Anonymous

پیام ما امید ، وعده ما آزادی

سنت ششم

یک گروه NA هرگز نبایست هیچ مؤسسه مرتبط، یا هر سازمان خارجى را تأیید ویا در آن ها سرمایهگزارى کند، یا نام NA را به آن ها عاریت دهد مبادا مسائل مالى، ملکى و شهرت، ما را از هدف اصلى خود منحرف سازد

سنت ششم، در مورد بعضى از چیزهایى صحبت مىکند که ما بر اى حفظ ونگهدارى هدف اصلىمان باید آن را انجام دهیم. این سنت، پایه و اساس خط مشى عدم وابستگى است و در بقا و رشد معتادان گمنام اهمیت حیاتى دارد. حال بگذارید مطالب این سنت را تجزیه و تحلیل کنیم. اولین کارى که گروه نمى بایست انجام دهد، تأیید است. مفهوم تأیید، تصدیق یا توصیه کردن یا صحه گذاشتن است. تأیید هم مىتواند مستقیم باشد و هم مىتواند به طور ضمنى وتلویحى انجام گیرد. تأیید مستقیم را همه روزه در تبلیغات تلویزیو نى مىتوانیم ببینیم، اما تأیید، تلویحى و ضمنى، نوعى است که به طور وضوح و مشخص مطرح نمىشود. بسیارى از سازمان ها مایلند که از نام NA بهرهبردارى کنند. در صورتى که اجازه این کار به آن ها داده شود، مفهومش این است که آن ها را به طور تلویحى و ضمنى تأیید کرده ایم . این عمل تخلف از سنت ششم است .
بیمارستان ها، مراکز درمانى معتادان وزندان ها، بعضى از مؤسساتى هستند که ما به خاطر رسانیدن پیام NA مرتباً با آن ها سر و کار داریم . با آن که این مؤسسات خلوص نیت دارند و ما جلسات NA را درمحل آن ها برگزار مىکنیم،لیکن نمىتوانیم آن ها را تأیید، یا کمک مالى کنیم و یا اجازه دهیم که از نام NA جهت پیشرفت کارخود استفاده کنند، اما در هر صورت ما همیشه مایل و آماده ایم اصول NA را جهت استفاده معتادانى که هنوز در عذابند، بداخل این مؤسسات ببریم، تا بلکه معتادان، خود بتوانند انتخاب کنند. کار دیگرى که ما هرگز نمىبایست انجام دهیم و از همه مسائل دیگر بدیهىتر است، سرمایه گذارى، در اختیارگذاشتن پول و کمک مالى است. سومین مطلبى که این سنت، ما را از آن بر حذر مىدارد، اجازه استفاده از نام NA جهت رسیدن به اهداف سازمان هاى دیگر است. براى مثال چندین بار برخى از سازمان ها سعى کردهاند که براى توجیه بودجه هاى درخواستى شان، معتادان گمنام را قسمتى از خدمات مورد عرضه خود جلوه دهند. در قسمت بعد، این سنت، براى ما روشن مىکند که منظور از مؤسسه مرتبط هرجائى است که اعضاى NA با آن مربوط باشند. این جا، ممکن است خانه نیمه راه، مرکز سم زدایى، مرکز مشاوره و یا کلوب معتادان باشد . مردم به سادگى ممکن است در تشخیص تفاوت بین NA و مؤسسات مرتبط دچار اشتباه شوند. خانههاى بهبودى که توسط اعضاى NA بنیانگزار ى شده و یا اعضاى ما در آن کارمى کنند، باید تفاوت هایشان را با NA شفاف سازند احتمالاً بیشترین سردرگمى وقتى وجود دارد که پاى کلوب معتاد ان در کار باشد. تازه واردان و یا حتّى بعضى از اعضاى قدیم ى، اکثراً کلوب معتادان و معتادان گمنام را یکى تصورمىکنند. ما باید دقت کنیم که مردم از تفاوت بین این مؤسسات و NA بدرستى آگاه شوند. منظور از سازمان خارجى، هر گونه آژانس، مؤسسه تجارتى، فرقه مذهبى، سازمان، جمعیت مشابه و خلاصه هر انجمن دیگرى است. تشخیص بیشتر این مؤسسات به جز انجمن ها ى مشابه، آسان است. معتادان گمنام، یک انجمن کاملاً جداگانه و مجزا از هر انجمن و سازمان دیگرى است و متکّى به حقوق خود مىباشد. مشکل ما، اعتیاد است انجمنهاى دوازده قدمى دیگرمخصوص مشکلات دیگرى هستند و رابطه ما با آن ها به شکل همکارى بدون وابستگى است. استفاده از نشریات، سخنران و پخش اخبار مربوط به هر انجمن دیگر در جلسات ما، تأیید تلویحى و ضمنى
مؤسسات غیرمرتبط است.

