Anonymous

پیام ما امید ، وعده ما آزادی

راهنما و رهجو شدن

یکی از پیشنهاداتی که بسیاری از ما در بدو شرکت در جلسات NA می شنویم این است که راهنما بگیریم . به عنوان تازه وارد ، ممکن است معنای آن را درک نکنیم . یک راهنما به چه معنا است ؟ چگونه ما راهنما گرفته و از او استفاده می کنیم ؟ کجا می توان یک راهنما پیدا کرد ؟ هدف این جزوه ، ارائه مقدمه ای خلاصه در مبحث راهنما و رهجو شدن است

راهنما چه کسی است ؟

راهنما و رهجو شدن ، رابطه ای شخصی و خصوصی است که می تواند برای افراد مختلف ، معنای مختلفی داشته باشد . در راستای آن چه که هدف جزوه می باشد ، یک راهنما در NA  ، عضوی از انجمن معتادان گمنام می باشد که بر اساس برنامه بهبودی ما زندگی کرده و خواستار ایجاد رابطه خاص ، حمایت کننده و شخصی با ما است . برداشت اکثر اعضا از یک راهنما ، در درجه اول کسی است که بتواند در کارکرد دوازده قدم NA و بعضی اوقات ، در کارکرد دوازده سنت و دوازده مفهوم به ما کمک کند . راهنما الزاما ، یک دوست نمی باشد ولی ممکن است کسی باشد که ما می توانیم به او اعتماد کنیم . ما می توانیم ، مسائلی را با راهنمایمان ، مشارکت کنیم که مطرح ساختن آن ها در یک جلسه برای مان راحت نمی باشد .

ارتباط من با راهنمایم ، کلید اعتماد کردن ام به ساید آدم ها و نیز کارکرد قدم ها بود . من ، همه زندگی آشفته ام را با راهنما یم ، مشارکت کردم و او گفت که او نیز در گذشته در همان جایگاه ، بوده است . او به مرور ، زندگی بدون مصرف مواد مخدر را به من آموخت .

راهنما چه کار می کند ؟

راهنما ها ، تجربه ، قدرت و امید خود را با رهجو هایشان ، مشارکت می کنند . بعضی از اعضاء ، راهنمای خود را به عنوان فردی با محبت و دلسوز ، تعریف می کنند که به خرف های آن ها گوش داده و بدون هیچ قضاوتی ، از آن ها حمایت می کند . بعضی دیگر ، واقع بینی و بی طرفی راهنما را معیار قرار می دهد و به راه کارهای صریح و صادقانه او ، حتی زمانی که پذیرفتن آن ها سخت است ، اعتماد می کنند . با این وجود ، سایرین ، به این دلیل راهنما می گیرند که آن ها را در کارکرد دوازده قدم ، راهنمایی کنند .

یک بار ، یک نفر پرسید : “چرا من به راهنما نیاز دارم ؟ راهنما ی او پاسخ داد : خب به این دلیل که تشخیص خود فریبی توسط خودت کار نسبتا سختی است .“

راهنما و رهجو شدن ، به همان دلیلی کار می کند که NA کار م یکند . یعنی اعضاء در حال بهبودی مشکلات معمول اعتیاد و بهبودی را مشارکت کرده و در مورد بسیاری ، می توانند با یکدیگر ، همدلی کنند . یک راهنما ، مشاور حقوقی ، بانک دار ، والد ، مشاور ازدواج یا مدد کار اجتماعی نیست و همچنین ، او یک روانکاو نیست که راه کارهای حرفه ای خاص را ارائه دهد . راهنما ، به سادگی ، معتاد در حال بهبودی دیگری است که تمایل داردسفر خود را در دوازده قدم ، به مشارکت بگذارد .

رهجو چه کار می کند ؟

یک پیشنهاد این است که با راهنمای مان ، تماس مرتب داشته باشیم . علاوه بر تلفن زدن به راهنمای مان ، ما می توانیم ترتیب دیدار او در جلسات را بدهیم . بعضی از راهنما ها ، به ما می گویند که در زمان های معینی با آن ها تماس بگیریم ، در حالی که بعضی دیگر چنین درخواستیندارند . اگر ما نمی توانیم راهنمایی که در شهر ما زندگی می کند ، پیدا کنیم ، می توانیم برای تماس گرفتن ، از تکنولوژی و پست استفاده کنیم ، صرف نظر از این که ، چگونه با راهنمای مان ارتباط برقرار کنیم ، نکته مهم این است که ما صادق بوده و با روشن بینی ، گوش دهیم .

