Anonymous

پیام ما امید ، وعده ما آزادی

سنت پنجم

هرگروه فقط یک هدف اصلى دارد، رساندن پیام به معتادى که هنوز در عذاب است

یعنى مىگوئید هدف اصلى ما رساندن پیام است؟ من فکر مىکردم ما براى پاک شدن این جا آمده ایم. تصور مىکردم هدف اصلى ما بهبودى از اعتیاد به موادمخدراست البته در مورد فرد، این مطلب کاملاً صحت دارد. اعضاى ما به این جا مىآیند که از اعتیاد خلاص شوند و راه تازهاى براى زندگى پیدا کنند . لیکن گروهها معتاد نیستند و بهبودى هم پیدا نمىکنند. تنها کارى که گروههاى ما مى توانند انجام دهند این است که بذر بهبودى را پاشیده و معتادان را به گردهم آورند تا معجزه همدلى، صداقت، مهربانى، مشارکت و خدمت، کار خود را انجام دهد. هدف از این سنت، تضمین تداوم جو بهبودى است. این کار فقط از طریق حفظ تمرکز گروهها بر روى بهبودى امکانپذیر است. این واقعیت که همگى و یک یک گروههاى ما تمام توجه خود را معطوف رساندن پیام بهب ودى کرده اند، ثباتى به وجود آورده است که درنتیجه معتادان مىتوانند روى ما حساب کنند. اتحاد در عمل و هدف، چیزى را براى ما امکانپذیر کرده است که درگذشته به هیچ وجه براىمان ممکن نبود و آن بهبودى است.
قدم دوازدهم برنامه ما نیز از رسانیدن پیام، به معتادى که هنوز در عذاب است، صحبت مىکند. کار کردن با دیگران وسیله پر قدرتى است، زیرا هیچ چیز ارزش درمانى کمک یک معتاد به معتاد دیگر را ندارد این همان طریقه اى است که به کمک آن تازهواردان معتادانگمنام را پیدا کرده و آموخته اند که چطور پاک بمانند. همچنین طریقى است که اعضاء به وسیله آن بتوانند عهد و پیمان خود را با بهبودى تجدید کنند. گروه، قوىترین وسیله اى است که ما براى رساندن پیام داریم. وقتى یک عضو رساننده پیام است، خواه نا خواه تا حدودى تعبیرات و شخصیت او درپیامش تأثیر مىگذارد. عیب جزوه و کتاب هم این است که فقط از کلمات درست شده اند و گاه احساسات، هیجانات و قوت مطالب در آن گم مىشود، اما در گروه، به خاطر تعدد نفرات و شخصیتهاى گوناگون، پیام بهبودى به نحو مطلوب و مرتب جریان پیدا مىکند.
حال اگر گروههاى ما هدف اصلى دیگرى هم داشته باشند چه خواهد شد؟ به نظر ما، پیام لوث مىشود و به مرور از بین مىرود. مثلاً اگر ما تمرکز خود را بر روى مسائل مالى بگذاریم، ممکن است خیلى ها ثروتمند شوند. اگر انجمنمان یک کلوب اجتماعى باشد، ممکن است دوستان و عشاق زیادى پیدا کنیم. اگر آموزش وپرورش تخصص ما باشد، عده زیادى معتاد با هوش پیدا مىکنیم. اگر پزشکى رشته ما باشد، خیلى ها تندرست مىشوند. خلاصه اگر هدف گروه ما هر
چیزى جدا از رسانیدن پیام باشد، عده زیادى مىمیرند و تعداد کمى بهبود مىیابند.
پیام ما چیست؟ پیام این است که هر معتادى مىتواند از مصرف موادمخدر دست بردارد. میل به مصرف را از دست بدهد و یک راه تازه بر اى زندگى پیداکند. پیام ما، پیام امید است و وعده آزادى مىدهد. بنابراین هدف اصلى ما فقط مىتواند رسانیدن پیام به معتادى باشد که هنوز در عذابست . این تنها چیزى است که ما مىتوانیم از خودمان به دیگران بدهیم.


