Anonymous

پیام ما امید ، وعده ما آزادی

سنت هشتم

معتادان گمنام، بایست همیشه غیر حرفه اى باقى بماند، اما مراکز خدماتى ما مىتوانند کارمندان مخصوصى استخدام کنند
سنت هشتم، براى ثبات NA در کل اهمیت حیات ى دارد. بر اى درک این سنت لازم است مفهوم مراکز خدماتى غیر حرفه اى و کارمند خاص را مشخص کنیم. پس از آگاهى از مفاهیم آن ها، خودبخود مفهوم این سنت روشن خواهد شد در این سنت، ما مىگوییم که افراد حرفهاى نداریم. منظور از این حرف این است که ما روانپزشک، پزشک، مشاور و یا وکیل در استخدام مان نداریم. برنامه ما ازطریق کمک یک معتاد به معتاد دیگر کار مىکند. ما اگر در گروه هاى خود افراد حرفهاى استخدام کنیم، اتحاد NA را از بین مىبریم. ما معتادانى هستیم که دروضعیتى مساوى و به رایگان یکدیگر را کمک مىکنیم. ما متخصصین حرفهاى را به رسمیت م ىشناسیم و آن ها را تحسین مىکنیم. بسیارى از اعضاى ما در زندگى خصوصى خود، حرفهاى هستند، اما در NA جایى براى حرفهاى بودن وجود ندارد منظور از مراکز خدماتى، جایى است که کمیته هاى خدماتى NA در آن به کار مشغول اند. دفتر خدماتىجهانى، یا دفاتر محلى، منطقه اى، یا ناحیه ای نمونه هایى ازمراکز خدماتى هستند. کلوب هاى معتادان، خانه ها ى بهبود ى و مؤسسات مشابه، مراکز خدماتى NA نیستند و هیچگونه وابستگى با مراکز خدماتى NA ندارند. یک مرکز خدماتى، جائیست که خدمات NA به طور مداوم در آن عرضه میشود در این سنت، تأکید شده است که مراکز خدماتى ما مى توانند کارمندان خاصى استخدام کنند منظور از این حرف این است، که مراکز خدماتى ما مىتوانندکارمندانى را که مهارتهاى خاصى نظیر، جوابگویى به تلفن، منشىگرى و یا چاپ داشته باشند، استخدام کنند . این کارمندان، مستقیماً در برابر کمیتههاى خدماتى مربوطه مسئول هستند. همانطور که NA رشد مىکند و بزرگتر مىشود، به همان نسبت تقاضا براى چنین کارمندانى نیز بیشتر خواهد شد. کارمندان خاص، وجودشان براى حفظ کارآیى انجمن در حال توسعه ما کاملاً ضرورت دارد. در اینجا لازم است تفاوت بین حرفه اى و کارمندان خاص را روشن و مشخص کنیم. حرفه اىها در حرفه به خصوصى فعالیت دارند که به طور مستقیم درخدمت NA نیست و نفع شخصى مبناى آن است. حرفه اىها از سنت ها ى NA پیرو ى نمىکنند، اما کارمندان خاص ما درست، برعکس، در چهارچوب این سنت ها کار مىکنند و همیشه مستقیماً در مقابل کسانى که به آنها خدمت مىکنند، یعنى انجمن مسئول هستند. در سنت هشتم، ما هیچ یک از اعضاى خود را حرفه اى خطاب نمىکنیم و با ندادن لقب حرفه اى به اعضاىمان، "براى همیشه غیر حرفه اى ماندن" انجمن خود را تضمین مىکنیم.


