Anonymous

پیام ما امید ، وعده ما آزادی

سنت دهم

معتادان گمنام هیچ عقیدهاى در مورد مسائل خارجى ندارد، و نام NA هرگز نبایست به مباحث اجتماعى کشانده شود

براى رسیدن به هدف روحانى ما، لازم است معتادان گمنام نام نیک داشته ومحترم شمرده شود. این مطلب را تاریخچه ما به خوبى نشان داده است NA در سال 1953 تشکیل شد و به مدت بیست سال در حاشیه بود و کوچک باقى ماند. در دهه 1970 اجتماع متوجه شد که اعتیاد به صورت یک اپیدمى جهانى درآمده است و بدین جهت به فکر چاره جوئى افتاد. مقارن با همین احوال نیز مردم شروع به تغییر نظرات خود در مورد اعتیاد و معتادان کردند. این تغییرات باعث شد که معتادان آزادانه تر به دنبال کمک بگردند و گروه هاى NA در نقاطى شروع به جوانه زدن کردند که قبلاً تحمل نمىشدند. معتادان در حال بهبود ى زمینه را براى تشکیل گروههاى بیشترى فراهم آوردند. امروزه NA یک انجمن جهانى است و ما اکنون شناخته شده و قابل احترام هستیم اگر معتادان در مورد ما چیزى نشنیده باشند، مسلماً بدنبال ما نخواهند گشت. اگر آن ها که با معتادان سر و کار دارند از وجود ما بىاطلاع باشند، نتیجتاً نمىتوانند معتادان را هم به سراغ ما بفرستند . یکى از مهم ترین
کارهایى که ما در راه پیشبرد هدف اصلىمان مىتوانیم انجام دهیم، این است که مردم را از که، چه و کجا بودن خود مطلّع کنیم. در صورتى که ما این کار را انجام دهیم و نام نیک خود را نیزحفظ کنیم، مسلماً پیشرفت خواهیم کرد. بهبودى ما چیزى است که عیان است و حاجتى به بیان ندارد . سنت دهم دقیقاً همان چیزى است که به ما در حفظ نام نیک خود کمک مىکند. طبق این سنت NA در مورد مسائل خارجى هیچ نظریه اى ندارد، هیچ طرفى را نمىگیرد و هیچ توصیه اى نمىکند NA به عنوان یک انجمن، وارد مسائل سیاسى نمىشود، زیرا خلاف آن عمل کردن، به استقبال جار و جنجال رفتن است و موقعیت انجمن ما را به خطرمىاندازد. اگر ما از خود عقیدهاى ابراز کنیم، ممکن است آن هائى که با عقاید ما موافقند ما را به خاطر موضعى که انتخاب کرده ایم تقدیر کنند، اما همیشه افراد غیرموافق هم وجود دارند. با وجود چنین بهاى سنگینى، دیگر تعجبى ندارد که چرا ما موضع بىطرفى را در مورد مسائل اجتماعى انتخاب کرده ایم. ما به خاطر بقاى خودمان، هیچ عقیده اى در مورد مسائل خارجى نداریم.


 

سوال 1 - مفهوم روحانی سنت دهم چیست ؟


در انجمن معتادان گمنام ، به عنوان گروه یا انجمن ، ما در مورد هیچ موضوعی به غیر از برنامه ی NA اظهار نظر نمی کنیم و نظر موافق یا مخالفی نداریم و در مورد مسائل خارجی ، کاملا بی طرف هستیم و ابراز عقیده ای نمی کنیم .
ما کسانی هستیم که از بیماری اعتیاد رنج می بریم و اکنون به طور مرتب ، در قالب جلسات انجمن ، دور هم جمع می شویم ، تا به کمک هم پاک بمانیم و اگر کسی طالب کمک و یاری ما باشد ، تجربیات روحانی خود را با آن شخص در میان میگذاریم .
مفهوم روحانی سنت دهم ، در حقیقت از بی ادعایی و سادگی برنامه ی ما حکایت دارد .
ما ادعا نمی کنیم که تنها راه حل اعتیاد ، برنامه ی NA است .
ما فقط درباره ی خود و برنامه ی معتادان گمنام ، صحبت می کنیم و اصرار نداریم که همه ی افراد جامعه عقاید ما را باور داشته باشند و از ما پیروی کنند ، بلکه فقط سعی داریم که پیام رسان خوبی برای دیگر معتادان طالب بهبودی باشیم و نیز در جامعه رفتاری از خود بروز دهیم که باعث جلب احترام دیگر افراد جامعه شود و حقوق آنها را نیز رعایت کنیم .
کارایی برنامه ی ما و تجربیات پاکی و بهبودی اعضای آن ، بزرگترین جاذبه ی برنامه و نقطه ی قوت آن می باشد .

نکات مهم :

✅در جلسان هر عضو فقط راجع به خود و تجربه اش صحبت می کند .