مروری بر اصول روحانی 12 سنت :


اصول روحانی سنت یک:
تسلیم ، پذیرش ، قبول تعهد ، ازخود گذشتگی ، محبت ،گمنامی


اصول روحانی سنت دوم:
تسلیم-ایمان ، فروتنی ، روشن بینی ، وفاداری ، گمنامی


اصول روحانی سنت سوم:
تحمل یکدیگر ، هم دردی ، گمنامی ، فروتنی


اصول روحانی سنت چهارم:
استقلال ، مسئولیت ، روشن بینی ، اتحاد ، گمنامی


اصول روحانی سنت پنجم:
وفاداری ، مسئولیت ، وحدت ، گمنامی


اصول روحانی سنت ششم:
فروتنی ، وفاداری ، ایمان ، هماهنگی ، گمنامی


اصول روحانی سنت هفتم:
قدرشناسی ، احساس مسئولیت ، ایمان ، وفاداری ، گمنامی ، آزادی


اصول روحانی سنت هشتم:
فروتنی ، دوراندیشی ، گمنامی ، وفاداری


اصول روحانی سنت نهم:
فروتنی ، احتیاط ، وفاداری ، گمنامی


اصول روحانی سنت دهم :
وحدت ، مسئولیت پذیری ، احتیاط ، دوراندیشی ، فروتنی ، گمنامی


اصول روحانی سنت یازدهم :
ایمان ، خدمت ، گمنامی


اصل روحانی سنت دوازدهم ؛
گمنامی


 

سوال 1 - مفهوم داشتن یک هدف اصلی چیست ؟


یعنی اینکه ما یک هدف را از میان اهداف مختلف انتخاب کنیم و تمام توجه و تمرکز و انرژی خود را برای دستیابی به آن هدف صرف کنیم .
مفهوم داشتن یک هدف اصلی اینست که تمامی تلاشها و فعالیت ها و اقدامات ما در یک مجموعه ، در خدمت یک هدف واحد و مشخص قرار گیرد و همه ی امکانات ما به پیگیری آن هدف اصلی اختصاص یابد .
مادی - معنوی - انسانی
اولویت قرار دادن یک هدف بر اهداف و موضوعات دیگر .

نکات مهم :

✅در اصل پیام رسانی حق انتخاب نداریم ولی در نوع و چگونگی پیام رسانی حق انتخاب داریم .

✅اصول انجمن ما برای نجات معتادان در حال عذاب است و اصولا این انجمن برای پیشبرد این هدف و رسانیدن این پیام بنیان نهاده شده است .

✅هدف اصلی هر گروه رساندن پیام است تا معتادان در حال رنج را رهایی بخشد .

✅شکستن باورهای قدیمی و جایگزین کردن باورهای سالم . تقویت این باور جدید که بدون مواد هم می شود زندگی کرد . این نزدیکترین پیام به هدف ما می باشد .

✅بهترین نوع پیام همین است

✅خط مشی ما در سنت پنجم معلوم و مشخص میشود .

✅برای یکدست شدن اعضا ، خدمتگزاران و گروه ، سنت پنجم کافی است .
✅داشتن یک هدف اصلی اتحاد و یکدلی بوجود می آورد

✅سادگی اصول ما ، در کمک یک معتاد به معتاد دیگر خلاصه می شود .

✅پیام ما امید و صلح ، وعده ی ما آزادی .

✅قلب خدمات با گذشت از غرایض شخصی و درخواست کمک و راهنمایی از نیروی برتر .

✅سنت پنجم با قدم دوازدهم رابطه ی مستقیم دارد . تجربه ی اتفاق زیبایی که برای ما افتاده را با دیگران در میان میگذاریم و میکوشیم این پیام را به معتادان دیگر نیز برسانیم و این آزادی بدست آمده را با آنها نیز قسمت کنیم .


 

سوال 2 - در صورت داشتن چند هدف دیگر مانند : کمک به سم زدایی معتاد ، رسیدگی به امور خانوادگی و مالی آنان ، آیا بهتر نمی توانیم افراد را جذب گروه کنیم ؟