سوال 1 - مفهوم غیر حرفه ای بودن NA چیست ؟


مفهوم غیر حرفه ای بودن NA اینست که ما برای کمک به معتادان نیازمند ، خدمات حرفه ای یا تخصصی ارائه نمی دهیم و به طور کلی با مقوله ی اعتیاد به صورت علمی و تخصصی برخورد نمی کنیم ، بلکه خیلی ساده و بی پیرایه ، تجربیات خود از مسئله ی بیماری اعتیاد و بهبودی از این بیماری را به معتادان ارائه می دهیم .
در واقع قلب برنامه ی NA کمک یک معتاد به معتاد دیگر و اعتماد اعضا نسبت به یکدیگر است . در انجمن ، ما بیمار نداریم ، بلکه فقط عضو داریم . ما با یکدیگر همدردی میکنیم ، اما به تشخیص حال اعضای معتاد دیگر ، و اینکه در چه مرحله ای از فرآیند بهبودی خود قرار دارند ، نمی پردازیم . اینکه اعضا چه کاری باید انجام دهند و چه کاری نباید انجام دهند ، به ما ارتباطی نداشته و در امور شخصی اعضای خود دخالت نمی کنیم .

نکات مهم :

✅برنامه ما پیشنهای است و تجربی . ما راهکار حرفه ای به کسی نمی دهیم .

✅خرج حرفه ی خود را ، از خرج بهبودی خود سوا می کنیم .

✅در چارچوب برنامه ، ما تجربه ی بهبودی را در اختیار اعضا قرار می دهیم .

✅در NA جایی برای حرفه ای عمل کردن ، وجود ندارد . حتی در پست های خدماتی هم حرفه ای و تخصصی عمل نمی کنیم .

✅مفهوم حرفه ای نبودن در سنت هشتم ، حفظ سادگی در پیام رسانی و کمک صادقانه و بی مزد به همدردانمان است .

✅اگر در قبال کارکرد قدم 12 که همان پیام رسانی است ، ما توقع مادیات و یا حتی احترام و یا چیزهای دیگری داشته باشیم ، در حقیقت از این پیام رسانی بعنوان یک حرفه استفاده کرده ایم و عشق بلا عوض را لوس و بی معنی کرده ایم .

✅از دادن تجربیات به دیگران ، دنبال کسب درآمد نیستیم .

✅حفظ روح سادگی برنامه ، بسیار مورد تاکید سنت هشتم است .


 

سوال 2 - چرا NA می بایست غیر حرفه ای باقی بماند ؟


این موضوع دلایل مختلفی دارد .
یکی اینکه با غیر حرفه ای عمل کردن ، می توانیم اطمینان پیدا کنیم که ماهیت روحانی ساده و بی غل و قش انجمن ما حفظ خواهد شد .
دلیل دیگر اینکه ، ما برای پیام رسانی به متخصص نیاز نداریم و تک تک اعضای ما هر کدام متخصص بهبودی خود هستند و به سبب تجربیات شخصی و گرانبهایی که در زمینه ی بیماری خود و بهبودی خود دارند ، کاملا صلاحیت کمک به همدردان خود را دارا می باشند .
یک دلیل دیگر غیر حرفه ای عمل کردن ما ، تضمین "رایگان ماندن" خدمات NA و پیام رسانی گروه ها می باشد . نه اعضای انجمن و نه هیچ گروهی ، بابت پیام رسانی و کمک به معتادان ، وجه و دستمزدی دریافت نمی کند .

نکات مهم :

✅فرق حرفه ای بودن و غیر حرفه ای بودن در چارجوب قواعد آنهاست .
✅حرفه ای ها ، ساعت کار ، حقوق ، دستمزد ، درجه بندی و امثال آن را دارند .
✅اما در انجمن ما ، چون غیر حرفه ای عمل میکنیم ، این موارد را که مربوط به حرفه ای هاست ، نداریم .

✅اگر ما بهبودی خود را در راه رسیدن به مقصودی دیگر غیر از کمک به همدردانمان به کار ببریم ، از هدف اصلی خود دور می شویم .

✅معنویاتی را که در مسیر بهبودی بدست آورده ایم ، با مادیات معامله نمی کنیم .

✅حرفه ای ها در ازای انجام یک کار ، هزار تا حساب و کتاب می کنند ، ولی ما در ازای رساندن کمک به همدردان خود ، حساب و کتابی نمی کنیم و بدون مزد این کار را انجام می دهیم .

✅وارد نشدن در مسائل مالی ، ملکی و شهرت ، نگرفتن دستمزد ، معامله نکردن و خرید و فروش نکردن بهبودی ، از نکات کلیدی و مهم سنت هشتم است .


