Anonymous

پیام ما امید ، وعده ما آزادی

قدم هشتم نارانان

 فهرستی از تمامی کسانی که به ٓان ها ٓاسیب رسانده بودیم، تهیه کرده و در صدد جبران ٓان بر ٓامدیم.

قدم هشتم شامل دو قسمت است:
اول تهیه لیستی از کسانی که به ٓان ها زیان رسانده بودیم و دوم، تمایل بـرای جبران خسارت. ما جستجوی خود را ٓاغاز کرده و از کسانی که به ٓان ها صدمه زده بودیم جبران خسارت می کنیم.
برای این مرحله، فقط لیستی از این افراد را تهیه می کنیم و بر روی رفتار زیان بخش خود تمرکز می کنیم. قدم های هشتم و نهم در ارتباط با روابط شخصی هستند. ما به عقب بر می گردیم تـا ببینـیم چـه وقـت اشـتباه کردیم و سعی می کنیم صدمات وارد شده را جبران کنیم. ما تلاش می کنیم که روابط بهتر و تازه ای را ایجادکنیم. ما بـا روبرو شدن با گذشته خود و پشت سر گذاشتن ٓان باعث دگرگونی زمان حال می شویم و بدین طریق به رشد شخصی خود
ادامه می دهیم. ممکن است بخواهیم به جای خودمان درباره دیگران قضاوت کرده و ٓان ها را سرزنش کنیم، می بایست کسانی راکه به ما صدمه زده اند رها کرده و ببخشیم و ٓان ها را به دستان نیروی برتر خود بسپاریم. ممکن است احساسات ناراحـت کننده غیرواقعی باشند ما نیاز داریم که صدمات وارد شده به خودمان را ببخشیم، خواه واقعی بوده و یا اینکه زاده خیال ما باشند. بخشیدن خودمان و دیگران به ما کمک می کند که بر رنجش های مالی غلبه کنیم.
ممکن است افرادی را که در لیست مان ٓاورده ایم نسبت به ما خشمگین باشند، امـا مـا بایدخواسـتار ادامـه رونـد جبران خسارت خود باشیم. گاهی اوقات قادر نیستیم با افرادی که در لیست وارد کرده ایم مستقیما روبـرو شـویم. ممکـن است ٓان ها فوت کرده، جدا شده نخواهند یا نتوانند با ما ملاقات کنند و یا این که ما نخواهیم و نتوانیم ٓان ها را ببینیم. یا وجود این ها، داشتن تمایل برای جبران خسارت، ما را از احساسات ناخوشایند رها مـی سـازد و ٓارامـش را بـرای مـان بـه ارمغان می ٓاورد. وقتی به اشخاصی که به ٓان ها صدمه زده ایم نگاه می کنیم، تشخیص می دهیم که نواقص شخـصیتی مـا نقـش اصلی را در ارتباط با زندگی و روابط ما ایفا می کنند. عواقب رفتارهای ماممکن است باعث درد و رنج های احساسی، مـالی و جسمی برای خودمان و دیگران شود. در زمان عصبانیت، احتمال دارد ما با احساس افسردگی و دلسوزی به حال خود به خودمان صدمه بزنیم. ممکن است زمانی که با احساس گناه روبرو می شویم، دیگران را سرزنش کنیم. عدم کنترل بر رفتار، ما را مأیوس می سازد، بنابراین ممکن است کسانی را که در اطراف ما هستند تهدید کنیم، به دلیل عدم اطمینـان ممکـن است صمیمیت سالم، غیر قابل دسترس باشد. ترس از رها کردن و تنهایی احتمال دارد روابط ما را نیز با شکست مواجه سازد. تداوم مشکلات مالی ما که علتش دیگران و با رفتارهای غیرمسئولانه ما بوده، ممکن است باعث بوجود ٓامدن مشکلاتی با اعـضای دیگـر خـانواده و یـا طلـب کاران شود
ممکن است ما قربانی درد و رنجی شویم که به دست خود ایجاد کـرده ایـم، زیـرا مـا از مهـارت هـای لازم بـرای مراقبت از خودمان استفاده نمی کنیم یا این که از این مهارت بی بهره ایم ممکن است تمام عمـر خـود را صـرف دیگـران کرده و خودمان را قربانی کرده باشیم. از این رو زمانی را صرف توجه به صدمه ای می کنیم که به خودمان وارد کرده ایم وسپس تمایل پیدا می کنیم تا خودمان را نیز ببخشیم. قدم هشتم روند بهبود روابط ٓاسیب دیده است، ما رنجش ها را رها می کنیم و بنابراین می توانیم بر احساس شرم یا گناه و کمبودعزت نفسی که تاکنون تجربه کرده ایم غلبه نماییم. ما برای داشتن تمایلی جدید تمرین می کنیم تا امـور را به طرز صحیحی انجام دهیم. ما با کمک قدم های دوازده گانه و یک نیروی برتر، به ابزاری جهت غلبه بر گذشته ویران و بهبود بخشیدن روابط شکست خورده، دست می یابیم، بخشیدن، نکته کلیدی قدم هشتم اسـت. بایـد کـسانی کـه بـه مـاصدمه رسانده اند را ببخشیم، تا بتوانیم بخشیده شویم و همین طور خودمان را نیز باید ببخشیم.
سه مورد اصلی برای بهبود یافتن وجود دارد:

