Anonymous

پیام ما امید ، وعده ما آزادی

قدم چهارم نارانان

یک ترازنامه بی باکانه و موشکافانه از خود تهیه کردیم.

جستجو کردن: بطور کامل و با دقت مورد بررسی قراردادن، بطور عمیق یا با تیزبینی موشکافی کردن.
بی باکانه: بدون واهمه، با جسارت وشهامت، بی پروا، بدون دلسردی و یأس
ترازنامه اخلاقی: لیستی از نقاط ضعف و قوت. ما چنین فهرستی را با کمک نیروی برتر ٓاماده می کنیم.
ماجرای خودشناسی از قدم چهارم ٓاغاز می گردد. ما رفتارمان را بررسی کرده و در جستجوی شناخت خودمان به تعاریف همان شکلی که هستیم می پردازیم. قدم چهارم کمک می کند تا با احساساتی که فرو نشانده و یا پنهان کرده ایـم روبـرو شویم. ما بطور کامل از نکات مثبت و منفی شخصیت خود پرده بر می داریم. الزم است که با رنجش و تـرس از اشـخاص، مکان ها و چیزها مواجه شویم تا بتوانیم ترازنامه خود را تهیه کنیم.
بررسی عادات و طرز برخوردهایی که عمیقاً ریشه دار هستند کار ٓاسانی نیست. رفتار و حرکات خود را بررسی می کنیم، چرا که این رفتارها بر ما و کسانی که به ما نزدیک هستند تأثیر می گذارد. الزم است که به درون خود بنگـریم، بـه دلیل این که سعی می کنیم که درد و رنج وحتی وجود خودمان را نیز پنهان کنیم. احساس می کنیم می توانیم مشکلات فرد معتاد را تشخیص داده و به این واقعیت پی ببریم که ما مقصر نیستیم، ولی نباید در این مرحلـه از بهبـودی متوقـف شویم. حتی اگر شخص معتاد و مشکل خود را نادیده بگیریم. ممکن است مجدداً دچار چنین دردسری شویم. کار ناتمام بـه خودی خود با تمام نمی رسد.
قدم چهارم ما را یاری می دهد تا با کار کردن بر روی ٓان از درد و رنج، ترس، احساس گناه و کمبـود ایمـان رهـا شویم. شاید لازم باشد که این قدم را هر از گاهی مرور کرده، تا به خودشناسی رسیده و توانایی رسیدن به بهبودی را کسب کنیم. با تکرار مرتب چنین مراحلی خودمان را پرورش می دهیم. ما کوشش می کنیم که با خودمان صادق بوده و در عین حال با ملایمت و درک و فهم به این کار بپردازیم. ممکن است که فقط برای نجات خود کوشش کرده باشیم. شاید بخواهیم با نوشتن شرح حال خود این کار را شروع کنیم. ما با خاطرات کودکی و سپس روابـط، احـساسات، طرز رفتار و ابزاری که ادامه زندگی را امکان پذیر ساخته است، به ایـن کـار مـی پـردازیم. ممکـن اسـت بخـواهیم از کـار
نادرستی که انجام داده ایم و یا اشتباهی که نسبت به ما صورت گرفته، احساس مان را بیان کنیم. -

