک روحانی نیست، بلکه شخصی است که تجربهف قدرت و امیدش را با ما مشارکت می کند. او همچنین ابزارهای روحانی ای که برنامه انجمن معتادان جنسی ارائه می دهد را برای ما یادآوری می کند.

در راستای حفظ سنت پنجم، کار کردن با دیگران به عنوان راهنما به ما این امکان را می دهد که پیام را به دیگران منتقل کنیم، این کار تجربه خاصی است که نباید به فراموشی سپرده شود. اعضا راهنما می شوند زیرا به آنها کمک می شود تا پاک بمانند. در ضمن برای آنها این امکان بوجود می آید که پیام را برای خود زنده نگاه دارند. داشتن رهجو به راهنما این فرصت را می دهد که خدمت کند و بیطرفی را تجربه کند. راهنما شدن به عضو این امکان را می دهد تا از طریق تواضع، عشق و خدمت رشد کند. وقتی ما راهنمای دیگران می شویم اصل قدم دوازدهم را که می گوید "ما باید هر آنچه به ما منتقل شده را به دیگران منتقل کنیم" را تمرین می کنیم.


4- مشارکت تلفنی با دیگر اعضا

وقتی ما به انجمن معتادان جنسی می آییم معمولا می شنویم که کسی به ما می گوید "شما دیگر مجبور نیستید تنها بمانید". با توجه به رازها و انزوایمان که از مشخصه های اعتیادمان می باشند، این وعده خوبی بود.
یکی از راه های موثر برای درهم شکستن انزوایمان تلفن است. در اوایل هر زمان که ما دچار اشتغال فکری می شدیم و یا با افکار مربوط به پاکی کلنجار می رفتیم با راهنما یا دیگر معتادان جنسی تماس می گرفتیم. بجای اینکه به تنهایی تلاش کنیم خشم، استرس، تحریک کننده های شهوت و یا یکی دیگر از معضلات روزانه یک معتاد جنسی را کنترل کنیم، می توانیم با یک معتاد جنسی دیگر تماس بگیریم. ما با دیگران تماس می گیریم تا ابزارهای پاکی و بهبودی را به ما یادآوری کنند. ما با دیگران تماس می گیریم زیرا تماس با دیگران کمک می کند تا این احساس در ما زنده بماند که عضو مجموعه ای هستیم که یک مشکل مشترک دارند و همچنین راه حل مشترکی دارند که کار می دهد.
ما چه احتیاج داشته باشیم، چه احتیاج نداشته باشیم تماس می گیریم تا اینکه یک عادت مثبت را در خود شکل دهیم و این کانال ارتباط را همیشه باز نگه می داریم. زمانی که پاکی مان در معرض خطر قرار می گیرد تلفن را بر می داریم و تماس می گیریم.
ما هنگامی که برای یک عضو دیگر پیغام تلفنی می گذاریم، محتاطانه عمل می کنیم. ممکن است شخص دیگری این پیغام را بشنود و بی ملاحظگی ما منجر به مخاطره افتادن گمنامی آن عضو شود. ما بدون کسب اجازه به نام برنامه و اطلاعات دیگر اشاره نمی کنیم. زیرا این کار ممکن است باعث پرسیدن سوالاتی و یا برانگیختن حس کنجکاوی اعضای خانواده یا همکاران آن شخص شود. روال معمول گفتن اسم کوچک و شماره تلفن است.

 