شاید با انجام این اقدامات بتوانیم افراد را بهتر جذب گروه کنیم ، اما با این کار ما عده ای معدود از افراد را فدای دیگر معتادان نیازمند به کمک کرده ایم و این دسته که طبیعتا تعدادشان هم بیشتر است را ، از شنیدن پیام انجمن محروم ساخته ایم .
ما اگر این کار را انجام بدهیم تعدادی از افراد راضی و خرسند می شوند ، اما همه ی کسانی که وارد انجمن میشوند که این مشکلات را ندارند ، پس ما باید هدفی را انتخاب کنیم که به نفع همه ی معتادان باشد و نه اینکه فعالیت ها و خدمات ما به گونه ای باشد که یک عده ای را پوشش دهد و از بقیه ی افراد غافل بمانیم .
داشتن چند هدف مختلف و دنبال کردن همزمان چند هدف در آن واحد ، باعث می شود که ما نتوانیم هیچ کدام را به طور کامل و درست انجام دهیم و انرژی ما را پراکنده می کند و نمی توانیم تمرکز لازم را بر روی هیج کدام از این اهداف داشته باشیم .
تنها داشتن یک هدف اصلی است که انرژی و توان ما را متمرکز و خود ما را نیز متحد و یکپارچه می سازد .

نکات مهم :

✅چیزی را میگوییم که تجربه کرده باشیم و چیزی را که تجربه نکرده ایم در مورد آن صحبت نمی کنیم .

✅تجربیات ما ثابت نیست و متفاوت است و همچنین موفقیت اعضا نیز در امور مختلف نسبی است ، پس هدفی را تعیین می کنیم که همه گیر و جامع باشد .

✅بعنوان یک انجمن بنگاه کاریابی ، کلوپ تفریحی ، مشاور خانوادگی یا فعال و مشاور اقتصادی نیستیم .
✅سم زدایی و روان درمانی نداریم و اصولا حق دخالت در این امور را نداریم و وارد این مقولات نمی شویم .

✅ماهی گیری یاد می دهیم ، نه اینکه ماهی به کسی بدهیم .

✅چیزی را که تجربه کرده ایم به رایگان در اختیار دیگران قرار می دهیم و حق الزحمه و شهریه ای دریافت نمی کنیم .
✅فقط هدف روحانی و مشخص خود را از طریق کمک یک معتاد به معتاد دیگر دنبال می کنیم .

✅همه گیر بودن و جامع بودن پیام انجمن باعث میشود که ما بین افراد نیازمند مختلف تفاوتی نگذاریم و انتخابی عمل نکنیم .


 

سوال 3 - به چه دلیل انجمن ما فقط یک هدف اصلی دارد ؟


یکی از دلایل اینست که داشتن فقط یک هدف اصلی باعث بوجود آمدن اتحاد و همبستگی بین همه ی اعضای انجمن در سراسر جهان می شود .
وقتی همه ی اعضا و گروه های انجمن در سراسر جهان یک هدف اصلی را دنبال کنند ، خود این هدف عامل ایجاد اتحاد و نقطه ی وحدت ما می شود .
دلیل دیگر اینست که داشتن یک هدف اصلی باعث می شود که ما بدانیم که دنبال چه چیزی هستیم و انرژی و توان ما هدر نرفته و به اصطلاح هرز نرود و از ظرفیت ها و امکانات به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم .
داشتن یک هدف اصلی باعث می شود ما به طیف وسیع تری از معتادان نیازمند به کمک ، بتوانیم کمک کنیم و بدین صورت کسی از فرصت کمک انجمن و شنیدن پیام بهبودی بی نصیب نمانده و محروم نگردد .

نکات مهم :

✅قدرت عشق بهتر است از عشق قدرت داشتن .
✅پیام رسانی در سنت پنجم از ما میخواهد که قدرت عشق را تجربه کنیم و از این منبع ارزشمند برای دنبال کردن هدف مشترک خود استفاده نماییم .

✅ما جاذبه میشویم .

✅هیچ چیز ارزش درمانی کمک یک معتاد به معتاد دیگر را ندارد .

✅داشتن تنها یک هدف اصلی ، روحیه اتحاد را در بین اعضای ما تقویت و تحکیم می کند .

✅سمبل برنامه ما سادگی است که در پیگیری یک هدف مشترک تجلی پیدا میکند .


 

سوال 4 - آیا این سنت در قسمت های دیگر زندگی نیز می تواند کاربرد داشته باشد ؟ چه قسمت هایی و چگونه ؟ چه بعنوان فرد و چه بعنوان گروه ؟


بله . در قسمت های دیگر زندگی نیز کاربرد پیدا می کند .