هشدار دیگرى که سنت ششم به ما مىدهد، این است که مبادا مسائل مالى، ملکى و شهرت، ما را از هدف اصلىمان منحرف سازد اینگونه مشکلات اکثراً تبدیل به وسوسه مىشوند و ما را از هدف روحانىمان دور مىکنند. بر اى فرد، یک چنین سوءاستفادههایى حاصلى جز درد و رنج ندارد و براى گروه هم بلا و مصیبت به بار مىآورد. وقتى که ما به عنوان گروه، در هدف اصل ى خود مردد باشیم، معتادانى که در غیر این صورت مىتوانند بهبود پیدا کنند، خواهند مرد.


اصول روحانی سنت 6 :

 

فروتنی، وفاداری، ایمان، هماهنگی،
گمنامی


فروتنی : در جامعه هدف دیگری به غیر از رساندن پیام نداریم و وانمود نمی کنیم انجمن غیر از رهایی از اعتیاد خدمت دیگری ارائه می دهد .
نتیجه : کمک می کند تمرکزمان بر روی هدف اصلی انجمن باشد و مانع به وجود آمدن وسوسه هماهنگ شدن با موسسات دیگر و یا سازمان های خارجی می شود .


وفاداری : فقط رساندن پیام انجمن که در 12 قدم و سنت خلاصه شده است .
نتیجه : باعث می شود پیام ما با عقاید و نشریات سازمان های دیگر اشتباه گرفته نشود .


ایمان: ما اعتبار خود را در عوض همکاری با دیگران تاخت نمی زنیم ، ایمان ما در رساندن پیام است نه در همکاری با موسساتی که سد راه ما و پیام بهبودی قرار دارند .
نتیجه: تاثیر پیام ما بیشتر می شود و از قطع رابطه با موسسات مرتبط و...واهمه نخواهیم داشت .


هماهنگی : تا حد امکان با جامعه همکاری کردن .
نتیجه : تعیین محدوده همکاری باعث می شود روابط ما با آنها به دقت صورت گیرد .


گمنامی : به غیر از رساندن پیام بهبودی به معتادی که در عذاب است ، هدف دیگری را دنبال نمی کنیم . ( از نام و اعتبار انجمن برای تایید و حمایت از سازمانها استفاده نمی کنیم )
نتیجه : برای رساندن پیام بهبودی وکمک به دیگر معتادان از آزادی کامل برخوردار می شویم و هویت خود را حفظ می کنیم و از سردرگمی روابط ما با سازمان ها جلوگیری می کند.


 

سوال 1 - منظور از موسسه ی مرتبط چیست ؟


موسسه ی مرتبط به موسساتی گفته می‌شود که ، به نوعی هدفشان یا نوع فعالیت ها و خدماتشان به هدف و فعالیت انجمن ما ربط پیدا میکند و نحوه ی فعالیت های آنها نیز با انجمن ما شباهت هایی دارد .
همچنین موسساتی که توسط اعضای NA تاسیس شده و یا اعضای انجمن در آنها تردد دارند و با آنجا به گونه ای مرتبط هستند .

مانند :

مراکز سم زدایی ، خانه های بین راهی (بهبودی) ، مراکز اقامتی میان مدت ، کمپ ها ، کلوپ های تفریحی معتادان و . . .

نکات مهم :

✅موسساتی که در چارچوب قطع مصرف مواد مخدر حرکت می کنند و هدف آنها کمک به معتادان است ، موسسات مرتبط اطلاق میشوند .

✅اهداف موسسات مرتبط با هدف انجمن ما شباهت دارد .

✅با وجود اینکه موسسات مرتبط مورد تایید انجمن معتادان گمنام نیستند ، اما فعالیت های آنها را رد هم نمی کنیم .


 

سوال 2 - منظور از موسسه ی خارجی چیست ؟


موسسه ی خارجی به موسسات ، یا سازمانها و یا جمعیت هایی گفته می شود که نحوه ی فعالیت ها و اهداف مورد پیگیری آنها ، با انجمن معتادان گمنام هیچ ارتباط و یا شباهتی ندارد و کاربرد جداگانه و مشخصی در اجتماع دارند .