5- استفاده از نشریات انجمن

ما بهبودی مان را به شکل روزانه تمرین می کنیم. بهبودی هفته پیش به اندازه استحمام هفته پیش برایمان سودمند است. قسمتی از تمرین روزانه ما خواندن نشریات انجمن معتادان جنسی است. با خواندن نشریات ما قادر خواهیم بود از تجربیات دیگران بهره ببریم و از دانش گروهی بدست آمده توسط کسانی که این مسیر بهبودی را طی کرده اند استفاده کنیم. زمانی که ما درباره موفقیت ها، کشمکش ها و آگاهی های دیگران می خوانیم ترغیب می شویم و الهام می گیریم.
بسیار سودمند است که روزانه زمانی را برای خواندن اختصاص دهیم. خواندن نشریات هر روز صبح ما را با نگرشی جدید آشنا می کند و ایده های جدیدی به ما می دهد که در طول روز آنها را بیاد می آوریم. خواندن قبل از خواب به ما کمک می کند که با آرامش بیشتری استراحت کنیم. بسیار مفید است که در طول روز بعضی از نشریات را در دسترس داشته باشیم تا در مواقعی که دچار استرس می شویم اصول پاکی و بهبودی به ما یادآوری شوند. نشریات انجمن مانند جلسات و تماس تلفنی می باشند، اما به شکل کتاب گردآوری شده اند. در این کتاب مواردی برای خواندن در حین کارکرد قدم پیشنهاد شده است. مسئول کمیته نشریات انجمن معتادان جنسی اطلاعاتی را درباره کتابها و جزوه ها ارائه کرده که ممکن است باعث کمک به پیشرفت در پاکی و بهبودی شود. بدلیل آنکه انجمن انجمن معتادان جنسی براساس اصول برنامه دوازده گامی انجمن الکلی های گمنام بنا شده است، لذا استفاده از تمام نشریات تایید شده خدمات عمومی انجمن الکلی های گمنام در جلسات انجمن معتادان جنسی مقبول می باشد. نشریاتی که در اینجا لیست شده اند بدلیل آنکه شکل دهنده بنیان برنامه انجمن معتادان جنسی می باشند و مکررا دراین کتاب از آنها نام برده شده و همچنین برای کارکرد قدم های انجمن معتادان جنسی توسط اعضا استفاده می شوند، استحقاق توضیح بیشتری دارند.

الکلی های گمنام
این کتاب ابتدا در سال 1939 چاپ شد. کتاب الکلی های گمنام از روی آشنایی و احترام، کتاب بزرگ نامیده می شود. زیرا اولین چاپ این کتاب برای صرفه جویی در هزینه ها بر روی کاغذ ارزان قیمت و ضخیم چاپ شد، بنابراین کتاب بسیار قطوری از آب درآمد. این کتاب که متن اصلی الکلی های گمنام می باشد در بردارنده بینشی درباره بیماری الکلیسم است و سعی در آشنایی و توضیح دوازده قدم به عنوان مسیری برای بهبودی می باشد. این توضیحات در 164 صفحه اول کتاب آمده است. بخش آخر کتاب اشاره به تعدادی داستان دارد که درباره الکلی هایی است که پاکی و شیوه زندگی را در انجمن الکلی های گمنام آموخته اند.
ما معتادان جنسی از متون انجمن الکلی های گمنام به شکل وسیعی در جلسات و کارکرد برنامه انجمن معتادان جنسی استفاده می کنیم. خصوصیت ها و نگرش هایی که درون الکلی ها می باشند برای ما ملموس می باشند و ما معمولا با این داستان ها احساس همسانی می کنیم. توضیحات کتاب بزرگ در ارتباط با قدم ها، چارچوب برنامه ما و راه حل مشکلمان می باشند.

مجله تلاش
مجله تلاش نشریه انجمن است، که در سال 1981 به عنوان نامه ای از بینان گذار معتادان جنسی گمنان در مکانهای مختلف توزیع می شد. این نشریه در اواسط دهه 1980 تبدیل به کتابچه ای شد که به صورت فصلنامه منتشر می شد. دراین نشریه مسئولیت ها و کارهای انجمن، تقویم رویدادها، پیش نویس نشریات پیشنهادی، خبرهایی از گروههای سرتاسر جهان، داستانهای شخصی و مقالات مرتبط با بهبودی که توسط اعضاء نوشته می شد، یافت می شوند.
نشریاتی همچون تلاش و گریپ واین را می شود در کیف و جیب حمل کرد و در زمان مناسب مطالعه کرد.
در سال 2004 مجموعه مقالات یک دهه (2003-1994) نشریه تلاش گردآوری شد و بنام ابزارهای عملی بهبودی چاپ شد. این کتاب را غالبا بدلیل رنگ جلدش کتاب زرد می نامند.
این کتاب که توسط اعضای انجمن نوشته شد، تجربه گروهی ماست و دربردارنده موضوعاتی است که بسیار جالب می باشند.