خانواده :

اعضای خانواده با هم مشورت و همکاری می کنند تا کارها و امور خانواده به درستی انجام شود و به هدف های خود برسند . آرامش و امنیت در خانواده باعث می شود تا اعضای خانواده بتوانند پیشرفت کنند و اهداف شخصی خودشان را دنبال کنند . ضمن اینکه اهداف خانواده هم ، همزمان در حال پیگیری می باشد .
اگر در خانواده کار گروهی انجام شود و هدف مشخص باشد ، آن خانواده به اصطلاح بلاتکلیف و سر در گم نیست و اعضای خانواده نیز در زندگی فردی خود سر و سامان میگرند و به مشکل خاصی  بر نمی خورند .

محل کار :

در محیط کار ، هدف پیشبرد صحیح امور شغلی است و اینکه مسئولیت ها مشخص شده باشند و وظایف به درستی انجام شوند . در این صورت ، کل آن مجموعه ی کاری از زحمات و تلاشهای خود نتیجه ی مطلوبی خواهند گرفت .

اجتماع :

هر جامعه و یا کشوری برای خود آرمان ها و اهداف جمعی مشخصی دارد که وجود این اهداف و آرمان ها برای پیشرفت آن جامعه بسیار مهم و حیاتی است . بر همین اساس اعضای آن جامعه میبایست تلاش و فعالیت کنند تا آن جامعه پیشرفت کند و توسعه یابد و بدین وسیله به برتری های اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و معنوی برسد .

زندگی فردی :

هر فردی در زندگی باید هدف یا اهدافی مشخص برای خودش تعیین کند و با جدیت و صداقت آن اهداف را پیگیری نماید .
داشتن هدف در زندگی به انسان سمت و سو و جهت می دهد و امید را در یک شخص تقویت می نماید .
کما اینکه فقدان و نبود هدف در زندگی یک شخص ، سبب بروز یاس و نا امیدی در آن شخص میشود و باعث انحطاط فرد در زندگی خواهد شد .
هر فرد با رسیدن به اهداف خود ، اعتماد به نفس پیدا می کند و می تواند اهداف مهم تر و جدید تری را دنبال کند .
داشتن هدف در زندگی باعث می شود که ما برای تلاش کردن و اقدام و عمل ، انگیزه پیدا کنیم . بدون داشتن هدف ، ما مجبور میشویم به اصطلاح باری به هر جهت زندگی کنیم و این باعث آشفتگی و از بین رفتن آرامش ما خواهد شد .

نکات مهم :

✅در خانواده می توانم به اعضای خانواده ی خود کمک کنم تا به نحو مطلوبی به امورشان رسیدگی کنند .

✅در محیط کار باید سعی کنم که در راستای کار خود ، سالم ترین و صادقانه ترین رفتار را داشته باشم . همراه با روحیه ای بالا و اخلاقی خوب و پسندیده .

✅همانطور که گروه بر فرد تاثیر می گذارد ، فرد هم بر گروه تاثیر می گذارد .

✅تا زمانی که من تولید کننده و سازنده نباشم ، خلاقیتی هم پیدا نمیکنم و مصرف کننده هستم .

✅هر جایی که هستم ، در هر گروهی که قرار دارم ، آنجا به اصطلاح حل بشوم با آن جمع ، بدین معنی که خودم را با آن جمع و گروه یکی بدانم .

✅تعیین اهداف مالی ،  معنوی و روحانی برای خود . رسیدن به اهداف جاذبه را بیشتر میکند .

✅برنامه ریزی داشتن و هدفمند زندگی کردن . در زندگی شخصی

✅با داشتن هدف است که توانایی های ما به ظهور می رسد .

✅شکر گزاری بعد از رسیدن به هر هدف ، انرژی ما را برای دنبال کردن اهداف بعدی تقویت می کند .


 

سوال 5 - رفتار خلاف این سنت خود را در سطح انجمن بنویسید .


هر رفتاری که باعث شود

دیگران از آن رفتار و عمل ، پیام منفی بگیرند ، بر خلاف این سنت می باشد .