خطاها در مورد مسائل مادی: رفتارهایی که بر دیگران تأثیر می گذارند در یک طبقه بندی مشخصی قرار دارند.و این طبقه بندی می توانـد شـامل:
قرض گرفتن یا خرج های افراطی و یا خساست بشوند. مخصوصااگر بخواهیم عشق یا دوستی کسی را بدست بیاوریم. ایجاد قرارداد و سپس خودداری کردن از انجام ٓان صدمه زدن یا ٓاسیب رساندن به دیگران یا به اموال ٓان ها

خطاهای اخلاقی: رفتارهای نامناسب بی عدالتی مثال زدنهای نادرست تمایلات خودخواهانه بی توجهی به نیاز دیگران بدقولی کردن سوء استفاده احساسی و کلامی
سوء استفاده جسمی یا جنسی خشونت خیانت عدم اعتماد خطاهای معنوی: غفلت کردن از خودمان، خانواده و دوستان، جامعه یا نیروی برترمان ناسپاس بودن خودداری از مراقبت شخصی و یا رشد شخصی در زمینه سلامتی، ٓاموزشی یا خلاقیت بی توجهی به دیگران ندادن دل گرمی و حمایت به دیگران

اینهانمونه هایی هستند که برای لیست خود می توانیم استفاده کنیم. شخصی که به او صدمه زده ام با من چه نسبتی دارد رفتار زیان ٓاور من
دلیل من برای جبران خسارتم تمایلات من ٬
به چه کسی صدمه زده ام من چگونه صدمه زده ام جبران خسارت های مناسب
لیست جبران خسارت قدم هشتم
نام شخص ارتباط ٬خطای انجام شده من تأثیر ٓان بر دیگران٬ تأثیر ٓان برخودم

اصل پیشنهادی: بخشش

شعار پیشنهادی: من یک قربانی نیستم، من یک داوطلب هستم

یکی از اعضای نارانان چنین پیشنهاد می کند.« من برای بهبودی بیشتری آمادگی دارم. من می توانم اقرار کنم که در نتیجه مستقیم مواجهه بیمارگونه ام، اعتیاد به افراد بسیاری صدمه زده ام. اکنون زمان نوشتن است!»
عضو دیگری در مورد آماده شدن برای ادامه بهبودی چنین مشارکت می کند، من اقرار می کنم که به علت خصوصیات بیمار گونه و نواقصم، به افراد زیادی صدمه زده ام. من نمی توانستم به روشی سالم ارتباط برقرار کنم. موضوع مهم کاربرد دانشی است که با استفاده از آن برنامه بهبودی را برای همه افراد در تمامی جبهه های زندگی به ارمغان آورده است. هر سال لیست قدم 8 من کوچکتر از قبل می شود ولی با وجود این ها، این لیست همیشه همراهم خواهد بود

افکاری جهت بررسی

چرا نیاز دارم جبران خسارت کردن از تمامی کسانی که به آنها صدمه زده ام، تمایل داشته باشم؟
آیا آمادگی این را دارم که مسئولیت نقش خودم را در موقعیت ها برعهده بگیرم؟
آیا تمایل دارم که توجیهات یا دلیل تراشی برای رفتارهای گذشته ام را کنار بگذارم؟
چگونه به کسانی که احساس می کنم به من صدمه زده اند آزار رسانده ام؟

یادداشت ها و یا سئوالات

چگونه می توانم بخشش را در تمامی امور زندگی ام تمرین کنم تا به یک روش بهتر برای زندگی است پیدا کنم؟

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دوستان کامنت هایی که به صورت خصوصی ارسال میکنید امکان پاسخ در سایت را ندارد
لطفا اگر کامنتی را اصرار دارید به صورت
خصوصی ارسال کنید
حتما ایملتان را نیز ارسال کنید
Designed By Erfan Powered by Bayan