Anonymous

پیام ما امید ، وعده ما آزادی

قدم نهم نارانان

هرجا که امکان داشت، مستقیماً از افراد فوق جبران خسارت کردیم مگر در مـواردی کـه انجـام ٓان، ٓاسـیب مجددی به ٓانها با دیگران برساند.

قدم نهم شبیه تعمیرات ونوسازی است که پس از یک سانحه بوجود می ٓاید. در طول مسیر جبـران خـسارت، مـا صدمات گذشته مان را ترمیم کرده و اصلاح می کنیم. در قدم هشتم، ما صدمات وارد شده را بررسی کردیم، در قـدم نهـم دست به کار می شویم. ما لیست قدم هشتم را مرور کرده و پس از دعا و مراقبه، تصمیم می گیریم که برای جبران کردن هر خسارتی روش مناسبی را بکار گیریم. ما نیاز داریم که تفاوت بین معذرت خواهی و جبران خسارت را تشخیص دهـیم.

عذرخواهی قابل قبول است اما جایگزینی برای جبران خسارت نیست.
تعاریف: عذرخواهی: پذیرش و ابراز کردن پشیمانی برای یک خطا یا اشتباه.
جبران خسارت برطرف کردن یا اصالح خطا به منظور تغییر یا تجدید نظر کردن در ٓان جبران یا پرداخـت تـاوان برای صدمه یا خسارت.

ما با مهربانی، حساسیت و با درک متقابل با هر یک از افراد ذکر شده در لیست مان به ٓان ها نزدیک می شویم. ما از نیروی برتر درخواست می کنیم تا بینش و مسیری را که برای جبران خسارت به ٓان نیازمندیم به ما عطا کنـد و بـه مـا کمک کند تا بر ترس ها و نگرانی های بوجود ٓامده غلبه کنیم. قدم نهم روند بخشودن را کامل می کند، زیرا ما مجبور می شویم تا به تأثیراتی که بر دیگران وارد کرده ایم اقرار کنیم. بدون بخشایش، این رنجش ها ٓان قدر ادامه خواهد یافت تا این
که روند رشد ما را به تدریج سست کند.
جبران خسارت مستقیم:
کلمه کلیدی در این بخش " مستقیما" است. ما برنامه ریزی کرده و با کسی که می خواهیم از او جبران خسارت کنیم،رودرروشخصًاملاقات میکنیم.ماازٓانهااجازه میگیریم تاجبران خسارت کنیم.البته بدون سرزنش کردنٓ ان ها و یا دیگران.
برخی از جبران خسارت ها نیازمند انجام تدریجی هستند. این عاقلانه نیست که به شخصی نزدیک شویم که هنوز درگیر درد و رنج است و از ظلمی که در حقش کرده ایم عمیقا ناراحت است. زمان بندی مناسب بسیار مهم است.
عجله داشتن ممکن است باعث صدمه بی شتری شود و به رشد فردی یا سازش بـین مـا کمکـی نخواهـد کـرد. در جایی که مشکل مسافت یا فاصله طولانی وجود دارد و تماس رودرو امکانپذیر نیست، یک تماس تلفنی یا نامـه مـی توانـد مفید باشد.

جبران خسارت غیرمستقیم:
یعنی جبران خسارت کردن از کسی که فوت شده یا از محل سکونت او بی اطلاعیم یا کسی که بنا به دلایلی غیر قابل دسترس است، ما برای افراد از طریق دعا، نوشتن نامه ای که پست نمی شود و یا با خوبی کردن بـه اشـخاص دیگـر، جبران خسارت می کنیم.


جبران خسارت به خودمان:
ما معمو لا بیش از هر کسی به خودمان صدمه می زنیم و نیاز داریم زمانی را تنظـیم کنـیم تـا کارهـای درسـت و صحیحی برای خودمان انجام دهیم. یک پیشنهاد این است نامه ای به خودمان بنویسیم و درمقابل ٓاینـه ٓان را بـرای خـود بخوانیم.
به استثناء مواردی که جبران خسارت کردن به دیگران صدمه می رساند:
این موقعیتی است که انجام جبران خسارت عواقب جدی داشته باشـد. در مـوارد خیانـت ممکـن اسـت خـسارات جبران ناپذیری به دیگران وارد شده باشد. نمونه هایی دیگر از صدمات وارد شده از دست دادن شغل، زندانی شدن، تهدیـد به خشونت، سوء استفاده های لفظی احساسی و یا طرد شدن از خانواده می باشد. گاهی اوقات می توان جبران خـسارت را با علاقه مندی انجام دهیم یا می توانیم به شخصی که اکنون به او متعهد هستیم صـادقانه توجـه ومحبـت خـود را نـشان دهیم.


موانع جبران خسارت
ممکن است باعث خجالت و تحقیر شدن ما باشد به تعویق انداختن عذرخواهی کردن طرز برخورد رو در رو "هنوز زمان مناسبی نیست" فریب خوردن به اینکه گذشته ها گذشته نگذارم کسی با بدزبانی، زیرکی و بدرفتاری مانعی در راه انجام جبران خسارت هایم شود.
تشخیص درست، انتخاب محتاطانه زمان مناسب و داشتن شهامت، لازمه کارکرد قدم نهم می باشند. جبـران خـسارت های موفق می توانند کمکی به بهتر شدن روابط ما با کسانی که در گذشته به ٓان ها صدمه زده بودیم باشد و باعث ایجـاد روابط بهتر با دیگران شود. کمک می کند که عزت نفس خود را دوباره باز یابیم و زندگی سازگاری را با دیگـران و نیـروی برتر داشته باشیم.


دعای قدم نهم
نیروی برتر من! از تو می خواهم تا نگرش صحیحی را در هنگام جبران خسارت به من عطا کنی. از تو می خـواهم به من کمک کنی تا در این مسیر به دیگران ٓاسیب نرسانم. از تو می خواهم تا در انجام جبران خسارت های مستقیم، مـرا راهنمایی کنی. با خویشتنداری، کمک به دیگران و ایجاد رشد معنوی به جبران خسارت ادامه خواهم داد. ٓامین

نمونه برای جبران خسارت وقتی .................... اتفاق افتاد، من از .................... )ترسیده، در خود فرورفته و دچار احساس درماندگی و .............( بودم. مـن به خاطر .................. )صدمات وارده شده( خودم را می بخشم و همین طور از چیزهای دیگری کـه در گذشـته انجـام داده، گفته، عمل کرده و به ٓان فکر کرده ام و از این طریق به خودم ٓاسیب رسانده ام.
من خودم را دوست داشته و می پذیرم. من مسئولیت رفتارم را با ............. برعهده می گیرم و اکنون برای رها کردن گذشته ازاد و رها هستم.ٓ من از طریق ................ با احساساتم روبرو می شوم و ٓان ها را بررسی می کنم و ٓان شخص را می بخشم. من احـساساتم را نسبت به او رها می سازم و اجازه می دهم تا عشق و ٓارامش بر روابط ما حکم فرما شود.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دوستان کامنت هایی که به صورت خصوصی ارسال میکنید امکان پاسخ در سایت را ندارد
لطفا اگر کامنتی را اصرار دارید به صورت
خصوصی ارسال کنید
حتما ایملتان را نیز ارسال کنید
Designed By Erfan Powered by Bayan