Anonymous

پیام ما امید ، وعده ما آزادی

ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻗﺪﻡ ﻛﺎﺭ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﻢ

زمانی که دوازده قدم را کار می کنیم یاد می گیریم چه گونه در مسیری روحانی قدم برداریم . توانایی ما در مشارکت افکار مان در مورد اصول روحانی با فردی دیگر ، هدیه ی ارزشمند بهبودی است . کمک به رهجو های مان در کارکرد قدم ها ، روحانیت ما را غنی تر می سازد . به طرق مختلف این اصول ، اجزای اصلی بنا نهادن و حفظ روابط سالم با نیروی برتر مان ، خودمان و یک انسان دیگر است .

" راهنمای ام کمک کرد تا ببینم که روابط ام با مرد ها در گذشته برای ام مشکلات زیادی به بار آورده است . او به من کمک کرد تا تصمیم بگیرم که از روابط رمانتیک اجتناب کنم تا زمانی که قدم ها را کار کنم و رابطه با نیروی برترم را به عنوان اولین و مهم ترین رابطه در زندگی بشناسم ".
"در مسیر بهبودی ، یک بار خودم را از نظر روحانی بی کفایت ، نا امید و تنها احساس می کردم . با راهنمای ام ملاقات کردم و برایش چیزی را که در روزهای اخیر نوشته بودم خواندم . بیان کردن احساسات ام ، بسیار سخت و آزاردهنده بود . من درون خود را با ظاهر دیگران مقایسه و قضاوت میکردم . بعد از گوش دادن به نوشته های ام و اجازه تخلیه مکنونات قلبی ام ، او به من اطمینان داد که اگر فکر می کرد راهی غیر از 12 قدم NA برای بازیابی سلامت عقل من وجود دارد ، حتما به من می گفت . این حرف را به گوش جان سپردم و به جلو حرکت کردم . در آن لحظه به خوبی انتخاب جای گزین را تشخیص دادم . این مربوط به 4 سال پیش بود و امروز من می دانم که هرگز تنها نخواهم ماند ، مگر اینکه خودم بخواهم

"در ابتدای کارکردن قدم چهار و پنج با راهنمای جدیدم مشکل به نظر می رسید . قبلا قدم ها را با دو راهنمای قبلی خود کار کرده بودم و احساس پویای آزادی را به دست آورده بودم .اما هنوز زندگی ام زیر نفوذ تایید طلبی و آرزوی من برای پذیرش عمومی در برنامه بود و دیواری خود ساخته ی من هرگونه صمیمیتی را دور نگه می داشت . هم چنین بیماری من در زندگی ام به اشکال نامتعارف فعال بود . وقتی داشتم قدم چهارم را از روی کتاب راهنما ی کارکرد قدم NA کار می کردم ، مجبور بودم برای حمایت ، هم دلی و عشق بی قید و شرط به راهنمای جدیدم و نیروی برتر تکیه کنم تا بتوانم یک ترازنامه جست جو گرانه بنویسم . هنوز کلمات راهنمای ام در سرم است که می گفت : "خودِ " قدیمی ات را  رها کن تا برود ... جای بیشتری نیاز داری تا "خودِ " جدیدت بتواند بیاید ."

 بهبودی یک تجربه ی بسیار شخصی است . به عنوان راهنما هر یک از ما روش خاص خود را در کارکرد قدم ها با رهجو هایمان پیدا کرده ایم . اکثر ما از ابزار مختلف برنامه ، مانند : کتاب پایه ، چگونگی عملکرد ، راهنمای کارکرد قدم و یا حتی کتاب فرهنگ لغت استفاده می کنیم . ما ممکن است از رهجو های خود بخواهیم که در مورد قسمت های مختلفی از این کتاب ها یا دیگر نشریات NA مطالبی بنویسند .
ابزار صوتی از نشریات NA موجود است تا به کسانی که محدودیت های جسمانی ، یا برای خواندن و نوشتن مشکل دارند کمک کند . خیلی از کتاب ها و جزوات NA به زبان های مختلف انتشار یافته اند . اگر ما تمایل داشته باشیم و سعی کنیم ، می توانیم راهی برای کارکرد قدم و درک برنامه NA پیدا کنیم .
"هر وقت رهجویی داشته باشم که سواد خواندن و نوشتن نداشته باشد ، از نوار صوتی استفاده می کنم . اول ، از او می خواهم که نوار صوتی کتاب پایه را گوش کند . بعد بر روی نوار توضیح می دهم که انتظار دارم رهجوی ام چه گونه قدم کار کند . بعد از او می خواهم که جواب های خود را بروی نوارظبط کند . او می تواند همیشه نوار را از اول گوش دهد . که به همین دلیل است که من چگونگی کارکرد را نیز بر روی نوار توضیح می دهم ."
"فقط راهنمای معتادانی می شوم که تمایل دارند به طور مداوم قدم ها را با من کار کنند . من باور دارم که این روش بهبودی و موفقیت آن ها کافی و کامل است