مانند :

ادارات و سازمانهای دولتی یا خصوصی ، شهرداریها ، سازمانهای مردم نهاد مختلف بغیر از آنهایی که در رابطه با بیماری اعتیاد فعالیت می کنند ، مراکز نظامی و انتظامی ، رسانه های جمعی ، بنگاه های اقتصادی دولتی یا خصوصی ، بانک ها و . . .

نکات مهم :

✅موسسات خارجی به موسساتی اطلاق میشود که از قوانین و ضوابط خاص خود پیروی می کنند .

✅هدف ما با اهداف این موسسات فرق می کند .

✅ما بعنوان یک انجمن مستقل ، نه می خواهیم و نه می توانیم با این قبیل موسسات وابستگی داشته باشیم .

✅شباهتی بین نوع فعالیت های ما با موسسات خارجی وجود ندارد .


 

سوال 3 - چه اشکالی دارد که نام خود NA را جهت کمک به کسی یا سازمانی که به معتادان کمک می کند ، به عاریت دهیم ؟


اشکال آن اینست که با عاریت دادن نام خود به دیگری ، ممکن است آن شخص و یا سازمان ، از اسم NA سواستفاده کند و نام نیک انجمن را خدشه دار نماید .
بسیاری از سازمانها یا شرکت ها و حتی افراد ، علاقه دارند که بعنوان اسپانسر یا حامی ، با NA کار کنند و فقط از نام NA  و یا لوگوی انجمن ، استفاده کنند ، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که فعالیت های آنها ، باعث بدنامی یا از بین رفتن اعتبار جهانی انجمن معتادان گمنام نشود .
اشکال دیگر اینست که وقتی نام NA را به عاریت بدهیم ، با این کار در واقع آن موسسه یا سازمان را به صورت تلویحی و غیر مستقیم ، تایید کرده ایم .

نکات مهم :

✅عاریت دادن به معنی قرض دادن یا به امانت دادن است .

✅وقتی میگوییم نام خود را به عاریت نمی دهیم ، یعنی اینکه خوشنامی و نام نیک خود را جایی به گرو نمی گذاریم و بدین وسیله از خطرات احتمالی این اقدام ، پیشگیری می کنیم .

✅انجمن معتادان گمنام مال ما نیست و متعلق به شخص خاصی نمی باشد و صاحب اصلی آن خداوند است . پس حق نداریم نام آن را به کسی قرض دهیم .

✅ما از اهداف افراد یا سازمانهای دیگر اطلاعی نداریم . هدف ما چیز دیگری است و با اهداف آنها متفاوت است و با عاریت دادن نام خود به آنها ، مسلما از نام ما سواستفاده هایی خواهد شد .

✅برای ما جبهه های مختلف درست می شود و پیام ما چند منظوره می گردد .

✅خوش نامی NA به حراج گذاشته می شود .

✅عاریت دادن نام خود به دیگران ، نوعی تایید تلویحی محسوب میشود ، که خود بر خلاف سنت های ما می باشد .


 

سوال 4 - مفهوم کلمه تایید در این سنت چیست ؟


خود کلمه ی تایید به معنی تصدیق کردن ، صحه گذاشتن و موافقت با یک چیز می باشد .
اما در سنت ششم ، هنگامی که ما میگوییم هیچ موسسه ی مرتبط یا خارجی را تایید نمی کنیم ، در حقیقت این مسئله ، نشان دهنده ی موضع هوشمندانه ی انجمن است .
تایید نمی کنیم ، یعنی موضع ما بی طرفی است .
موضع ما ، بی موضعی است .
اگر هر موضع گیری غیر از این داشتیم ، ناگزیر با یک عده ای وارد جر و بحث و یا مقابله و جدال می شدیم و به حاشیه می رفتیم و از پیگیری هدف اصلی انجمن ، باز می ماندیم .

نکات مهم :

✅به ارگانها ، سازمانها ، یا مراکز درمانی رابطه داریم ، اما رابطه ای از نوع همکاری بدون وابستگی .
✅نه بیش از حد به آنها نزدیک می شویم و نه بیش از اندازه از آنها دور می شویم . نه آنها را تکذیب و رد می کنیم و نه آنها را تایید می نماییم . ففط چیزی را که در راستای اهداف ما باشد ، دنبال می کنیم .