من به راهنمایم برای ارائه یک خط و جهت کلی و زاویه دید جدید اتکا می کنم . هیچ کدام هم که نباشد ، به هر حال او یادآوری کننده مهمی است .بعضی اوقات برای این که من چیزهایی را به گونه ای متفاوت ببینم ، کافی است که چیزی را با صدای بلند به شخص دیگری بگویم .

ممکن است ما نگران باشیم که مزاحم راهنما ی مان هستیم و به این دلیل در تماس با او تردید کنیم و یا ممکن است فکر کنیم که راهنمای ما ، در عوض کاری که انجام می دهیم ، چیزی از ما می خواهد . ولی واقعیت این است که راهنما های ما ، درست به اندازه ما از این رابطه بهبره می برند . در برنامه ؛ ما باور داریم ، می توانیم آن را حفظ کننیم ، بنا بر این با استفاده کردن از راهنما های مان ، در واقع مابه آن ها کمک می کنیم که پاک مانده و بهبود پیدا میکنند .

ما چگونه راهنما می گیریم ؟

برای راهنما گرفتن ، تنها کاری که ما باید انجام دهیم تقاضا کردن است که در عین سادگی ، ممکن است آسان نباشد . بسیاری از ما ، از اینکه از کسی بخواهیم تا راهنمای ما شود ، می ترسیم . در زمان اعتیاد فعال ، ممکن است یاد گرفته باشیم که به هیچ کس اعتماد نکنیم  و به این ترتیب ایده تقاضا از کسی برای این که به ما گوش داده و کمک مان کند ، ممکن است حس غریب و ترسناک باشد . با این وجود ، اکثر اعضای ما ، راهنما و رهجو شدن را به عنوان بخشی حیاتی از بهبودی شان ، توصیف می کنند . بعضی اوقات ، بالاخره ما همه شهامت خود را برای تقاضا کردن جمع می کنیم ولی در نهایت ، از طرف کسی که از او تقاضا کرده ایم ریال یک جواب رد می شنویم . اگر چنین اتفاقی بیافتد ، لازم است که ما ثابت قدم بوده ، ایمان داشته باشیم و سعی کنیم که تصمیم او را ، شخصی قلمداد نکنیم . احتمالا دلایل رد کردن تقاضای ما توسط افراد ، هیچ ربطی به ما ندارد : ممکن است آن ها ، زندگی پر مشغله یا رهجوهای زیادی داشته و یا در حال سپری کردن شرایط سختی باشند . ما باید دوباره ایمان مان را قوی کرده و از شخص دیگری ، تقاضا کنیم .

وقتی راهنمایم را انتخاب کردم ، تقریبا با او صحبت کردم . ایا ما با هم جور هستیم ؟ توقعات من و تو چیست ؟ من به دنبال عضو روشن بینی بودم که بتوانم به راحتی با او حرف بزنم .

بهترین جایی که می توان به دنبال یک راهنما بود ، جلسات NA  است . سایر مکان هایی که می توان راهنما پیدا کرد ، رخداد های NA مثل جلسات خدماتی و همایش ها است . اکثر اعضاء وقتی در جستجوی یک راهنما هستند ، به دنبال کسی می گردند که حس می کنند می توانند اعتماد کردن را از او یاد بگیرند ، کسی که دلسوز به نظر برسد و در برنامه فعال باشد . اکثر اعضاء به خصوص کسانی که تازه به NA آمده اند ، به این نکته اهمیت می دهند که راهنمایی را با سن پاکی بیشتر از خودشان پیدا کنند .

یک قاعده کلی خوب این است که به دنبال کسی با تجربیات مشابه خودمان باشیم تا او بتواند با تلاش ها و تجربه های ما احساس همدلی کند . به همین دلیل ، یافتن راهنمایی هم جنس ، این همدلی را آسان تر کرده و به ما کمک میکند که در رابطه ، احساس امنیت کنیم . بعضی اعتقاد دارند که جنست نباید عامل تعیین کننده باشد و ما آزادیم تا راهنمای مان را انتخاب کنیم . به هر حال ، قویا پیشنهاد می شود که ما از رابطه راهنما و رهجو شدنی که ممکن است منجر به کشش جنسی شود ، خود داری کنیم . یک چنین کششی ، می تواند ما را از ماهیت راهنما و رهجو شدن ، منحرف کرده و به توانایی ما در مشارکت صادقانه با یکدیگر ، آسیب برساند .