"راهنمای ام به من آموزش داد که قدم ها را کار کنم . او این را از طریق کارکردن و نوشتن آن ها با راهنمای خود یاد گرفته است . او تمایل دارد تا تجربه بهبودی خود را از این طریق افزایش دهد و به گونه ای رفتار نمی کند که انگار بهبود یافته است و دیگر نیازی به رشد ندارد اگر چه 24 سال است که پاک است . راهنمای ام افکار یک مبتدی را دارد و تمایل او مرا تشویق می کند تا سعی کنم رفتارم مانند او باشد . ما بیش از 10 سال است که این رابطه را دارم . من شاهد تغییر و رشد او در طی این مدت بوده ام .

 این باعث امیدواری می شود که من هم بتوانم این حالت را داشته باشم و من سعی می کنم مفاهیمی را که از او آموخته ام در اختیار رهجو هایم بگذارم ."
فرایند کارکرد قدم ها ، اعتماد ما به یکدیگر را آسان تر می کند . بعضی از ما دریافته ایم که مشارکت باز و صمیمی بین راهنما و رهجو کلید ایجاد این اعتماد است . بر ملا کردن صادقانه ی مکنونات قلبی توسط راهنما می تواند کمک کند تا رهجو به راهکارهای راهنمای اش اطمینان بیش تری پیدا کند .
"برای ام سخت بود تا به رهجو هایم بگویم : من هم بعضی از ترس ها و خجالت هایی که آن ها دارند تجربه کرده ام . فکر می کردم که باید همیشه احساس و اعمال ام خوب و کامل باشد . فقط از طریق حرف زدن با راهنما ی ام بود که فهمیدم ایرادی ندارد اگر فروتنی و صداقت کافی داشته باشــــم ، تــا " خود واقعی " ام را به رهجو هایم نشان دهم . ضربه پذیر بودن به همراه خود مقداری ریسک نیز دارد . و من یاد گرفته ام که کارکرد 12 قدم به راهنما و رهجو – هر دو – کمک می کند تا درک و اعتماد متقابل را افزایش دهند ."
"وقتی که توانستم راجع به مسائل شخصی خود با راهنمای ام صحبت کنم ، متوجه شدم که بیشتر و بیش تر با او احساس راحتی میکنم . فقط زمانی که شروع کردم به اعتماد کردن به او ، توانستم فرایند نوشتن قدم ها را آغاز کنم "در ابتدا زمانی که راهنمای ام در مورد کارکرد قدم ها به من راه کار می داد ، با او درگیر بودم و مشکل داشتم . من می خواستم انتخاب کنم که چه وقت ، چه قدمی را کار کنم . او می گفت من باید "راهنمای خود بودن " را متوقف کنم  و سعی نکنم فرایند کارکرد قدم ها را کنترل کنم. او می گفت دلیل دارد که قدم ها از 1 تا 12 شماره گذاری شده اند ... به این فرایند اعتماد کن ."

  بعضی از ما در می یابند که بیان بیش از حد جزئیات شخصی ، هنگام کار کرد قدم با رهجو ها می توانند باعث خدشه به راهنما شود . ما نباید مشکلات شخصی خود را بر سر رهجوهای مان بریزیم . در ضمن نباید متکلّم وحده باشیم . زیرا اگر زیاده از حد وقت صرف حرف زدن در مورد خود کنیم ممکن است تمرکز از روی رهجوی مان برداشته شود . قسمتی از توسعه رابطه ی راهنما و رهجو در تشویق آن ها برای مشارکت تجارت شان است . هر رابطه ی راهنما و رهجو منحصر به فرد است و ما باید مشخص کنیم که چه چیزی برای ما بیشتر کار می کند .
"برقراری یک رابطه ی راهنما و رهجویی جدید همیشه برای من آسان نیست . تشویق رهجو های ام برای مشارکت صادقانه و آزادانه ، گاهی اوقات چالش بزرگی است . بعضی وقت ها مثل این است که دارند دندان ام را می کشند . اما زمان و تجربه به من آموخته که حوصله و عشق ، کلید گشودن قفل دهان ها ، و قلب های بسته است