برخی از این رفتارهای خلاف سنت پنجم عبارتند از :

مشارکت کردن غیر اصولی .
تیراندازی کردن - فحاشی - تایید دیگران در مشارکت و مانند آن

استفاده از واژه های غلط و غیر انجمنی مثل  :
واژه ی خدای انجمن ، غول 1 و 2 و 3 ، آقا جون ، شهر اعتیاد ، جلسه ی مادری ، تراز ذهنی ، لغزشی برنامه ، صندلی چسب دار و میخ دار ، رهبر جلسه ، تصویر ذهنی ، معتاد بی آزار ، من خیلی معتادم و مانند اینها .

بداخلاقی و قیافه گرفتن برای تازه واردین . زیرا باعث می شود باورشان نسبت به انجمن و اعضای آن خراب شود .

استفاده کردن از غرایض و امیال شخصی در سطح انجمن ، مخصوصا در خدمات .

عدم همخوانی حرف با عمل . بعنوان مثال در صحبت کردن و مشارکتم چیزی یا موردی را منع و سرزنش کنم ، بعد در جایی دیگر خودم همان کار را انجام دهم . این بدترین نوع پیام رسانی منفی به دیگران است .

غیبت کردن و بدگویی در مورد اعضای دیگر .

تحت فشار قرار دادن تازه واردین برای گفتن کلمه ی معتاد یا وادار کردن آنها به اعلام پاکی و . . .

القای اجباری باورها و اعتقادات خود به دیگران ، مثلا به تازه واردین و رهجوها .

انتظار داشتن از اعضای قدیمی که خطایی از آنها سر نزند .
توضیح :
معتاد در حال عذاب صرفا یک مصرف کننده یا یک شخص تازه وارد نیست . یک عضو قدیمی با دارا بودن چندین سال پاکی هم میتواند تبدیل به یک معتاد در حال عذاب شود . چون بیماری اعتیاد هر آن میتواند فعال شود و اختیار افکار و احساسات شخص را در دست گیرد .
بنابراین ما اعضای قدیمی گروه را نیز بعنوان یک فرد بیمار می پذیریم و به آنها هم فرصت اشتباه کردن خواهیم داد .

کم کاری و قبول نکردن مسئولیت و خدمت در انجمن با وجود داشتن توانایی و وقت .
مثلا کمک در برگزاری جلسه

نکات مهم :

✅فقط انجام دادن یک سری از اعمال و کارها ، خلاف این سنت نیست ، بلکه بعضی از مواقع انجام ندادن یک کار یا عمل صحیح ، می تواند خلاف این سنت باشد .
✅عدم شکرگزاری - اعلام پاکی نکردن - مشارکت نکردن - خدمت نکردن ، سرویس ندادن به تازه واردین و . .

✅ناسالم خدمت کردن - ناسالم مشارکت کردن - ناسالم پیام رسانی کردن - ناسالم عمل کردن .

✅دستکاری کردن پیام خلاف سنت پنجم است . پیام را برسانیم و به آن چیزی کم و زیاد نکنیم .

✅تبعیض قائل شدن بین افراد ممنوع است .

✅انتخابی فکر کردن و شخصیت پروری بر خلاف اصول روحانی سنت پنجم می باشد .

✅اهمیت ندادن و بی اعتنایی به افراد تازه وارد مانع بزرگی در راه پیام رسانی می باشد .

✅دخالت در امور شغلی ، خانوادگی ، اقتصادی ، زناشویی و . . . ما را از هدف اصلی خود منحرف می سازد .


 

سوال 6 - رفتار مطابق این سنت را که بر خلاف غرایض شخصی خود انجام داده اید را بنویسید .


مشارکت سالم که حاوی پیام عشق و امید باشد .

شکرگزاری کردن در حرف و عمل .

خدمت کردن و کمک کردن در برپایی جلسه .

خوش رفتاری با تازه واردین و جواب دادن به سوالات آنها .

سکوت .

رهجو گرفتن و برگزاری جلسات کارکرد قدم و سنت جهت انتقال تجربیات به دیگران .

سرویس دادن و خدمت کردن بدون غرایض شخصی .

اعلام پاکی و تولد گرفتن .

حمایت کردن و توجه به اعضای قدیمی تر از خودم ، چون حتی اعضای قدیمی تر جلسه هم نیاز به توجه و همدردی ما دارند .

تفاوت قائل نشدن بین اعضا در خدمت کردن و سرویس دادن .