لیستی از خصوصیات مثبت
لیستی از خصوصیات مثبت، پیشرفت ها و استعدادهای مان را تهیه می کنیم. چنانچه در این کار اکراه وجود دارد، به صفات خوب دیگران توجه کرده و متوجه می شویم که خودمان نیز چنین
صفات مثبتی را داریم و یا از دوستی می خواهیم در تهیه این لیست به ما کمک کند. مطالب زیر صفاتی را با پرسش مطرح می کند که می توان در جهت شناسایی بکار گرفت.
مهربان/ دل سوز: ٓایا نسبت به خودم یا دیگران مهربان هستم؟ ٓایا احساسات دیگران را در نظر می گیرم؟ شکیبا: ٓایا پشتیبان دیگران هستم در حالی که عزت نفس را حفظ می کنم؟
صادق/ روراست: ٓایا می توانم رک و راست با دیگران در مورد احساسات و ارزش هایم صحبت کنم؟ ٓایا نظـرات و عقاید دیگران را پذیرا هستم؟ ٓایا فکر می کنم گفتن دروغ های کوچک اشکالی ندارد؟ ٓایا کوشش می کنم اعمـال خـود را توجیه کرده یا موجه جلوه دهم؟
صبر: ٓایا اگر لازم باشد می توانم منتظر نتایج و پیامدها بمانم؟
بخشنده: ٓایا هدایای خودم را با دیگران ٓازادانه سهیم می شوم؟ ٓایا برای احساسات و شرایط دیگران احتـرام قایـل می شوم؟
با ملاحظه: ٓایا مالحظه احساسات دیگران و شرایط را دارا هستم؟
همکاری: ٓایا می توانم مانند عضوی از اعضای یک گروه یا دیگران کار کنم؟ ٓایا اعمال من سرمشق دیگران است؟ قابل اعتماد: ٓایا قابل اعتماد هستم؟ به من می شود اعتماد کرد؟
با فکر: ٓایا مشکلات را با مراقبه و تأمل مانند نیروی کمکی در بهبودی خودم تلقی می کنم یا سعی در برانگیختن
احساس دلسوزی دیگران دارم؟
منطقی: ٓایا به هنگام بررسی مشکلات و شرایط انصاف را در نظر می گیرم؟ ٓایا قبل از نتیجه گیری به هر دو جهت
قضیه توجه خودم را معطوف می کنم؟
هماهنگ: ٓایا گفتارم با نیتم هماهنگ است و برعکس نیتم با گفتارم مطابقت می کند؟ ٓایا به طور قاطع به اصـول خودم پای بند هستم؟
اطمینان/ اعتماد: ٓایا قابل اطمینان و اعتماد هستم؟ ٓایا با وجود شک در موردی می توانم ٓان را از دیگران بـذیرم؟ ایا در جستجوی نیات پنهان می باشم؟ٓ
مسئول: ٓایا در برابر اعمالم خود را مسئول می دانم؟
مؤدب: ٓایا مؤدب هستم؟ با خوش خلقی عمل می کنم؟ ٓایا با توجه گوش فرا می دهم؟ ٓایـا خـودم را بـدیگـران تحمیل می کنم؟
مطمئن: ٓایا بدون اینکه خودم را ببازم میتوانم بعضی از ناامنی ها را بپذیرم؟
شکرگذار: ٓایا به خاطر نعمت های روزانه در زندگیم شاکر هستم؟
احترام: ٓایا به احساسات و تجربیات دیگران احترام می گذارم؟
گذشت: ٓایا بعد از اتمام درگیری و خشم می توانم گذشت داشته باشم؟
بلوغ: ٓایا در رشد و پیشرفت از نظر جسمی، فکری، احساسی و معنوی کامل شده ام؟ ٓایا برای هدفی کوشـش مـی کنم .
حامی: ٓایا به هنگام لزوم به دیگران کمک می رسانم؟
خوش ذوق بودن: ٓایا قادر هستم نقاط جالب بعضی از موقعیت ها را ببینم؟
تواضع/ فروتنی: ٓایا احساس می کنم در مقایسه با دیگران مهم تر و یا مشخص تر هستم؟
دوستانه: ٓایا با دیگران رفتاری مناسب دارم؟
خوشبین: ٓایا جنبه مثبت قضایا را می بینم؟
همکاری: ٓایا برای دستیابی به هدف مشترک با دیگران حاضر به همکاری هستم؟
صادق: ٓایا روراست هستم؟ ٓایا سعی می کنم فریبکار نباشم؟ ٓایا صادق هستم؟
ممکن است موارددیگری وجود داشته باشد که ذکر نشده اند. همانگونه که مشت خودم را باز می کنم ٓان را کشف خواهم کرد و به طور ٓازادانه ٓان ها را لیست می کنم.