✅تبلیغ و سرمایه گذاری نداریم .

✅مشارکت در هر سازمانی و یا اجازه ی مشارکت دادن به سازمانها و ارگانهای دیگر ، بر خلاف سنت ششم می باشد .

✅به گفته ، نام ، یا نوشته ی دیگران رجوع نمی کنیم .

✅موضع ما ، بی موضعی است .

✅تایید نکردن ما ، بدان معنی نیست که رد می کنیم .


 

سوال 5 - اعمال و رفتار خلاف این سنت خود را به طور مشروح بنویسید .


رد کردن موسسات و NGO های دیگر که در رابطه به اعتیاد کار میکنند .

تایید کردن موسسات دیگر ، مثل خانه های بهبودی و یا کمپ ها و یا پیشنهاد دادن آنها به دیگران .

شهرت طلبی و به اصطلاح زیاد توی چشم بودن و مطرح شدن بیش از حد ، چون باعث می شود گمنامی شخصی ما به خطر افتاده و نتوانیم بهبودی خود را به راحتی و آسودگی دنبال کنیم . این مسئله حتی مانع مشارکت کردن صادقانه ی ما هم می شود .

رابطه ی مالی با اعضا ، زیرا امکان دارد رابطه ی شخصی ما را با اعضا تحت تاثیر قرار داده و باعث بروز رنجش و دلخوری بین دو عضو گردد . همچنین این کدورت های پیش آمده ی احتمالی ، مانع بزرگی بر سر راه خدمت صادقانه ی ما و پیگیری صحیح امر پیام رسانی می باشد .

استفاده از کارمندان یا فعالان NGO های دیگر یا مراکز بازپروری به عنوان خدمتگزار در جلسات یا سطوح مختلف خدماتی . زیرا نوعی تایید تلویحی این موسسات ، محسوب می شود .

نکات مهم :

✅سرمایه گذاری ، تایید کردن ، ارتباط با سازمانها به صورت یکطرفه ، قرض دادن نام NA همگی خلاف سنت ششم است .

✅کتب یا نشریات موسسات دیگر را نه تایید می کنیم ، نه معرفی می کنیم و نه در انجمن از آنها استفاده می کنیم .

از نام NA حتی به صورت شخصی هم نباید سو استفاده کنیم .
✅از خوشنامی انجمن برای اهداف خودخواهانه یا خودمحورانه خود استفاده نمی کنیم و آنرا سپر خود قرار نمی دهیم

درست است ما نباید جایی را تایید کنیم ، اما جایی را رد هم نمی توانیم بکنیم .

✅تایید طلبی به صورت فردی ، هم یک نقص اخلاقی است و هم بر خلاف اصول روحانی سنت ششم می باشد .


 

سوال 6 - مسائل مالی ، ملکی و شهرت چطور می تواند ما را از هدف اصلی مان منحرف سازد ؟


این جور مسائل برای یک معتاد وسوسه برانگیز است و می تواند چنان ما را مشغول خود سازد که یادمان برود هدف چیز دیگری است ، یعنی همان رساندن پیام به معتادی که هنوز در عذاب است .
مسائل مالی و ملکی می تواند باعث بوجود آمدن اختلافات و حتی درگیری های زیادی در بین اعضای انجمن بشود و همبستگی ما را از بین ببرد .
وقتی اعضا با یکدیگر اختلافات مالی و ملکی پیدا کنند ، دیگر وقت و انرژی برای پیام رسانی باقی نمی ماند و معتادانی که قرار بود به آنها کمک کنیم و پیام رهایی بخش انجمن را بدانها برسانیم ، از درد اعتیاد خواهند مرد .

البته در بعد شخصی هم افتادن در دام مسائل حاشیه ای ، بهبودی شخصی افراد را به خطر می اندازد .
مثلا شهرت و مطرح شدن بیش از اندازه ی یک عضو . شهرت فقط مخصوص بازیگر ها و یا ورزشکاران نیست . اگر یک عضو انجمن زیاد از حد شناخته شود و همه افراد حتی شهروندان عادی جامعه ، او را بعنوان یک فرد NA ای بشناسند ، به احتمال زیاد ، اگر جایی از این فرد خطایی سر بزند و به اصطلاح دستش خط بخورد ، افراد دیگر آن خطا را به حساب انجمن می گذارند و این مسئله به بدنامی و مخدوش شدن اعتبار کل انجمن خواهد انجامید .