معتادان جنسی گمنام
کتاب معتادان جنسی گمنام را همچنین کتاب مبانی یا کتاب سفید می نامند. این کتاب به جهت گمنامی جلدی ساده و سفید دارد. این کتاب در ابتدا مجموعه ای از مقالات و دیگر نوشته هایی بود که توسط "روی ک" نوشته شد و در دهه 1980 چاپ شد. سپس مورد بحث و مطالعه قرار گرفت و به عنوان اولین نشریه انجمن معتادان جنسی تایید شد. این جمله به صورت ضرب المثلی در جلسات باب شده که جلسه ای که در آن کتاب سفید خوانده می شود حداقل یک عضو پاک دارد.

دوازده قدم و دوازده سنت انجمن الکلی های گمنام
کتاب دوازده قدم و دوازده سنت که همچنین دوازده، دوازده نامیده می شود توسط یکی از بینان گذاران انجمن الکلی های گمنام، بیل دبلیو نوشته شد. این کتاب بار اول در سال 1952 چاپ شد. توضیحات دوازده قدم در این کتاب طولانی ترند و جزئیات بیشتری نسبت به کتاب بزرگ دارند. توضیحات دوازده سنت نیز مملو از مثالها و تجارب اعضای اولیه ای است که در انجمن الکلی های گمنام پاک شدند. این اعضا بسیار تلاش کردند که اصولی را بیابند که انجمن رشد کند و باقی بماند.

 

6- دعا

دعا قسمت ضروری امور روزانه وابزاری برای حفظ پاکی مان می باشد. دلایل و شیوه های متفاوتی برای دعا کردن وجود دارد. قرار دادن دعای صبحگاهی و شبانگاهی در امور روزمره مان به ما کمک می کند روزانه پاک بمانیم. ما در دعاهایمان کمک می طلبیم تا کسی شویم که می خواهیم باشیم. بسیاری از ما برای خانواده، دوستان و افراد در حال بهبودی دعا می کنیم. ما زمانی که توسط شهوت تحریک می شویم و یا احساسات ناخوشایندی را تجربه می کنیم، دعا می کنیم.
ما دعاهای نوشتاری، حفظ شده و دعاهای خود جوش را بکار می بریم. دعا می تواند یک کلمه، یک آه و یا تاملاتی طولانی مدت باشد. دعا توجهمان را به سوی خدایی که درک می کنیم معطوف می کند. برایمان سودمند است که از خدا بخواهیم با ما باشد. دعاهای ما ممکن است چیزی شبیه مراقبه، جان فشانی و قدم زدن در جنگل باشند. دعای شکرگذاری مانع از بروز خشم و تاسف به حال خود می شود. زمانی که ما دعا می کنیم به لایتناهی دسترسی پیدا می کنیم، قدرتی که بسیار عظیم تر از ماست.
ما در برنامه انجمن معتادان جنسی دعاهایی می یابیم. در صورتی که فقط قدم یازده مستقیما به دعا اشاره می کند، دعاهای دیگری نیز مورد استفاده قرار می گیرند که مربوط به قدم سه، چهار، هفت و یازده می باشند. در انجمن معتادان جنسی ما غالبا از دعای آرامش استفاده می کنیم.
در کتاب الکلی های گمنام دعاهای رسمی و دستورالعمل های فراوانی جهت "درخواست از خداوند" در موقعیت های مختلف وجود دارد. در انجمنی جهانی همچون انجمن معتادان جنسی دعاها برگرفته از فرهنگها، زبانها و رسوم اعتقادی متفاوت می باشند.
معتادان جنسی غالبا دعاهای حفظی را مفید می یابند. وقتی با یک دعا به خوبی آشنا باشیم، می توانیم تصاویر ذهنی شهوانی، افکار منفی همیشگی و اشتغالات ذهنی را با یک پیام مثبت روحانی جایگزین کنیم. در کتاب دوازده قدم و دوازده سنت انجمن الکلی های گمنام آمده که "تنها کسانی در قدرت دعا تردید دارند که به اندازه کافی دعا نمی کنند". تجربه ما هم این گفته را تایید می کند.