 

سوال 3 - در صورتیکه کار NA حرفه ای شود ، چه زیانی به انجمن و اعضای آن وارد خواهد آمد ؟


سنت هشتم تضمین کننده ی ماهیت معنوی و کیفیت برنامه ی NA است و به ما کمک می کند که برنامه ، اصیل و دست نخورده باقی بماند .


اگر ما حرفه ای عمل کنیم :


1 - مسائل مالی وارد کار پیام رسانی می شود و نتیجه ای جز از بین رفتن گروه ها و به خطر افتادن پاکی و بهبودی اعضا ندارد .

2 - قدم دوازدهم ، پولی و انحصاری می شود .

3 - دیگر همگان مستحق شنیدن پیام بهبودی و نجات از مصرف نخواهند شد .

4 - تبعیض شدید بین اعضا ایجاد خواهد شد .
هم بین تازه واردین و هم بین اعضای قدیمی تر

5 - دیگر دلیلی برای پایبندی ما به اصول روحانی برنامه ، وجود ندارد . به راحتی گمنامی اعضا شکسته میشود و حس همدردی بین ما از بین خواهد رفت .

نکات مهم :

✅حرفه ای ها انتخاب می کنند ، ولی ما در کمک به همدردانمان و دادن تجربه ، حق انتخاب نداریم . یعنی به همه به یک چشم نگاه می کنیم و یکسان کمک می کنیم .

✅عشق از بین می رود و مسائل مالی و دیگر مسائل حاشیه ای ، اولویت پیدا می کند .

✅حرفه ای عمل کردن ، ما را به بیراهه می برد .

✅وحدت از بین رفته و تفرقه بوجود می آید .

✅قلب NA به آهستگی از کار می افتد .

✅پاکی خرید و فروش می شود ، یعنی به چشم یک "کالا" به آن نگاه می شود .


 

سوال 4 - آیا خدمات حرفه ای پزشکان و روانپزشکان یا مددکاران عضو انجمن به معتادان در خارج از محیط انجمن ، خلاف سنت است ؟ توضیح دهید


خیر - اعضای انجمن می توانند خارج از انجمن و در زندگی فردی یا اجتماعی خود ، افرادی حرفه ای و یا متخصص باشند و فعالیت های حرفه ای خود را پیگیری کنند .
حتی کمک کردن به معتادان در فضاهای درمانی یا اقامتی ، تا جایی که به عضویت آن شخص در انجمن صدمه نزند و به اسم NA  ای بودن انجام نشود ، از نظر سنت هشتم خلاف محسوب نمی شود .
ما حتی در جلسات ، اعضایی را داریم که در زندگی شخصی خود ، حرفه ای هستند ، اما در انجمن ، جایی برای حرفه ای عمل کردن وجود ندارد و این افراد ، فقط بعنوان یک عضو مثل بقیه ی اعضا در جلسات شرکت می کنند و از تمامی مزایای انجمن ، می توانند استفاده کنند . مثل مشارکت کردن ، اعلام پاکی و ارتباط با دیگر اعضا .

نکات مهم :

✅اگر این افراد هم این کارها را انجام ندهند ، افراد غیر انجمنی و نا آشنا با درد اعتیاد ، این کارها را در دست خواهند گرفت ، پس بهتر است که همدردهای خودمان ، این قبیل کارها را انجام دهند .

✅هر کسی شغل و حرفه ی خودش را دارد .

✅خدمت کردن ، خلاف سنت نیست .

✅مراقب باشیم لطمه نرنیم و لطمه نخوریم .