نکات مهم :

✅اگر می خواهیم پیام برسانیم ، باید ابتدا خدا را بیندازیم به جلو و بعد خودمان پشت سرش راه برویم . یعنی اینکه اجازه دهیم تا حمایت و هدایت خداوند ما را به پیش ببرد و امر پیام رسانی را محقق سازد .

✅بدون غرایض شخصی عمل می کنیم .

✅پیام ما صلح و آشتی باشد ، حامل عشق باشد و حاوی امید و درستی باشد .

✅در هنگام پیام رسانی گذشت و بردباری داشته باشیم .

✅انواع حمایت هایی که از تازه واردین به عمل می آوریم ، رفتار مطابق سنت پنجم است . چه در انجمن و چه در خارج از انجمن .

✅کمک گرفتن از نیروی برتر ، برای پیام رسانی بهتر .

✅حمایت از تازه واردین به اشکال مختلف و با روشهای اصولی .

✅هر کاری که برای رضای خدا باشد و عشق در آن باشد ، یک پیام رسانی و کمک خوب محسوب می شود .

✅توقع نداشتن از کسانی که به آنها کمک و خدمت می کنیم .

✅خودستایی ممنوع .

✅حمایت از جلسات تازه تاسیس .

✅مشارکت فعال و امید بخش در هر قسمت از انجمن .
✅جلسات ، کارگاه های خدماتی ، هیئت ها و کمیته های خدماتی و مانند آن

✅صاحب اصلی پیام انجمن خداوند مهربان است .


 

اصول روحانی سنت 5 :


وفاداری ، مسئولیت ، اتحاد ،


گمنامی


وفاداری : انتقال پیام بهبودی NA به دیگران و پشتیبانی از خواستاران استفاده از برنامه NA .
نتیجه : باعث پیشرفت و فراگیر شدن هدف اصلی می شود .


مسئولیت : حفظ و حراست از هدف اصلی انجمن .
نتیجه : هدف اصلی فراموش نشده و فعالیت های ما در راستای انتقال پیام انجمن خلاصه می شود و معتادان از شنیدن پیام انجمن محروم نمی شوند .


اتحاد : همکاری با یکدیگر برای بهبودی تمامی اعضا در NA .
نتیجه : باعث شکل گیری وحدت در هدف می شود انتقال پیام محور اصلی اعضا و گروهها می شود .


گمنامی : ناچیز بودن تفاوتهای ظاهری ما و کنار گذاشتن آرزوها و اهداف شخصی در مقابل هدف اصلی .
نتیجه : کمک می کند بقیه مسائل مانند شخصیت فردی اعضا را کنار بگذاریم و هدف اصلی انجمن را به اعضا یادآور شویم و فقط به فکر خود نباشیم .

 


پیامی که اعضای ما حامل آن هستند پیام امید و آزادی از اعتیاد فعال است.
پیام ما این است که یک معتاد (هر معتادی) می‎تواند مصرف مواد مخدر را قطع کند، اشتیاق خود را نسبت به مواد مخدر از دست بدهد و راه جدیدی برای زندگی پیدا کند. هنگام رساندن پیام خود را به جای معتادان می‎گذاریم و باید ببینیم که اگر جای آنها بودیم انتظار داشتیم با ما چگونه برخورد کنند مراقب باشیم که هیچ گاه خود را به معتادان تحمیل نکنیم. باید مراقب باشیم که هرگز از کسی انتقاد نکنیم و فقط همکاری کنیم.
زیرا تنها هدف همه ما در کمیته H&I کمک به دیگری است. همه با هم همگام می‎شویم تا قدرت موثری را که از اتحاد اعضای کمیته H&I به دست می‎آید در راستای پیام به همدردانمان به کار گیریم.

 

 

علی از کیانشهر
23 May 21 , 11:48

دوستان خوبم ممنون که مطالب را خیلی همه فهم تهیه و دراختیار همدردا گذاشتید من خیلی دوستون دارم و در کارکرد سنت  خیلی از زحمتشما بهره مند شدم علی از کیانشهر تهران 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دوستان کامنت هایی که به صورت خصوصی ارسال میکنید امکان پاسخ در سایت را ندارد
لطفا اگر کامنتی را اصرار دارید به صورت
خصوصی ارسال کنید
حتما ایملتان را نیز ارسال کنید
Designed By Erfan Powered by Bayan