 

7- کارکرد قدم

کارکرد قدم کلید یک زندگی آزاد، شاد و مسرت بخشی است که انجمن معتادان جنسی وعده می دهد. کارکرد قدم اشاره به رهنمودهای بهبودی دارد که در دوازده قدم طرح ریزی شده اند. کارکرد قدم مستلزم صرف زمان و تلاش بر روی هر کدام از مراحل دوازده گانه سفر بهبودی مان می باشد. ما دوازده قدم را با راهنمایی یک عضو با تجربه انجمن که معمولا راهنمایمان می باشد، کار می کنیم. ما زمانی که اقرار می کنیم شهوت خارج از کنترل مان شده، کارکرد قدم را آغاز می کنیم. کارکرد قدم قسمت اصلی برنامه انجمن معتادان جنسی می باشد.
کارکرد قدمها برخلاف آنچه می پنداریم به معنی خواندن قدمها، باور کردن قدمها و حفظ کردن قدمها نیست، بلکه به معنی عمل کردن است. رفتن به جلسات، تماس با راهنما و حضور در انجمن به معنی کارکرد قدم نمی باشند. همه این کارها نیروبخش بهبودی مان می باشند ولی چنانچه ما قدمها را فعالانه کار نکنیم، برنامه انجمن معتادان جنسی را کار نکرده ایم. کارکرد قدم برنامه بهبودی انجمن معتادان جنسی می باشد.
رفتارهای مخرب و طرز فکرمان سالها با ما بوده اند. احتمالا اکثر ما بعد از کمی نوشتن قدم احساس بسیار خوبی را تجربه کنیم. ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا اشتغالات ذهنی مان متوقف شود و شروع به نوشتن کنیم. یکی از شیوه ها برای نوشتن قدم آماده کردن تمام اشیایی است که نیاز داریم (خودکار، کاغذ، راهنمای کارکرد قدم، کتاب بزرگ،کتاب سفید)، مواد مربوط را بخوانیم و از خدا بخواهیم نتیجه را هدایت کند. زمان سنجی را به مدت ده دقیقه تنظیم کنید. پشت یک میز بنشینید و زمان سنج را روشن کنید. تا زمانی که زمان سنج به صدا در می آید به نوشتن ادامه دهید. بعد از اتمام زمان می توانید تصمیم بگیرید که به نوشتن ادامه دهید یا نوشتن را متوقف کنید. بسیار سودمند و مهم است که روزانه کاری برای بهبودی مان انجام دهیم. نوشتن به معنی پیشرفت در قدم می باشد. زمانی که تمام کردید دعای شکرگذاری بجا بیاورید.

 

8- شعارها

در مواقعی که مشکل داریم، دچار استرس هستیم، افکارمان منحرف شده و پریشان هستیم بهتر است تکیه کلامی را تکرار می کنیم. این کار به ما کمک می کند روی راه حل تمرکز کنیم. اینگونه عبارات می توانند مشکل یا مسئله ما را در طرز فکری قرار دهند که غیرقابل اداره بودن آن را کاهش دهد. اگر چه شعارها جملات ساده ای هستند ولی شیوه موثری برای متصل کردن ما به برنامه می باشند. شعارهای برنامه امتحان شده اند و مورد آزمایش قرار گرفته اند و به دلیل اینکه کار می دهند هنوز باقی مانده اند. بسیاری از این شعارها از انجمن الکلی های گمنام و انجمن های دوازده قدمی دیگر برگرفته شده اند.
- ساده است، انجامش بده
- اول مهمترین کار
- گرسنگی، عصبانیت، تنهایی، خستگی
- چقدر مهماست؟
- روشن بین باش
- اگر برنامه را کار کنی برایت کار می کند
- سخت نگیر
- رها کن و بگذار خدا انجامش دهد
- بگذار از من شروع شود
- گوش بده و بیاموز
- زندگی کن و بگذار زندگی کنند
- فقط برای امروز
- ما در جستجوی پیشرفتیم، نه کمال
- این هم خواهد گذشت

زمانی که در جلسات شرکت می کنید و این کتاب را می خوانید، این شعارها معنای عمیقتر و شخصی تری پیدا می کنند. باز هم در جلسات شرکت کنید