 

سوال 5 - مفهوم کارمندان خاص از نظر انجمن ما چیست ؟


در بعضی از خدمات در کمیته های خدماتی ، ساختار خدماتی و یا دفاتر انجمن ، ما به کمک حرفه ای افراد نیاز داریم ، تا به طور منظم و قاعده مند ، در خدمت انجمن باشند و امور خاصی را مثل جوابگویی به تلفن ، حسابداری و یا وکالت ، بعهده بگیرند .
در این مواقع ، ما بین یک فرد عادی غیر انجمنی و یک فرد انجمنی ، ترجیح می دهیم که از همدردان خودمان ، برای انجام آن کار مشخص استفاده کنیم و چون این نوع خدمات وقت گیر است و اجازه و فرصت فعالیت های شغلی دیگر را از آن شخص می گیرد ، ما با تنظیم یک قرارداد و در نظر گرفتن حقوق و مزایای مشخص ، این افراد را به استخدام خود در می آوریم .
در انجمن ، این افراد "کارمندان خاص" نامیده می شوند . هم خدمات حرفه ای انجام می دهند ، هم جزئی از انجمن محسوب می شوند و در عین حال ، می بایست نسبت به سنت های 12 گانه ی معتادان گمنام هم ، متعهد و پایبند باشند .

نکات مهم :

✅جذب و جلب افراد متخصص ، با کارایی بالا ، برای برطرف کردن احتیاجات انجمن .

✅وجود کارمندان خاص ، برای ادامه ی حیات انجمن در حال رشد ما ، لازم و ضروری است .

✅تا جایی که اعضای انجمن بتوانند خدمات  مقتضی را ارائه دهند ، استفاده از آنها بر استخدام افراد غیر انجمنی ، اولویت دارد .


 

اصول روحانی سنت 8 :


فروتنی ، دوراندیشی ، وفاداری ، گمنامی


فروتنی : تظاهر به چیزی بیشتر یا کمتر از آنچه هستیم نمی کنیم ما در هیچ کاری ادعایی نداریم متخصص یا حرفه ای نیستیم ولی برای انجام بعضی از کارها خود نیاز به افراد حرفه ای داریم .
نتیجه : آنچه که به معتادان دیگر ارائه می دهیم تجربه دسته جمعی و عملی ما در پاک ماندن و پاک زندگی کردن است ولی در بعضی از کارها نیاز به کمک افراد حرفه ای داریم و این افراد را استخدام می کنیم .


دور اندیشی : با به کار بردن دور اندیشی تفاوت بین کارهایی را که خود اعضا می توانند انجام دهند با کارهایی که متخصص لازم دارد را تشخیص می دهیم .
نتیجه : بیشتر خدمات NA احتیاج به تخصص ندارد و اعضای ما لیاقت آن را دارند که داوطلبانه چنین خدماتی را انجام دهند .


وفاداری : معتادان گمنام همیشه باید غیر حرفه ای باقی بماند .
نتیجه : دوباره تایید می کنیم هیچ چیز ارزش درمانی کمک یک معتاد به معتاد دیگر را ندارد .


گمنامی : گروههای NA متخصص تایید شده ندارد .خرید و فروش نکردن بهبودی و تجربه
نتیجه : اعضای ما متخصص بهبودی خودشان می باشند و تنها مدرک ما تجربه بهبودیمان می باشد و صلاحیت داریم بهبودی خود را با دیگران به مشارکت بگذاریم زیرا رساندن پیام نیاز به مدرک تحصیلی یا حرفه ندارد .مسائل مالی ، ملکی و شهرت بوجود نمی آید


 

علی
09 October 20 , 09:19

علی هستم معتاد ممنونم از شما هایی که دارید عشق میدهید خدا قوت

پاسخ :

سپاس علی عزیز
مهرداد هستم معتاد ۳ سال و ۱۱ روز
16 June 18 , 10:20
درود و سلام به دوستان همدردم.من خیلی خوشحالم از بودن سایت به این خوبی که به راحتی منو تو مسیر بهبودی قرار میده و میتونم تجربه بگیرم.سپاسگذارم از تمام کسانی که در na خدمت میکنند و همچنین از کاربران این سایت.دستتونو صادقانه میبوسم.

پاسخ :

بزرگوارید مهرداد عزیز
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دوستان کامنت هایی که به صورت خصوصی ارسال میکنید امکان پاسخ در سایت را ندارد
لطفا اگر کامنتی را اصرار دارید به صورت
خصوصی ارسال کنید
حتما ایملتان را نیز ارسال کنید
Designed By Erfan Powered by Bayan