نواقص یا معایب
انکار: هنگامی که به نواقص خودمان توجه می کنیم ممکن است رفتارهایی کـه مطلـوب نیـستند را انکـار کنـیم. متوجه انکار کردن ٓان ها می شویم. برخی از این انکارها عبارتند از: رویایی بودن، افسانه ای که واقعی بودنش را می پذیرم، انکار وجود یک مشکل، کم بها دادن به اهمیت مسئله ای، سرزنش، عذرخواهی، عمومیـت دادن بـه جـای شخـصی تلقـی کردن یک مشکل یا موقعیت، اجتناب و دوری و بالاخره بحث و مجادله، ممکن است بسیاری از این نواقص مکانیسم هـای دفاعی باشند که ما برای ادامه بقای خود از ٓان استفاده می کنیم.
ایا قادر به تشخیص اشکال مختلف انکار که در گذشته و حال از ٓان استفاده می کرده ام هستم؟ٓ

ترس: رویارویی و مواجه شدن با ترس و دل خوری، نیاز به شهامت فراوان دارد. زمانی که احساس ترس می کنیم، بـه فراموشی گرایش پیدا کرده، انکار می کنیم و یا از پذیرش واقعیت خودداری می کنیم. ترس مـی توانـد باعـث ایجـاد درد روحی شدید، خشم و وحشت گردد به نحوی که بیماری جسمی حاصل از فشار روحی و یـا اخـتلال فکـری را بـه همـراه خواهد ٓاورد. ممکن است علت ترس ٓاگاهی پیدا کردن از این باشـد کـه مـا مـی بایـست حـد و مرزهـا را رعایـت کـرده و تصمیمات درستی می گرفتیم. از دست دادن کنترل موجب ترس شده و شک و تردید در یاری رساندن نیروی برتـر را بـه همراه می ٓاورد. ممکن است ترس از دست دادن شخص معتاد و یا تنهایی باعث شود همه احتیاجات وی را پاسخگو باشیم.

ایا به خاطر تهیه یک ترازنامه ترس و دلهره زیادی در خودم ایجاد می کنم؟ ایا در حال حاضر احساس ترس زیادی می کنم؟ٓ ایا علت را می دانم؟ٓ ایا در زندگی من نیروی برتری وجود دارد که از او می ترسم؟ ٓایا رابطه خصوصی با چنین نیرویی برقرار می کنم؟ٓ ایامعتقدم که نیروی برترمن شخصًاازمن مراقبت میکند؟ٓ

رنجش و دلخوری دلیل و یا علت شماره یک بیماری معنوی محسوب می شود. ما به این نکتـه توجـه مـی کنـیم کـه دلخوری چگونه بر روی عزت نفس و روابط شخصی ما تأثیر می گذارد. رنجش سبب دلهره و خشم و عصبانیت می شود.
ٓایا در گذشته از کسی رنجیده ام؟ ٓایا چنین رنجشی هنوز در زندگی من تأثیر دارد؟ ٓایا دلخوری و رنجش من باعث عصبانیتم شد؟ ٓایا لجبازی می کنم؟ ٓایا در موقعیت و وضعیت کنونی از کسی یا چیزی رنجش دارم؟ ٓایا زمانی که دیگران مطابق میل من عمل نمی کنند از ٓانها می رنجم؟

کنترل
به منظور حفظ کنترل ممکن است ما قضاوت کرده، به خودمان و دیگران اعتماد نداشته، منزوی و گوشه گیر شـویم و در شرایطی که اوضاع قابل تحمل نیست عکس العمل بیش از حدی از خود نشان دهیم.
ٓایا من خودم و دیگران را بشدت قضاوت می کنم؟

رنجش و دلخوری
ٓایا یک اشتباه باعث ترس و ناتوانی من می شود؟ ٓایا هراز گاهی پر از ااحساس ترحم به خودم می شوم؟ ٓایا احساس قربانی بودن می کنم؟

خشم
عصبانیت علت اصلی بسیاری از مسائل می باشد. بخصوص ٓان که نآارامی در زندگی من وجود دارد. ممکـن اسـت بـه بیماری ناشی از خشم های فروخورده مبتلا شویم. زمانی که ما خشم خودمان را سرکوب می کنیم و یا بطور نامناسبی ٓان را ابراز می کنیم، ممکن است دلهره، افسردگی، دلخوری، دلسوزی به حال خود یا حسادت را تجربه کنیم.
ٓایا رفتار شخص معتاد من را عصبانی می کند؟ ٓایا رفتار شخص معتاد من را خجالت زده و یا سبب کاهش عزت نفس و یا بی ارزشی من می شود؟