"به عنوان تازه وارد من برای دریافت حمایت به راهنمای ام تلفن زدم و او وقت زیادی را به صحبت درباره خودش می گذراند ، به طوری که من فرصت نمی کردم نیاز هایم را بیان کنم یا سوال لم را در مورد قدم ها از او بپرسم . به هر حال صبر من تمام شد و راهنمای دیگری گرفتم . تنها تاسف من این است که در مورد یاس سرخوردگی خود در آن زمان صحبتی نکردم ."
تعدادی از ما روش های خاص خودمان را برای کارکردن قدم ها با رهجو هایمان به وجود آورده ایم . بعضی از ما طرفدار فرایندی منظم و از روی اسلوب هستیم ، که در آن رهجو ها باید مفصلا در مورد هر قدم بنویسند . در صورتی که بعضی دیگر توقع این نوع کارکرد را ندارند . همان طور که قبلا هم گفتیم بعضی از اعضا حتی از فرهنگ لغات برای روشن نمودن بعضی اصول و مفاهیم استفاده می کنند . بعضی از ما دعا هایی داریم که قبل یا بعد از کارکردن قدم می خوانیم . مهم این است که به یاد داشته باشیم همه ی ما قدم ها را به یک روش کار نمیکنیم .

  "زمانی که من تازه وارد بودم کتاب راهنمای کارکرد قدم وجود نداشت . آن روزها ، هر راهنمایی روش متفاوت خود را برای کارکرد قدم ها داشت . وقتی که من قدم ها را به پایان رساندن ، روشی به من نشان داده شد که از قدم 10 تا 12 را به طور روزانه کار کنم و چه گونه آن ها را در زندگی به کار گیرم . هر دو سه سال یک بار ، من یک قدم 4 دیگر می نویسم ، چیزی مثل یک تنظیم موتور . اخیرا راهنمای جدید گرفتم که از من خواست از نو قدم ها را با کتاب راهنمای کارکرد قدم NA شروع کنم . به محض اینکه دو قدم کارکردم پر از رنجش شدم ، احساس می کردم بعضی از سوالات تکراری هستند و نگران بودم که استفاده از کتاب ممکن است باعث کنار گذاشتن بعضی از راهکارهای شخصی که در رابطه راهنما و رهجو خیلی برای من ارزشمند است ، شود . اگر چه یاد گرفته ام که این برنامه برای تغییر کردن است و اگر من هنوز خواهان آن هستم باید تمایل داشته باشم که راه جدیدی را در پیش گیرم و تغییر را بپذیرم . من به یادگیری در مورد خودم ، ارتباطم با خدا و سایرین در این فرایند جدید را ادامه دادم ."
"در کارکردن با رهجو هایم من از آنها می خواهم که در مورد قدم ها بنویسند . وقتی که زمان ملاقات با یکدیگر و کارکرد قدم ها فرا می رسد . به جای این که رهجوی ام آن چه را که نوشته است بخواند ، گاهی من نوشته ی او را می گیرم و کلماتش را برای خودش می خوانم . این به هر دوی ما دید متفاوتی می دهد و ثابت کرده که راهی موثر و پر قدرت برای مشارکت تجربیات و قوی کردن رابطه است

"من به رهجو های ام در قدم پنجم با دعا قبل از شروع قدم و بیان تجربه ام با راهنمای خود ، کمک می کنم . من راجع به احساسات که در آن زمان به عنوان یک رهجو در حین مشارکت خصوصی ترین تجربیات خود برای اولین بار پیدا کرده بودم حرف می زنم . قبل از این که رهجو های من شروع به خواندن قدم چهارم شان کنند از آن ها می خواهم که بگویند چه احساسی در این لحظه دارند . به نظر می رسد که این کار به آرام کردن آن ها کمک می کند . سعی می کنم با رهجو های ام همان قدر صادق و راحت باشم که انتظار دارم آن ها با من باشند ."

