Anonymous

پیام ما امید ، وعده ما آزادی

پارادوکس

با سالم و درود خدمت تمامی اعضای همدرد و دوستان بهبودی در سراسر دنیا. در کتاب پایه آمده است: »معتادان گمنام برنامه ای را برای بهبودی به معتادان ارائه می دهد که چیزی فراتر از زندگی بدون مصرف مواد مخدر است. نه تنها این شیوه زندگی، بهتر از جهنمی است که در آن زندگی می کردیم، بلکه از هر نوع زندگی که تا به حال شناخته ایم نیز بهتر است.« اکثر ما از بدو ورودمان به انجمن معتادان گمنام با مفاهیمی روبرو می شویم که هضم و پذیرش آنها به راحتی برایمان امکان پذیر نیست و حتی گاهی در مقابل شان از خود مقاومت نیز نشان می دهیم. راهکارهایی که در صورت انجام پذیرفتن، نتیجه ای متناقض را به ما هدیه می دهند.
پارادوکس ها در NA کم نیستند و شاید هر کدام از ما که مدتی است در برنامه هستیم، مواردی از آنها را تجربه کرده باشیم که در قدم ها و سنت ها پنهان و آشکارند.
به نظر اکثر مردم شاید خنده دار باشد که معتادی جهت بهبود حال خود نزد معتادان دیگر برود و از آنها درخواست کمک کند. در انجمن معتادان گمنام، تازه واردان مهمترین افراد هر جلسه هستند، در صورتی که در همه جا اعضای قدیمی و پیشکسوت از جایگاه وی‍ژه ای برخوردارند. برای مردم، گذر روزها هفته ها و ماه ها به معنی کاسته شدن از طول عمرشان است، برای ما اضافه شدن به طول پاکیمان.معمولا مردم برای حفظ و نگهداری از چیزهایی که دارند به آن می چسبند در  صورتی که اعضای ما برای حفظ آنچه که دارند آن را می بخشند.معمولا مردم برای کسانی که دوست و عزیزشان می دارند دعا می کنند، در  صورتی که در NA ما برای کسانی که احساس خوبی نسبت به آنها نداریم دعا می کنیم.
بدیهی است که برای پیروز شدن باید جنگید و یا الاقل مقاومت کرد، ما در NA می آموزیم که برای پیروز شدن باید تسلیم شویم زیرا قدرت ما از قبول ناتوانی ما نشأت می گیرد.
در سنت هایمان نیز می آموزیم که عدم دریافت کمک از خارج موجب رشد، توسعه و قدرت ما می گردد و همچنین قدرت و اتحادمان در گرو هم شکل بودن،هم فکر بودن و مثل هم بودنمان نیست بلکه بالعکس در گرو تنوع و گوناگونی ماست.
در فعالیت های خدماتی گاهی، بهترین خدمت، خدمت نکردن است و این خدمت نکردن ممکن است به اندازۀ تمام خدماتی که انجام داده ایم موثر واقع گردد زیرا تداوم حضور ما در گرو رعایت اصل چرخش است و برای »ماندن« گاهی باید »رفت« که این خود مبحثی مفصل و کامل را می طلبد و در حوصله این چند سطر نمی گنجد.
از دیگر مصادیق پارادوکس می توان به راهکارهای بسیار سادۀ برنامه، برای حل مشکالت بسیار بزرگ اشاره نمود. گاهی یک مشارکت ساده و یا نوشتن یک ترازنامه روزانه، می تواند راهگشای مصائب بزرگی باشد که در نگاه اول لاینحل به نظر می رسید.
خلاصه اگر بخواهیم این تضادها را لیست کنیم با موارد بسیار زیادی مواجه خواهیم شد. شرح این پارادوکس ها به هیچ عنوان به منزلۀ متفاوت جلوه دادن انجمن ما از جامعه نیست، بلکه در این جا صرفا به دو دلیل مطرح گردیده است. نخست ارج نهادن به زوایای پنهان و آشکِار اصول روحانی برنامه ای که در آن ارائه تجربه یک معتاد به معتاد دیگر حرف اول و آخر را می زند! حال اینکه چگونه این تجارب شکل گرفته، فهم گردیده و به رشته تحریر درآمده اند خود معجزه ای است که ما اعضای انجمن معتادان گمنام از آن برخورداریم.
سپس بهانه ای است جهت طرح این پرسش که شما چه تعداد از پارادوکس های این برنامه را می شناسید؟
برای مان بنویسید، کدام یک از پارادوکس های این برنامه بیشترین تأثیر را در بهبودی شما داشته است. بی صبرانه منتظر نظرات  ارزشمندتان هستیم

ایرج
11 August 18 , 13:31
سلام.میخواهم ب این گروه بروم
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دوستان کامنت هایی که به صورت خصوصی ارسال میکنید امکان پاسخ در سایت را ندارد
لطفا اگر کامنتی را اصرار دارید به صورت
خصوصی ارسال کنید
حتما ایملتان را نیز ارسال کنید
Designed By Erfan Powered by Bayan