وقتی پاک شدم ، احساس عدم امنیت و تنهایی می کردم وحاظر بودم هر کاری برای کسب امنیت و دوستی انجام دهم . تمایل طبیعی من ارضای این خواسته بود ، نه تمرکز بر چیزی که برای ساختن زیر بنای بهبودی ام ، لازم بود . خدا را به خاطر درستکاذی اعضایی که در اولین روزهای بهبودی ام ، مرا حمایت کردند و از من سوء استفاده نکردند ، شکر می کنم .

بعضی اوقات ، اعضا مایلند بدانند که آیا داشتن بیش از یک راهنما ، کار درستی است یا خیر . با آن که بعضی از معتادان این شیوه را انتخاب می کنند ولی هشداری که در این باره وجود دارد این است که داشتن بیش از یک راهنما ، ممکن است آنان را وسوسه کند تا برای گرفتن راه کارها یا پاسخ های مورد علاقه شان ، دچار فریب کاری شوند .

چه زمانی باید راهنما بگیریم ؟

اکثر اعضا عقیده دارند که مهم است هر چه سریعتر ، راهنما گرفت ، در حالی که سایرین عقیده دارند که باید زمانی کوتاه را برای جستجو و تصمیم گیری مبتنی بر شناخت در نظر گرفت . رفتن به تعداد جلسات بیشتر ، به ما کمک می کند تا تصمیم بگیرم که با چه کسی راحت بوده و می توانیم به او اعتماد کنیم . اگر وقتی به دنبال یک راهنما هستیم ، کسی به ما پیشنهاد کند که راهنمای مان شود ، مجبور نیستیم جواب مثبت دهیم . باید به خاطر داشت که ما راهنما می گیریم که در روزهای نخستیم بهبودی ، به ما کمک کند ، با این حال این ازادی را دارا هستیم تا اگر آن شخص نیازهای ما را برآورده نساخت ، مدتی بعد او را عوض کنیم .

من ، مقطع راهنما گرفتن را با غرق شدن ، مقایسه می کردم . من ، هر چه سریعتر به آن غریق نجات یا راهنما ، نیاز داشتم .

وقتی تازه به به برنامه آمده ایم ، نیاز داریم تا از سایر معتادان ، در خواست کمک و حمایت کنیم . هر چه سریعتر باید شماره تلفن ها را گرفته و شروع به مشارکت با سایر معتادان در حال بهبودی کنیم . برنامه ما بر اساس کمکی که ما می توانیم به یکدیگر ارائه دهیم ، کار می کند . دیگر لازم نیست در تنهایی زندگی کنیم . به تدریج احساس می کنیم که بخشی از چیزی بزرگتر از خودمان هستیم . راهنما و رهجو شدن ، به ما کمک می کند تا متوجه شویم که با آمدن به NA ، بالاخره به خانه آمده ایم .

ممکن است شما سوالاتی درباره راهنما و رهجو شدن ، داشته باشید که این جزوه ، پاسخگوی آن ها نبوده باشد . با آنکه ممکن است پاسخ های “درست” و یا “غلط” به سوالات شما ، وجود نداشته باشند چرا که تجربه انجمن ما از اجتماعی به اجتماعی دیگر و از عضوی به عضو دیگر ، متفاوت است ، با این حال ، ما کتابی در مورد راهنما و رهجو شدن داریم که مسائل بسیاری در این ارتباط را به شکلی عمیق تر ، مطرح می سازد

عباس
07 April 24 , 13:35

با سلام خدمت دوستان عزیز

عباس معتاد

5 سال پاکی دارم.تشکر از راهنما وقدمها

پریسا
04 May 21 , 21:26

سلام وقتتون به خیر من برای پدرم راهنما میخواستم  

ما تو استان البرز مارلیک ساکن هستیم 

یه راهنما میخواست که بتونه قدم ها رو باهاش کار کنه 

به خاطر همین راهنما نداشتن زندگیش داره از هم میپاچه، مادرم تقاضای طلاق کرده ازتون میخوام واقعا اگر کسی راهنمای مورد اعتمادی در نظر داره معرفی کنه وضعیتمون خیلی خرابه 

پاسخ :

پریسای عزیز پدر و برادر گرامیتان باید به جلسه بروند و خودشان یک راهنما بگیرند اما برای اینکه شما و مادر گرامیتان آزار نبینید و بتوانید به آنها کمک کنید لطفا به یکی از جلسات نارانان بروید در مارلیک میدان گلها پشت برج داخل نمازخانه پارک جلسات نارانان صبح فک کنم دوشنبه برگزار میشود

