Anonymous

پیام ما امید ، وعده ما آزادی

نواقص شخصیتی ما

نواقص شخصیتی ما

حتی بعد از همه کارهایی که در قدم چهارم و پنجم انجام دادیم ف هنوز در این مرحله طبیعت و ذات نواقص شخصیتی مان برای ما اشکار نیست . ما احتمالاً گیج شده ایم که در ساختار پیچیده شخصیت ما ، نواقص شخصیتی مان دقیقاً کجا خاتمه پیدا می کنند و اینکه شخصیت ما از کجا آغاز می شود . چرا ما این کارها را انجام می دهیم ؟ آیا تقصیر دیگران است ؟ اولین بار که این احساس را تجربه کردیم ، کی بود ؟ چرا ؟ چگونه ؟ کجا ؟ اگر دقت نکنیم آنقدر به خودمان مشغول می شویم که اصلاً دلیل کارکرد قدم ششم را فراموش کنیم ، نیاز است که تالش هایمان را متمرکز کنیم . هدف ما افزایش اگاهی در مورد نواقص شخصیتی مان است تا کاملاض آمادگی پیدا کنیم که برطرف شوند نه اینکه انها را ریشه یابی کنیم و مبداء پیدایش انها را ریشه یابی کنیم با در کشمکش و تقلا درونی خود زیاده روی کنیم . نواقص شخصیتی ما نشان دهنده طبیعت اصلی ما هستند . به احتمال زیاد درمی یابیم که ما نیز مانند دیگران دارای طبیعتی ذاتی و پایه ای هستیم . ما نیازهایی داریم ، و بدنبال براورده کردن انها هستیم . برای مثال ما به عشق و محبت نیاز داریم . اما این که چگونه انرا بدست آوریم مهم است و از اینجاست که نواقص ما شروع به اجرای نقش می کنند . اگر دروغ بگوییم ف تقلب کنیم ف به دیگران صدمه بزنیم و یا خود را کوچک کنیم تا عشق را بدست آوریم از روی نواقص خود عمل کرده ایم . همانگونه که در چگونگی عملکرد تعریف شده : نواقص ما ف همان ویژگیها و خصیصه های انسانی هستند که به واسطه خودمحوری ما از شکل طبیعی خارج شده اند . نیاز است تا به کمک راهنمای خود لیست نواقص اخلاقی که داریم ، بنویسیم و توضیح دهیم که چگونه از روی آنها عمل می کنیم و به اینکه این کار چگونه بر روی زندگی ما تأثیر می گذارد ، بپردازیم و مهم تر از اینکه وقتی ان نقص را بکار می گیریم ف چه احساسی داریم . تصور اینکه زندگی ما بدون هر یک از این نواقص به چه شکل خواهد بود به ما کمک می کند تا بپذیریم گه بدون آنها نیز می توانیم زندگی کنیم . بعضی از ما اقدام عملی خود را با پیدا کردن اصل روحانی متضاد با هر یک از نواقص اخلاقی مان شروع می کنیم .


· لیست نواقص خود را بنویسید و هر یک را کوتاه تعریف کنید .

نواقص شخصیتی ضعفهایی هستند که از هوای نفس می آیند وشکل دهنده شخصیت بیمار گونه من هستند نواقص شخصیتی من عبارتند از :