نکات مهم :

✅هدف انجمن ما یک هدف معنوی است و تمام مسائل مربوط به انجمن ، چه خدمت و چه پیام رسانی ، در راستای هدف اصلی انجمن می باشد .

✅برگ برنده ی انجمن معتادان گمنام ، سنت پنجم است .

✅قدرت انجمن ما در داشتن یک هدف اصلی و روحانی است و تجربه ثابت کرده داشتن یک هدف مشترک بهتر است ، تا داشتن چند هدف .

✅مسائل مالی ، ملکی و شهرت ، باعث جدایی و تفرقه در بین ما می شود و گمنامی اعضا نیز شکسته خواهد شد .

از بین رفتن عشق بدون قید و شرط .


 

سوال 7 - اعمال و رفتار مطابق این سنت خود را بنویسید .


در مشارکت ها مراقب باشم که جایی را تایید یا رد نکنم . موسسات مرتبط یا موسسات خارجی

اگر با شخصی روبرو شدم که انجمن ما را زیر سوال برد یا رد کرد ، دلیل نمی شود که من هم  NGO مربوط به آن شخص و یا NGO های دیگر را رد کنم و زیر سوال ببرم و فقط در مورد انجمن و اصول برنامه صحبت می کنم .

امروز پس از آشنایی با سنت ششم ، دید تازه ای نسبت به موسسات دیگری که در رابطه با معتادان فعالیت می کنند و قصد کمک به آنها را دارند ، پیدا کرده ام و موضع منفی و قضاوت نادرستی نسبت به این قبیل موسسات ندارم .
درست است که من توسط اصول برنامه معتادان گمنام ، پاک شدم و تا به امروز پاک مانده ام ، درست است که NA به من کمک کرد و تنها اصول NA بود که به من جواب داد ، اما NA تنها راه نیست . خود انجمن ما هم چنین ادعایی ندارد .

بدون اینکه جایی را زیر سوال ببرم یا رد کنم و یا حتی جایی را تایید کنم ، سعی می کنم تفاوت های بین NA و موسسات مرتبط مانند کمپ ها و خانه های بهبودی و از این قبیل موسسات را برای تازه واردین مشخص و تبیین کنم .
باید برای تازه واردین مشخص کنیم که کمپ ها ، خانه های بهبودی ، بهزیستی و مانند آنها ، جزو NA نیستند و جلسات ما کاملا مستقل و متکی به خود می باشد .

نکات مهم :

✅هرکس که می تواند به یک معتاد کمک کند ، صرف نظر از روشی که در پیش گرفته است ، برای ما قابل احترام است .

✅شفاف سازی در سنت ششم انجام می پذیرد .
✅منظور شفاف سازی در مورد مجزا بودن و مستقل بودن ما از موسسات دیگر است

✅هر حرکتی که در راستای بهبودی است انجام دهم و از NA سواستفاده نکنم .

✅عدم تایید و یا رد کردن .
✅هم اشخاص ، هم سازمانها و موسسات

✅وارد مسائل مالی نشدن بسیار مهم است .

✅تایید طلب نبودن ، تایید نکردن بیهوده ی دیگران . مثل راهنما یا هر عضو دیگری

 

سنت ششم بیمارستان‎ها، مراکز درمانی معتادان و زندان‎ها، بعضی از موسساتی هستند که ما به خاطر رسانیدن پیام NA مرتباً با آنها سر و کار داریم. با آن که این موسسات خلوص نیت دارند و ما جلسات NA را در محل آن‎ها برگزار می‎کنیم لیکن نمی‎توانیم آن‎ها را تایید یا کمک مالی کنیم و یا اجازه دهیم که از نام NA جهت پیشرفت کار خود استفاده کنند.


 

داود
27 July 21 , 17:55

ممنون از دوستان همدردی که زحمت کشیدند عالی بود

پاسخ :

تشکر داوود عزیز
علی از کیانشهر
31 May 21 , 01:39

متشکرم خیلی عالی و آموزنده و بجا

مسلم
10 June 20 , 16:04

سلام خیلی خوب بود 

رضا
24 December 19 , 14:57

سلام عالی بود و مفید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دوستان کامنت هایی که به صورت خصوصی ارسال میکنید امکان پاسخ در سایت را ندارد
لطفا اگر کامنتی را اصرار دارید به صورت
خصوصی ارسال کنید
حتما ایملتان را نیز ارسال کنید
Designed By Erfan Powered by Bayan