Anonymous

پیام ما امید ، وعده ما آزادی

سوء استفاده در محدوده رابطه

سوء استفاده در محدوده رابطه ی راهنما و رهجو
حضور در یک رابطه راهنما و رهجویی  توام با سوء استفاده می تواند به شدت باعث تضعیف روحیه شود و بهبودی ما را به خطر  بیاندازد . یکی از نعمت هایی که NA به ما ارزانی می دارد ،  توانایی داشتن یک زندگی با عزت است . معتادان گمنام به ما می آموزد که بی قید و  شرط عشق بورزیم و به دیگر معتادان در حال بهبودی کمک کنیم . اگر چه ممکن است در  بهبودی بعضی مواقع پس رفت کنیم و رفتارهای قدیمی و مخرب خود را از سر بگیریم . چه  به عنوان راهنما ، چه رهجو می توانیم درد و آزار تحمیل کنیم و باعث رنج یک معتاد  هم درد شویم .
در اعتیاد فعال ، تنها راهی که  بلد بودیم از آن طریق با انسان دیگری رابطه برقرار کنیم ، تخریب خود و سوء استفاده  از دیگران بود . این الگوهای قدیمی می تواند کار را برای مدتی حتی در دوران بهبودی  سخت کند تا بتوانیم قضاوت کنیم که رابطه سالم است یا نه .
"راهنمای  اول من عادت داشت درخواست های زیادی از من بکند . مثلا : خانه ی او را تمیز کنم ،  لباس هایش را به خشک شویی ببرم ، خانه اش را رنگ گنم ، به باغچه رسیدگی کنم و  کارهایی از این قبیل . او برای نظافت خانه به من پول می داد اما نه دست مزد کافی .  و همیشه می خواست کارهای اضافه بر آن نیز انجام دهم . همیشه احساس میکردم باید دین  خود را ادا کنم و فکر می کردم انجام این کارها راهی برای ادای دین است . اما کم کم  این احساس به من دست داد که مورد سوء استفاده قرار گرفته ام . خیلی سخت بود تا  تصمیم بگیرم که به او نه بگویم ، یا برای انجام کارهای اضافی از او در خواست دست  مزد کنم . چون به هر حال در آن زمان بی کار بودم . سخت بود که چیزی بگویم . فکر می  کردم که اگر نه بگویم ، او دیگر مرا دوست نخواهد داشت . در شرایط وحشتناکی قرار  داشتم . گیر افتاده و پر از رنجش بودم . هر بار که او به من زنگ می زد ، فکر می  کردم که حتما به خاطر این است که چیزی از من میخواهد . حالا که خودم راهنمای چند  نفر هستم ، به یاد می آورم که چه احساس داشتم ، و وقتی این فکر به مغزم خطور می  کند تا یکی از رهجو هایم کاری را برای ام انجام می دهد ، سعی می کنم که مطمئن باشم  از او سوء استفاده نمی کنم و آن دست مزدی که باید به دیگران پرداخت کنم به او هم  می پردازم ."

گفتن حرف هایی را که آزار دهنده ،  توهین آمیز ، یا تحقیر کننده باشد ، می توان به نوعی سوء استفاده تعبیر کرد .  ممانعت از این که یک معتاد احساس عزت و احترام به خود کند نیز نوعی سوء استفاده  است ، هم چنین اگر ما رفتارهای افراطی داشته باشیم ، مانند آزار و اذیت جنسی ،  تهدید به صدمه زدن به خود یا دیگران جهت جلب توجه ، یا توهین و فحاشی به کسی که  اجازه نیم دهد مسائل طبق میل ما پیش رود . سوء استفاده آن قدر اشکال مختلفی دارد  که غیر ممکن است بتوانیم آن ها را به فهرست در آوریم . در حالی که بعضی از اشکال  سوء استفاده واضح و روشن هستند ، بعضی دیگر ممکن است آشکار نباشند . چیزی که به  نظر سوء استفاده می اید ممکن است به نظر دیگران سوء استفاده نباشد . لازم است ما  دائم در رابطه با احساس خود در مورد رابطه راهنما و رهجوی مان تراز بگیریم .
"من  راهنمای خود را به خاطر این که قوی بود و به نظر می رسید که می داند در زندگی چه  می خواهد انتخاب کردم . من راه خود را گم کرده ام و خواهان راهنمایی های واضح و روشن  بودم که چه گونه برنامه را کار کنم . بعد از این که قدم دوم را شروع کردیم او  مصرانه از من خواست تا باورهای مذهبی او را بپذیرم ، در ابتدا با او کنار آمدم چون  به نظر می رسید ایده ی او از نیروی برتر به خوبی برایش کار کرده است . او به من  گفت که باید تغییرات بزرگی در درک خود از نیروی برتر ، از طریق دعا کردن و نحوه  تعلیم و تربیت فرزندان خود به وجود آورم . پس از ان گفت : که اگر زن ام این ایده  ها را نپذیرفت باید او را ترک کنم و او گفت اگر به حرف های او عمل نکنم دچار لعنت  ابدی می شود.
گیج شده بودم . می خواستم که حالم  ام خوب شود و برای همین به خودم قول داده بودم تا هر کاری که راهنمای ام گفت انجام  دهم ، ولی بعد احساس می کردم که گیر افتاده ام و تهدید شده ام . در نهایت با  دوستان خود صحبت کردم و آن ها مرا حمایت و تشویق کردن که راهنمای خود را عوض کنم .
سخت بود که بخواهم به راهنمای ام  بگویم که تصمیم دارم این رابطه را قطع کنم ، به خصوص وقتی که به من گفت در نتیجه  این تصمیم زندگی ام بدتر خواهد شد . چند سالی طول کشید تا توانستم باور کنم که  نیروی برترم واقعاً دوباره از من مواظبت خواهد کرد . ایمان من به مردم و برنامه  واقعاً لطمه خورده بود و خدا را شکر می کنم که دوستان خوب گروه خانگی و وقت زیادی  داشتم که به من کمک کردند تا از این مرحله عبور کنم .. چند سال بعد این شخص از من  جبران خسارت کرد . بخشیدن و دوباره اهمیت دادن باعث شد احساس خوبی به من دست دهد  ."

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دوستان کامنت هایی که به صورت خصوصی ارسال میکنید امکان پاسخ در سایت را ندارد
لطفا اگر کامنتی را اصرار دارید به صورت
خصوصی ارسال کنید
حتما ایملتان را نیز ارسال کنید
Designed By Erfan Powered by Bayan