مراقبت
ما گرایش به پذیرفتن مسئولیت گرفتاری های کسانی را داریم که از کنترل خودمان خارج هستند. مراقبت از دیگـران ممکن است باعث ازدیاد عزت نفس ما شود و انگیزه ای برای زندگی می گردد. ممکن است از نگهداری دیگـران و اهمیـت ندادن به خودمان دلخور باشیم. مراقبت باعث می شود که ما احساس مسئولیت کرده و برای نجات دادن ٓانها تالش کنیم.
ٓایا از کسانی که دوست شان دارم مراقبت می کنم و به کمک ٓان ها می شتابم، در حالی که خودم را فراموش می کنم؟
ٓایا هر از گاهی احساس تنهایی و دلخوری به من دست می دهد به این دلیل که احتیاجات خودم بـرٓاورده نـشده است؟
ٓایا بیشتر منزوی هستم و کمتر و کمتر به خودم رسیدگی می کنم؟ ٓایا می خواهم حال دیگران را خوب کنم؟ ٓایا من به زندگی دیگران سروسامان می دهم؟ ٓایا می توانم به موارد خاصی فکر کنم که به احتیاجات دیگران رسیدگی کرده ام و از خودم غفلت ورزیده باشم؟

احساس مسئولیت بیش از حد
ممکن است با این باور رشد کرده باشیم که کامل بودن و متعهد بودن بسیار مهم است. شاید بیش از اندازه نسبت بـه نیاز دیگران حساسیت داشته و احساس می کنیم که باید جوابگوی احتیاجات ٓانان باشیم.
ٓایا بیش از اندازه نسبت به نیاز دیگران حساس هستم؟ ٓایا مسئولیت بیش از حد را می پذیرم؟

راهنمای نواقص در قدم چهارم راهنمای نکات مثبت در قدم چهارم هر انسانی در اعتدال نکـات مثبـت کوشـش مـی کنـد بـدون تردید، بسیاری از ٓانان را در خود سراغ داریم.
رک و راست صداقت با خود روشن بینی سنجش و ارزیابی خود فروتنی و تواضع بردباری عشق بخشش صبوری اعتماد بلندنظری خود را بخشیدن فعال بودن

یک خلاصه ای از نواقص درج شده که بعنوان راهنما مـورد اسـتفاده قـرار می گیرد. این قدم چگونگی ٓانها را بطور دقیق مورد پرسش قرا رمی دهـد. ممکن است بسیاری از ٓانها را در لیستمان وارد نکرده باشیم. رنجش و دلخوری عدم صداقت با خود انتقاد کردن دلسوزی به حال خود حسادت نداشتن تحمل ترس خشم عجول بودن نفرت غبطه غرور بیجا تنبلی کار را به موقع انجام دادن افکار مثبت توجه به نکات مثبت ایثارگری اجتماعی خوشبین و شاد سپاسگذاری پذیرش/ ٓارامش حق به دیگران دادن به تأخیر انداختن افکار منفی سوء ظن و بدگمانی خودخواهی گوشه گیر ناامید و دلسرد ناسپاسی شرم و گناه حق به جانب من از .................. رنجش دارم زیرا .....................
او این کار را کرد به خاطر اینکه ............................ سهم من )نقش من( در این ماجرا ............................... )در ترازنامه( احساسات من: ................... ایا به کسی جبران خسارت بدهکارم؟ٓ دفعه دیگر چگونه می توانم متفاوت عمل کنم؟

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دوستان کامنت هایی که به صورت خصوصی ارسال میکنید امکان پاسخ در سایت را ندارد
لطفا اگر کامنتی را اصرار دارید به صورت
خصوصی ارسال کنید
حتما ایملتان را نیز ارسال کنید
Designed By Erfan Powered by Bayan