9- ترازنامه بهبودی روزانه


برخی از اعضای انجمن معتادان جنسی به منظور تجدید پاکی (تجدید بهبودی) و یا چک کردن رفتارهای خود، با یک عضو پاک دیگر تماس می گیرند. آنها معمولا در یک زمان مشخص، هر روز با هم تماس می گیرند و یک فرمت مشخص را با هم کار می کنند. فرمت های اینچنینی را می توان در مبحث قدم سه یافت. سه فرمت دیگر نیز در کتاب ابزارهای عملی بهبودی وجود دارند. فرمتهای دیگری نیز در جلسات و بین گروهها موجود می باشند. همچنین تعدادی کنفرانس تلفنی برگزار می شود که اعضای انجمن معتادان جنسی می توانند با دیگران تجدید پاکی کار کنند. با دفتر خدمات جهانی (SAICO) و جلسه بین گروهی تان در تماس باشید و یا جهت اطلاعات بیشتر به مجله تلاش رجوع کنید.
فرمت تجدید پاکی روزانه را معمولا می توان با تمرین در زمان پنج دقیقه یا کمتر انجام داد. این فرمت باعث می شود وظایف محوله مان را انجام دهیم، روی پاکی مان تمرکز کنیم، و کارکرد قدمها را با جدیت و سخت کوشی پیش ببریم. اعضا می گویند که ارتباط با یک عضو دیگر می تواند بسیار مفید باشد، این کار همچنین می تواند ابزاری جهت نجات ما باشد.

 

10- نوشتن

برای بسیاری از معتادان جنسی نوشتن ابزاری قدرتمند تلقی می شود. هر زمان که ما احساسات منفی و رفتارهای مخرب را تجربه می کنیم، می توانیم به نوشتن رو بیاوریم و همه چیز را به تفصیل بنویسیم. به یاد داشته باشید که ما افکار و احساساتمان را به وفور همانگونه که به سراغمان می آیند، می نویسیم. تلاش برای نوشتن یک متن زیبا می تواند ما را درگیر الفاظی خودآگاهانه کند.
ساده و بی پرده بنویسید. اغلب ما وقتی به نوشته هایمان نگاه می اندازیم نقطه نظر جدیدی را می یابیم که ما چگونه فکر می کردیم و چه احساساتی داشتیم. ممکن است متوجه شویم که چه چیزی باعث بوجود آمدن این احساسات و رفتارها شده و چگونه این الگوهای فکری در زندگی مان جریان دارند. نوشتن به ما این امکان را می دهد که اشتغالات فکریمان را روی یک کاغذ رها کنیم. نوشته هایمان را می توانیم با راهنما یا یک دوست بهبودی در میان بگذاریم. بدین ترتیب به ما کمک می شود اسرار خود را فاش کنیم و واکنش یک شخص دیگر را درباره گفتگوهای درونی مان بشنویم.


