Anonymous

پیام ما امید ، وعده ما آزادی

عجب ! این سبد پول دیگر چیست ؟

یکی از اعضا می پرسد که …

 شنیده ایم که عضو شدن در معتادان گمنام پولی نیست . ((پس این سبد پول برای چیست ؟)) او جواب می شنود که گروه های NA  متکی به خود هستند و کمک مادی از خارج قبول نم یکنند . این طوری ، خیالمان راحت تر است که آزادیم راه خودمان را برای بهبودی دنبال کنیم ، نه راه دیگران را ، پیش از پاک شدن ، ما فقط دست بگیر داشتیم . در NA اتکا به خود را یاد می گیریم و نسبت به خود و گروه همان احساس مسئولیت می کنیم .

چرا اتکا به خود ؟

اتکا به خود بخش مهمی از زندگی به روال برنامه NA است . در زمان مصرف ما به شدت به دیگران وابسته بودیم و جز خودمان همه – از وم و خویش ها و رفقا و صاحب کارهایمان گرفته تا بنیاد های خیریه و بیمارستان ها و زندان ها – در مورد ما احساس مسئولیت می کردد و تنها چیزی که ما در موردش احساس مسئولیت می کردیم اعتیادمان بود . همه جا انکار وبال گردن دیگران بودیم و تاوان این وابستگی را به شکل های مختلف پس می دادیم . تا وقتی هم این وابستگی وجود داشت ، هر گز نمی توانستیم کاملا آزاد باشیم . زندگی مان مال خودمان نبود . وابستگی خود محورانه مان ، احترام به خود را به کلی از ما گرفته بود و سخت ذلیل شده بودیم . یکی از راه هایی که می تواند ما را از این ذلت رها سازد ، بکارگرفتن اصل روحانی – اتکا به خود – است . یعنی دادن سهم مان ، اتکا به خود فایده اش این است که آزادی و عزت نفس شخصی مان را دوباره احیاء می کند  و همین کار را نیز برای گروه های NA انجام می دهد .

در صورت جلسه بسیاری از گروه ها ، چنین مضمونی آمده است : ((در سنت هفتم ما آمده که همه گروه ها ی NA باید کاملا متکی به خود باشند و کمک کادی از خارج قبول نکنند . پولی که در سبد جمع می شود ، خرج اجاره مکان ، نشریات و پذیرایی می شود . همچنین به رساندن پیام بهبودی NA در ناحیه ما و تمام دنیا کمک می کند ، تا اگر به کمک احتیاج داشته باشیم ، گروه های NA و گروه های خدماتی در کنارمان باشند . ما هزینه های مالی این خدمات را با پولی که در سبد جمع می شود تامین می کنیم .)) خدمت NA به همه ما کمک کرده است . خیلی از ما وقتی اسم معتادان گمنام به گوش مان خورد که در بیمارستان یا بزپروری بودیم و اعضای انجمن جزوه هایی می آوردند و شرح حالشان را برای مان تعریف می کردند . بعضی ها با NA از طریق اطلاعیه رادیویی با تلویزیون آشنا شدند . اولین بار که می خواستیم به جلسه برویم با تلفن NA تماس گرفتیم . جزوه هایی که در بیمارستان ها و بازپروری ها پخش می شود ، اطلاعیه ها و خطوط تلفنی همان خدمات NA است که صحبتش را کردیم . اگر چنین خدماتی ، خیلی از ما راه بهبودی مان را پیدا نمی کردیم . خدمات NA به همه ما برای گرفتن زندگی جدید کمک کرده است .

اولین باری که به جلسات NA رفتیم ، توانستیم ، بنشینیم و با افرادی که مثل خود ما بودیند حرف بزنیم و برای اولین بار از تنهایی در آمدیم . دیگران هم همان گرفتاری های و آشفتگی ها ی ما را از سر گذرانده بودند . به تجربه های معتادات دیگر در مورد اعتیاد و بهبودی گوش دادیم . شنیدن این تجربه ها امیدوارمان کرد که کابوسی که در آن زندگی می کردیم بالاخره تمام شدنی است . مین طور که به رفتن به جلسات ادامه دادیم ، دیگران به ما برای زندگی و پاک ماندن کمک کردند . فهمیدیم که بدون مواد هم می شود زندگی کرد . جزوه ها و کتاب ها و جزوه ها و مجله ها را به منزل بردیم که در انجمن خودمان نوشته و تهیه شده بود و گروه آن ها را خریده بود و در آنها ،شیوه NA برای بهبودی روی کاغذ آمده و در دسترس مان بود. شماره تلفن اعضای دیگر جلسه را گرفتیم و از این ارتباط هر روز برای پاک و متعادل ماندن استفاده کردیم . خلاصه جلسه NA پشتوانه ای شد که ما برای زندگی جدید لازم داشتیم .

عضویت در NA زندگی را به ما بر گرداند . اگر چه تنها لازمه عضویت در NA تمایل به قطع مصرف است اما ، امتیاز های زیادی به همراه دارد . امتیاز ، مسئولیت ایجاد می کند . از جمله بزرگترین این مسئولیت ها و امتیاز ها ، این است که به قدر وسعمان ، NA را کمک کنیم تا متکی به خود باشد . زمانی که اعتیاد مان فعال بود همیشه به دیگران وابسته بودیم . در زمان بهبودی ما بنای اتکا به خود را می گذاریم . و از گروه که پشتوانه ما است پشتیبانی می کنیم . و با این کار ، از ازادی و عزت نفسی که تازه پیدا کرده ایم پاسداری میکنیم .