گمـــــــنام
19 December 20 , 06:46

سلام من  همسرم 17 سالست اعتیاد داره از هرروش که فکر می کنید برای ترک اوقدم برداشتم اما متاسفانه خودش حاظر نیست قدمی بر دارد که فکرمیکنم این بر میگرده به خانوادش که متأسفانه 4 تا از بادهای اوهم معتادن وازطرفی هم به هم وابسته ان نمی دانم چی کار کنم واقعا دیگه خسته شدم با توجه به این که خیلی اخلاق های بدی هم داره که آذار دهنده هست دوتا بچه دارم دخترم الان بزرگ شده تاثیر رفتارهای همسرم رو رفتار بچه ها را می بینم 

پاسخ :

سلام به یکی از جلسات نارانان بروید آنجا بهتون میگن چکار کنید موفق باشید
یوسف
01 December 20 , 20:37

دوستان من از راهنمایم میترسم و همیشه فکر میکنم در عوض کاری رو یا پولی یا چیزی بس بدم.خودم هم سختم هست که بگم قدم ها. و وقتی انتقال بده.خودم هم احساس خجالت و گناه دارم تو این رابطه و هی میگم کم باید یه چی بش بدم .به نظر شما من اشتباه میکنم یا واقعا من باید بابتش یه چیزی بش بدم.اخه احساس من اینه که راهنما یه چیزی ازم میخواد و منتظره .نمی‌دونم کلافه شدم رنگش نمی‌زنم میترسم میگم همین الان میگه بم پول بده یا میترسم بش بگم نه.

پاسخ :

سلام یوسف عزیز مطلب رابطه راهنما و رهجو را در اپلیکیشن مطالعه کنید
Yousif 1986
22 May 20 , 05:21

سلام روز ۲۰ راهنما میخواهم

احمد
10 May 20 , 06:30

میخوام راهنمای زن بگیرم کسی سراغ نداره

 

رضا
21 February 20 , 14:56

سلام من یک سال و نیم پاک بودم اما چندبار مصرف کردم الان خیلی ازیت میشم و وسوسه دمارم درمیاره نمیدونم چکار کنم ایا راهی برای من هست ک پاک بمونم ؟اخه من انجمنی نبودم اون یک سال و نیم را در زندان بودم ک پاک موندم .خسته ام از مواد همچیم گرفت بخدا .

پاسخ :

سلام رضای عزیز حتما به یکی از جلسات برید بدونه جلسه و راهنما و کازکردن قدمها امکان پاک ماندن برای هیچ یک از ما نبود
سروش
22 December 19 , 23:30

رهنما از جنس خودمان باشد بهتر است.

Mahtab
13 November 19 , 19:32

سلام دوستان من مدت هفت سال هست که پاکی دارم ‌جلسات هر هفته شرکت میکنم 

اما الان راهنمام باهام ‌قدم کار نمیکنه که  یه خانوم هستش

میخوام از راهنمایی مرد کمک بگیرم ‌نظر شما چیه دوستان ایا کسی تجربه  این رو داره؟

محمدرضا
21 October 19 , 14:41

سلام همدردم،سعی کن در جلسه شرکت داشته باشی،از جلسه راهنما بگیر

ازش تقاضا کن که در مسیر دوازده قدم و سنت بهت کمک کنه،

مجتبی
06 June 19 , 13:21
با سلام خدمت تمام دوستانم در انجمن معتادان گمنام.من نزدیک به هشت سال وارد انجمن معتادان گمنام شدم راهنمای خودم را در مرکز سم زدای اشنا شدم .به خاطر اشفتگی زیاد واشنا نبودن باNAفقط میخواستم قطع مصرف کنم.این چند سال پاک هستم ولی به هیچ عنوان بهبودی ندارم.راهنمای من یک راننده مینی بوس هستش وهر چقدر با هاش مشارکت میکنم کله من اروم نمی شود وهیچ نتیجه نمیگیرم تازه جلسه من هم خیلی کم رنگ شد چیکار باید بکنم.خواهش میکنم به من راهنمای کنید.باتشکر

پاسخ :

سلام باید قدم کار کنید
سید امیر
29 January 18 , 18:12
بسیار عالی و روان است نکات اساسی و جذاب دارد  ممنونم از شم

پاسخ :

سپاسگزاریم امیر عزیز
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دوستان کامنت هایی که به صورت خصوصی ارسال میکنید امکان پاسخ در سایت را ندارد
لطفا اگر کامنتی را اصرار دارید به صورت
خصوصی ارسال کنید
حتما ایملتان را نیز ارسال کنید
Designed By Erfan Powered by Bayan