11- خدمت
خدمت شامل شرکت در فعالیت های متعددی می باشد که به ساختار وادامه حیات انجمن انجمن معتادان جنسی کمک می کنند. ما با خدمت کردن به تازه واردان کمک می کنیم که بهبودی را بیابند. ما آزادانه هرآنچه را که گرفته ایم منتقل می کنیم و اینگونه پاکی خود را تقویت می کنیم.
دکتر باب یکی از بنیان گذاران الکلی های گمنام دلایل خود را برای خدمت کردن به شکلی ساده ولی تاثیرگذار اینگونه بیان می کند.
1- احساس وظیفه
2- خدمت نوعی تفریح است
3- بدین شکل من بدهی خود را به کسانی که زمان صرف کردند تا آن را به من منتقل کنند خواهم پرداخت
4- زیرا هر زمان این کار را انجام می دهیم اطمینان بیشتری در قبال لغزشهای احتمالی ام کسب می کنم (الکلی های گمنام صفحه 181)
در طول فرآیند خدمت کردن ما با دیگر اعضا در ارتباط خواهیم بود و از پیشنهادات راهنمایمان پیروی می کنیم. ما متوجه می شویم که اگر چه خدمت کردن در ابتدا به شکل طبیعی ظاهر نمی شود، اما به ما کمک می کند که بر انزوای خود غلبه کنیم. زمانی که ما تاثیر مثبت اعمالمان را می بینیم، احساس مفید و موفق بودن می کنیم و الهاماتی به ما خواهد شد. ما از زمان ثمربخشی که با دیگر افراد در حال بهبودی سپری می کنیم، لذت می بریم. این کار می تواند در جهت انتقال پیام به یک معتاد جنسی در حال عذاب باشد. بسیاری از ما فکر می کنند که اگر این انجمن وجود نداشت، ما با بیماریمان می مردیم و تنها از طریق خدمت به دیگران است که معجزه رخ می دهد.
- شخصی جواب تلفن ما را داد و به ما اطلاعات داد.
- شخصی صندلی ها را مرتب کرد.
- شخصی جلسه را گردانندگی کرد.
- شخصی قبل از اینکه ما به جلسه بیاییم، هفته ها و ماه ها و سالها به جلسه آمد.
- شخصی جلسه تازه واردان را گردانندگی کرد.
- شخصی بعد از جلسه با ما صحبت کرد.
- شخصی نشریات را آورد.
- شخصی از خزانه نگهداری کرد.
- شخصی ساختار خدماتی بین گروهی، منطقه ای و کشوری را اداره کرد.
- شخصی کتابها را نوشت و به ما آموخت چگونه بهبود یابیم.
- شخصی کارگاه قدم، جلسه های طولانی مدت و همایش های بین المللی را ساماندهی کرد.
- شخصی راهنمای راهنمای راهنمای ما بود.
- شخصی ....

خدمت انواع فراوانی دارد. از جواب دادن به تماس تلفنی گرفته تا حضور در جلسات به شکل انفرادی و خدمت کردن به دیگران در حیطه گروهی، ناحیه ای، منطقه ای، ملی و بین المللی. ما معمولا به شکل انفرادی خدمت را شروع می کنیم و در طول زمان در میابیم که آرامش ذهنمان بیشتر می شود و زمانی که حیطه خدمتی خود را افزایش می دهیم، پاکی مان وسعت و قدرت بیشتری پیدا می کند. در زمینه خدمت انفرادی، ما در جلسات شرکت می کنیم، با دیگر اعضا تماس می گیریم، اعضای دیگر با ما تماس می گیرند، راهنمای دیگران می شویم و همچنین توسط راهنمایمان هدایت می شویم. در زمینه خدمت گروهی ممکن است صندلی ها را مرتب کنیم، قهوه درست کنیم، به عنوان خوش آمدگو خدمت کنیم و یا ممکن است خدماتی از قبیل منشی، مسئول نشریات، خزانه دار و گردانندگی جلسه را به عهده بگیریم. ما در جلسات اداری گروهمان که معمولا هر ماه یکبار برگزار می شود، شرکت می کنیم. ما ممکن است در این جلسات از موارد یاد شده یادداشت برداریم و یا داوطلب شویم که در یکی از فعالیتهای آتی انجمن کمک کنیم.
ما ممکن است نماینده گروهمان در جلسات بین گروهی ناحیه شویم که این جلسه از نمایندگان گروههای آن ناحیه تشکیل می شود. در جلسات بین گروهی معمولا یک صندوق نامه وجود دارد. در این جلسات همچنین خط تلفنی وجود دارد، که این خط مخصوص اعضای انجمن معتادان جنسی می باشد و افراد دوردست را به جلسات نزدیکشان راهنمایی می کند. جلسات بین گروهی به عنوان رابطی بین گروهها و کمیته های منطقه ای و کشوری عمل می کنند. ما همچنین می توانیم در گردهمایی های منطقه ای، مجمع عمومی نمایندگان، کمیته معتمدان و انواع کمیته های درون کشوری دیگر خدمت کنیم.
یکی از اعضای انجمن معتادان جنسی در این باره اینگونه مشارکت می کند: من در نتیجه خدمت نسبت به اصول بنیادین انجمن معتادان جنسی از قبیل صداقت، حس مسئولیت، امیدواری، اعتماد به حمایت خداوند، پذیرش، جبران خسارت، و کمک رسانی به اعضای در حال عذاب آگاهتر شدم.
من متوجه شدم که تا چه حد کار گروهی به دیگران کمک می کند که جلسات را بیابند. کارگاهها، همایشها، مراکز سم زدایی و جلساتی که سخنران دارند به بهبودی گروه کمک می کنند.
کارکرد دوازده قدم انجمن معتادان جنسی به مشاوران و روحانیان کمک کرد تا کسانی که تحت مراقبت شان هستند را به جلسات انجمن معتادان جنسی هدایت کنند.