1 تکامل پرستی : همه چیز را باهم ویکجا خواستن ورسیدن به خواسته هایم بدون هیچ کم وکاست واحساس رضایت نداشتن از آنچه که دارم
-2 ناشکری ونارضایتی : وقتی بیرون از وجودم چیزی طبق میل من نبود از این نقص استفاده می کردم
-3 ناسپاسی : حالت طلب کارانه باعث استفاده از این نقص می شود
-4 دلسوزی به حال خود : مظلوم نمایی وترحم طلبی به این شکل خودش را نشان می دهد
-5 بی ملاحظگی و حق به جانبی : اصرار به این که حق با من است حاضرنبودن برای اینکه خود را به جای طرف مقابل قرار دهم وتوجه نداشتن به وظیفه خود در خانواده وغیره
-6 خودرا مهم شمردن : با یک توجیه مثبت به وجود می آید مثلا چون من روابط نا مشروع جنسی ندارم ویا چون نماز می خوانم پس مقدس تر م
-7 خود را محکوم کردن : احساس گناه با عث پیدایش این نقص است مانند خود آزاری، سرزنش وشماتت خود ،کذشت نکردن از خود
-8 تنهایی ،جدایی وانزواطلبی : زمانی که اسیر نفس هستم از هستی جدا می شوم ودر انزوا می روم مانند احساس بی کسی کردن ،دوری از خود واقعی خداوند .
-9 تفاوت وتضاد : چیز هایی که مارا از یکدیگر دور میکند مانند حس حماقت یاحقارت نسبت به دیگران ،خودرا عقل کل دانستن .
-11 غیبت وبدگویی : وقتی از درون با چیزی مشکل پیدا می کنم آن را به شکل غیبت وبد گویی بروز می دهم برای دیگران بی ارزشی وبرای خود ارزش کاذب خریداری کردن ، بد دیگران را گفتن .
-11 لجاجت : پا فشاری برای اثبات چیزی به دیگران
-12 خودخواهی و خودمحوری : خود خواهی خواستن بیشتراز حق خودم یا قانع نبودن وخودمحوری همه باید حول محور من بچرخند
13 : اسراف : چیزی را سر جای خودش مصرف نکردن و ریخت وپاش بی مورد از روی تایید
-14 افراط در شهوت : فرار از احساسات و رو برو نشدن با انها مرا بسوی شهوت افراطیمی کشاند
-15 انتظار: به دلیل کم حوصله بودن همیشه منتظر یک اتفاق خارقالعاده هستم تا زندگی را از این رو به ان رو کند
-16 جنگ:برای اثبات حقانیت و برتری وبرای تغییر دادن و یا کنترل کردن دیگران نیاز است که بجنگیم و از این نقص استفاده می کنم
-17 کار امروز را به فردا افکندن : نداشتن نظم وبرنامه در زندگی ،نداشتن قدرت تصمیم گیری، ارزش قائل نشدن برای مسئولیتهایم
-18 تجمل گرایی: خارج از حد توان زیر بار دین دیگران رفتن ، علاقه زیاد به دنیا داشتن
-19 بد قولی : احساس بی ارزشی برای وقت دیگران و یا حرفی که زده ام ؛ بی اهمیت بودن به دیگران
21 - منفی گرایی : در صفحه سفید نقطه سیاه را دیدنو توجه نداشتن به نکات مثبت خود و دیگران
-21 انتقاد وملامت دیگران : بعلت احساس ضعف و ناتوانیدر وجود خودم دیگران را نقد و ملامت می کردم
-22 طمع : حریص بودن در مال ، شهرت ومقام ،قانع نبودن به داشته ها و بیش از حد خواستن
-23 تایید طلبی : از احساس کم ارزشی میاید وقتی به راهم ایمان نداشته با شمبه دنبال تایید دیگران می گردم
-24 ترس : ریشه تمام بیماری و ریشه همه نقصها و ضعفها ترس است و هر جا که ترس باشد ایمان وجود ندارد
-25 ناصادقی : بزرگترین نا صادقی اینست که فکر کنم ادم صادقی هستم


· به چه راه هایی از روی این نواقص عمل می کنم ؟

در زمان های مختلف از روی نواقصم عمل می کنم ، مثال زمانی که رنجش دارم زمانی که ترسیده ام ،زمانی که حالم خوب نیست ،زمانی که جو گیر می شوم .زمانی که خود واقعی نیستم و زمانی که بی تفاوت هستم زمانی که از روی هوا نفس عمل میکنم زمانی که مقایسه ،کنترل و قضاوت می کنم وزمانی که تعادل احساسی به هم می خورد و.......


· وقتی از روی این نواقص عمل می کنم ، چه تأثیر بر روی خود و دیگران می گذارم ؟

نقص عجله : باعث آشفتگی و سراسیمگی و اشتباه در تصمیم گیری و خراب کردن کارها می شوم . و این هم خسارت مالی دارد و هم روحی و احساسی . و برای دیگران هم ایجاد استرس می کنم و در زمان انجام کار با تندی با انها برخورد می کنم .


· چه احساساتی در رابطه با این نواقص خود تجربه می کنم ؟ آیا سعی می کنم که بعضی احساسات خود را توسط عمل از روی نواقصم سرکوب کنم ؟

نقص عجله : احساس دلشوره و ترس از اینکه به کارم برسم و اینکه زودتر مسئولیتی که گردنم است را انجام دهم تا از فکر مشغولی در بیام. برای فرار از احساس بیهوده بودن گاهی از این نقصم استفاده می کنم


· زندگی من بدون اینگونه رفتارها به چه شکل خواهد بود ؟ به جای آن کدامیک از اصول روحانی را می توانم بکار گیرم ؟

 زندگی بدون نقص آرزوی همه است ،بدون این رفتارها آرام بخش زیبا ،مثبت همراه رضایت مندی ،ارتباط من و خدا بهتر می شود ،ارتباط خودم باخودم و با دیگر بهبود پیدا می کنه زندگی بدون نقص همه اش خیر برکت ،طروات وشادمانی است،اصل روحانی این قدم پذیرفتن است و پذیرفتن برابراست با فروتنی...حالا دیگر نواقص را پشت نواقص دیگر پنهان نمی کنم بلکه انها را می پذیرم و از آنها خلاص می شوم .نمی خواهم با آنها بجنگم ......سکوت،سرشار از نا گفته هاست"

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دوستان کامنت هایی که به صورت خصوصی ارسال میکنید امکان پاسخ در سایت را ندارد
لطفا اگر کامنتی را اصرار دارید به صورت
خصوصی ارسال کنید
حتما ایملتان را نیز ارسال کنید
Designed By Erfan Powered by Bayan