امتیاز دیگری که داریم ، این است که می توانیم کمکی را که به خود ما شده است به دیگران برسانیم . جزوه هایی که در موسسه ها و بیمارستان ها پخش می شود ، اطلاعیه های رادیو تلویزیونی ، خط های تلفن ، نوشتن و تهیه خواندنی های مربوط به بهودی و خود جلسه ، همه خرج دارند . وجود سبد پول این فرصت را به ما می دهد تا از گرو ها و خدمات NA پشتی بانی کنیم و به چیز هایی دست پیدا کنیم که به تنهایی ممکن نیست . باز دادن بخشی کوچکی از آن همه که ازادانه به ما داده شده ، فرصتی است که از آن استقبال م یکنیم .

سبد پول ، نشان دهنده وجه متناقض نمای روش بهبودی NA است . با بخشش به دیگران ، در واقع به خودمان کمک می کنیم . پول ریختن در سبد هم امتیاز ما است هم مسئولیت مان .

کارکرد سبد چگونه است ؟

هر گروه ، هزینه های جلسه را با پولی که اعضا در سبد می ریزند پرداخت می کند : خواندنی ها و کتاب های NA ، چیپ ها و سکه ها ، پذیرایی ، و اجاره مکان همین که گروه به ثبات مالی کافی برای تامین مخارج ماهانه اش رسید و یک ذخیره احتیاطی هم برای یک ماه تعیین کرد ، ما زاد کمک ها به به خزانه کل اعانه می کند .

هیچ گروهی نباید پول زیادی نگه دارد . وگرنه ، از اصول معنوی مان دور می شویم و احازه می دهیم تا پول ، مالکیت و شهرت ما را از هدف اصلی مان منحرف می کند . این تمرکز معنوی مان را به م می زند و طبعا کمکی هم به ایجاد فضای بهبودی نمی کند . برای ما مهم است تا اصول معنوی که بنیاد دوازده قدم و دوازده سنت ما است ، را درک کنیم . هنگامی که خالصانه سعی می کنیم این اصول را در زندگی به کار ببندیم ، متوجه می شویم که انفاق و بخشش ، فقط امتیاز نیست ، بلکه ما را در بهبودی و رشد معنوی بسیار کمک می کند . ما از هر دست که بدهیم ، از همان دست پس می گیریم و هر چه بیشتر بدهیم ، بیشتر به دست می آوریم چه از لحاظ معنوی و ذهنی ، چه به طور ملموس . این ، هم در مورد گروه صادق است و هم در مورد شخص.

ما به خدمات ناحیه ای NA هم کمک مالی می دهیم . کمیته خدماتی ناحیه ، هدف های اصلی ما را از راه هایی که در توان گروه نیست ، دنبال میکند . کمک های مالی گروه به کمیته های خدماتی ناحیه حیاتی است ، تا بتواند هزینه  تهیه آدرس جلسات ، اعلامیه های عمومی ، جزوه برای اعضا در بیمارستان یا باز پروری ها ، جزوه های اطلاع رسانی عمومی ، هزینه  پست ، خط تلفن و مخارج چاپ و تکثیر را پرداخت کند . روح سنت هفتم ما در خدمات منطقه ای و جهانی هم جاری است .

برای آن که درست در راه هدف اصلی مان پیش برویم ، گروههای ما باید از نظر مالی چنان مسولانه رفتار کنند که بتوانیم به رساندن پیام NA در همه سطوح خدماتی ، در همه کشورها و به هر معتادی که خواهان بهبودی است ، کمک کنیم .

دایر ماندن و کارایی جلسه ها و خدمات ما ، خرج بر می دارد . ما کمک کالی از خارج قبول نمی کنیم . اگر خودمان برای زنده و کاری نگه داشتن معتادان گمنام همت نکنیم ، هیچ کس این کار را برای مان نمی کند . و راه دیگری هم جز این در کار نیست . هیچ کدام مان چاره ای نداریم جز اینکه سهم مان را در پشتی بانی از انجمنی که پشتوانه بهبودی ما است ادا کنیم . باید هر چه از دست مان بر می آید بکنیم تا مطمئن شویم هیچ معتادی ، اگر مثل ما خواهان بهبودی باشد ، دیگر نیازی نیست که بمیرد بدون آنکه فرصت یافتن شیوه بهتری برای زندگی داشته باشد . چاره ای جز این نداریم چون بهبودی شخصی ما و همدردان مان به وحدت NA وابسته است . وحدت NA بدون همیاری تک تک اعضای آن – یعنی ما – بر قرار نخواهد ماند . در نهایت دست به دست شدن سبد پول در جلسه ، به نماد وحدت معتادان گمنام بدل می شود : همچنان که در اولین سنت آمده است : منافع مشترک ما باید در راس قرار بگیرد ، بهبودی شخصی ما به وحدت NA بستگی دارد .

مجتبی گعتاد
20 August 19 , 20:18

خیلی عالیه که این پنفلد ها موجود هستند که ما میتونیم بخونیم

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دوستان کامنت هایی که به صورت خصوصی ارسال میکنید امکان پاسخ در سایت را ندارد
لطفا اگر کامنتی را اصرار دارید به صورت
خصوصی ارسال کنید
حتما ایملتان را نیز ارسال کنید
Designed By Erfan Powered by Bayan