 "در قدم هشتم از رهجو هایم می خواهم که با استفاده از ترازنامه ی قدم چهارم خود فهرستی از اسامی اشخاصی که به آن ها خسارت زده اند تهیه کنند . و هم چنین کسانی را که در ترازنامه قدم 4 نبود ه اند و احساس می کنند به ایشان خسارت زده اند ، به فهرست خود اضافه کنند . از آن ها می خواهم که برای هدایت و راهنمایی در زمان تهیه فهرست دعا کنند . سپس از آن ها می خواهم اسامی این اشخاص را تک تک با ذکر خلاصه ای از خسارت مربوطه در کارت های جدا گانه بنویسند . بعد تمام کار ها را بررسی میکنیم . ما به دنبال مورد تکراری از الگو های رفتاری در خسارت ها می گردیم که رهجو های مان بیشتر مسئولیت آن ها را قبول میکنند . جبران خسارت هایی را که در حال حاظر می توانند انجام شوند ، جبران خسارت مالی ، آن هایی را که امکان شان نیست و مواردی را که نیاز است به تاخیر بیاندازیم ، بررسی می کنیم . ما راجع به جزئیات آن ها صحبت می کنیم و همیشه به خاطر داریم که نیروی برتر ، ما را جهت این جبران خسارت ها راهنمایی میکند ."
ما تمایل به تغییر پیدا می کنیم و آرام آرام درک می کنیم که اگر تغییر نکنیم بهبودی مان راکد می شود .یکی از هدایای رابطه راهنما و رهجو دادن چشم اندازی جدید به ما در مورد دیگران و خودمان است که با مشارکت تجربیات مان در قدم ها به دست می آید . وقتی رشد رهجوی مان را می بینیم روحیه ای تازه ای می گیریم . یاد می گیریم که بی تر به نیروی برتر مان اعتماد کنیم . توضیح اصول برنامه به ما کمک می کند که خودمان این اصول را بهتر درک کنیم .
"زمانی که حدود 9 سال پاکی داشتم در محل کارم – که یکی از بهترین کارهایی بود که تا آن زمان داشتم – دچار آشفتگی شدم . 3 سال بود که آن جا کار می کردم و نقص های اخلاقی ام به طور شدیدی ظاهر شده بود . من از رئیس و همکاران ام رنجش داشتم و هر وقت از من کمک می خواستند ، عصبانی می شدم و خشم خود را پرخاشگرانه و غیر منطقی بروز می دادم . بعد از چند بار درگیری با رئیس ام متوجه شدم که باید چیزی را تغییر دهم وگرنه کارم را از دست خواهم داد .

من در طول 9 سال پاکی ام چندین بار قدم ها را کار کرده ام اما وقتش رسیده بود که دوباره آن ها را کار کنم . این بار باید بر روی روابط کاری خود تمرکز می کردم . تاریخچه و سابقه ی کاری خود را در قدم چهارم آوردم و سپس قدم 5 ، 6 ، 7 را با راهنما ی ام کار کردم . او با عشق مرا راهنمایی کرد تا بتوانم به نقص های اخلاقی خود نگاه کنم و ببینم که چگونه می توانم با کمک نیروی برترم تغییر کنم . من قادر بودم نقش خود را به روشنی ببینم و فرایند تغییر را شروع کنم . خوشحالم که بگویم بعد از حدود 6 ماه مسائل ام در سر کار خیلی بهتر شد .
نهایتا وقتی که من این کار را به خاطر فرصت و موقعیتی که همیشه در آرزویش بودم رها کردم ، رئیس اما از این که من از آن جا می رفتم صادقانه غمگین بود . او البته برای من خوشحال بود و می گفت که تغییرات بسیاری در من دیده است . من هرگز قدم ها را در رابطه با یک فرصت شغلی به این صورت کار نکرده بودم . چه معجزه ای ! بدون کمک و فرصت بی غرضانه راهنما ی ام ، این هم یک کار دیگر که من ول می کردم و یک موقعیت ناراحت کننده ی دیگر که از آن فرار می کردم یا یک فرصت دیگر که خودم را به عنوان یک کارمند به درد نخور ببینم ."  فرصت هایی برای ادامه رشد
ما به NA آمدیم تا یاد بگیریم که چگونه پاک بمانیم و از بیماری اعتیاد بهبود پیدا کنیم . روی هم رفته معتادان گمنام به ما فقط قول می دهد : رهایی از اعتیاد فعال . اما بهبودی فراتر از فقط مصرف نکردن مواد مخدر است . بهبودی به معنی روبرو شدن با تمام چیز هایی است که زندگی به همراه دارد و سعی در دیدن شرایط به صورت یک فرصت و نه یک مانع . گاهی اوقات پاک بودن به معنی این است که ما کاملا برای رویارویی با چالش ها آماده باشیم .

محمدم معتاد ۱۱سال
23 February 22 , 22:38

سلام قدمها کار می‌کنیم که خودم دوست داشته باشیم

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دوستان کامنت هایی که به صورت خصوصی ارسال میکنید امکان پاسخ در سایت را ندارد
لطفا اگر کامنتی را اصرار دارید به صورت
خصوصی ارسال کنید
حتما ایملتان را نیز ارسال کنید
Designed By Erfan Powered by Bayan