 

12- کارکرد سنت
زمانی که انجمن الکلی های گمنام در 15 سال اول رشد کرد، دچار چالشهایی در اصول عملی و بنیادین برنامه شد. بروز این مشکلات در سالهایی بود که سنتهای دوازده گانه "به شکل کامل" بوجود آمدند و به چاپ دوازده قدم و دوازده سنت منتهی شد.
انجمن معتادان جنسی گمنام دوازده سنت الکلی های گمنام را با اندکی تغییر اقتباس کرد. سنتها در سطح ابتدایی به انجمن معتادان جنسی کمک می کنند تا وحدت خود را حفظ کند. سنتها نقش رهبران را به عنوان خدمت گذاران مورد اعتماد مشخص می کنند. سنتها لازمه عضویت در انجمن معتادان جنسی را توصیف کرده و هدف اصلی ما را مشخص می کنند. سنتها به اساس ساختار خدماتی مان حکمت می بخشد. از سنتها می توان جهت حمایت از خود و روابطمان با عموم استفاده کرد.
برای بسیاری از معتادان جنسی با پاکی های دراز مدت دوازده سنت معنایی فراتر از اصول گروه دوازده قدمی دارند. ما اصول دوازده سنت را مطالعه کرده و برای تحقق وحدت در گروه اجرا می کنیم. ما دوازده سنت را در زندگی شخصی مان عملی می کنیم. ما می آموزیم که خط مشی کلی گروه را به خواسته های شخصی مان ترجیح می دهیم. ما هرچه را خداوند در روز برایمان فراهم کند، می پذیریم و در مسیر خداوند قبل از هدف خودمان خدمت می کنیم.
ما در روابطمان با دیگر معتادان جنسی و کسان دیگری که در زندگی مان حضور دارند ملاحظه می کنیم. ما نسبت به زمانمان، استعدادهایمان و قابلیت هایمان بخشنده تر و سخاوتمندتر می شویم. ما اولویت خود را پاکی قرار می دهیم تا مبادا دوباره همه چیز را از دست بدهیم. ما در برابر این طرز فکر که همیشه سعی داریم توقعات دیگران را برآورده کنیم کمی محتاطانه عمل می کنیم. ما از خودمان حمایت می کنیم و می آموزیم که مسئولیت دارائیهایمان را به عهده بگیریم.
ما زندگی مان را مسئولانه و مفید برنامه ریزی می کنیم. ما می آموزیم که نظرات شدید و تاکید بر پیشرفت شخصی باعث خالی شدن انرژی مان می شود، این امر می تواند مهلک باشد. در پایان به خاطر می آوریم که همانگونه که در قدم دوازده بیان شده، بهبودی ما از طریق تجارب روحانی ای شکل می گیرد که با معتادان جنسی دیگر به مشارکت می گذاریم. دوازده سنت ساختاری جهت بهبودی گروه و زندگی شخصی مان است. دوازده سنت همچنین وجود معتادان جنسی را برای تازه واردانی که در دهه های بعدی به ما خواهند پیوست، تضمین می کند.

سنتها به معتادان جنسی پاک این امکان را می دهد تا نقش خود را به عنوان عضوی مسئول و مفید در جامعه احیا کنند، نه اینکه در مقابل خلقت وسیع خدایی که درک می کردیم یک استثنا باشند. دوازده قدم و دوازده سنت شکل دهنده برنامه انجمن معتادان جنسی می باشند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دوستان کامنت هایی که به صورت خصوصی ارسال میکنید امکان پاسخ در سایت را ندارد
لطفا اگر کامنتی را اصرار دارید به صورت
خصوصی ارسال کنید
حتما ایملتان را نیز ارسال کنید
Designed By Erfan Powered by Bayan