✅ما بعنوان اعضای انجمن ، آزادیم که نظراتی شخصی در مورد چیزهای مختلف داشته باشیم ، ولی بعنوان یک انجمن در مورد مسائل خارجی اظهار نظر نمی کنیم .

✅در طرح عقاید خود در هنگام مشارکت کردن ، جانب احتیاط را رعایت می کنیم و سعی می کنیم که اگر هم نظر شخصی خود را در مورد چیزی ابراز کردیم ، مشخص کنیم که این نظر ، موضع انجمن معتادان گمنام نمی باشد و دقت کنیم تا اعضای دیگر ، آنرا بعنوان دیدگاه انجمن ، تلقی نکنند .

✅باید مراقب باشم و یک مقدار جلوی خودم را بگیرم و کمتر در مورد همه چیز و همه کس اظهار نظر کنم .

✅ما نظر داریم ، اما خود را صاحب نظر و برتر از سایرین ، نمی دانیم .

✅از طرح مسائل عمومی و خارجی ، که باعث انحراف ما از هدف اصلی مان می شود ، خوددادی می کنیم .

✅ما در برابر افکار عمومی جامعه ، اعلام بی نظری و بی موضعی می کنیم و فقط تجربه ی خود را در رابطه با بیماری اعتیاد و بهبودی ، با خواستاران آن ، در میان می گذاریم .

✅این ادعای پوچ و باطل ، که ما جواب تمام مسائل دنیا را می دانیم ، میبایست از ذهن تمامی اعضای انجمن ما ، پاک شود . ما معتادان در حال بهبودی هستیم ، و نه متخصص تمامی امور بشر .

✅در هنگام مشارکت و کمک کردن به دیگر همدردانمان ، فقط تجربه خودمان را در اختیار اعضا میگذاریم ، آنهم به سادگی و با زبانی گویا و همه فهم .


 

سوال 2 - مفهوم موضوعات و مسائل خارجی چیست ؟


هر موضوعی که خارج از حیطه و محدوده ی مسائل بهبودی و اصول روحانی برنامه ی NA باشد ، از دید سنت دهم ، موضوع خارجی محسوب می شود .
البته مسائل مختلفی که اعضای ما در زندگی روزمره ی خود ، با آنها روبرو می شوند ، شاید به ظاهر مسئله ای خارجی به نظر برسد ، ولی چون بر روی بهبودی اعضا تاثیر می گذارد ، می توان در جلسات درباره ی آن صحبت کرد . اما باید مراقب باشیم که فضای جلسات ما ، از تمرکز بر روی اصول بهبودی ، خارج نشود و دیگران نظرات و احساسات ما را ، با اصول و عقاید NA اشتباه نگیرند .
برخی مسائل خارجی عبارتند از :

مسائل سیاسی ، مذهبی ، اجتماعی ، خانوادگی ، مسائل علمی و روانشناسی و امثال آن .
گاهی حتی اظهار نظر کردن در مورد نوع خاصی از روحانیت ، و یا شیوه ی خاصی از درمان بیماری اعتیاد و نیز ارائه دادن تعریف مشخصی از بیماری اعتیاد و بهبودی ، می تواند جزو مسائل و موضوعات خارجی به حساب آید .


نکات مهم :

✅ما به غیر از برنامه NA در مورد هیچ چیز ، نظر نداریم .
✅البته بعنوان گروه و انجمن ، نظری نداریم ، اما اعضای ما آزادند که در مورد مسائل مختلف نظر داشته باشند ، و این طبیعی هم هست . اما باز بهتر است که در طرح نظرات خود ، محتاط بوده و دقت لازم را ، لحاظ نمایند .

✅مسائل اقتصادی ، سیاسی ، حقوقی و قانونی ، اجتماعی ، خانوادگی ، علمی ، روانشناسی و امثال آن ، همگی جزو مسائل خارجی محسوب می شوند .

✅ابراز نظر در مورد مسائل خارجی ، ریسک بالایی دارد و احتمال از بین رفتن اتحاد انجمن ، و باز ماندن از هدف اصلی مان را ، بالا می برد .


 

سوال 3 - چرا در مورد مسائل خارجی عقیده ای ابراز نمی کنیم ؟ آیا مفهومش این است که عقیده ای نداریم ؟


ما بعنوان گروه و انجمن ، عقیده ای در مورد مسائل خارجی ابراز نمی کنیم ، اما اعضای انجمن ما ، کاملا آزاد و مجاز هستند ، که عقاید خود را داشته باشند ، و حتی در صورت لزوم ، آنها را ابراز کنند . ما نمی توانیم و نمی خواهیم که حتی باور

های انجمنی خود را ، به زور به اعضای خود تحمیل کنیم و بگوییم که از افکار و عقاید شخصی خود ، دست بکشند و آنها را کنار بگذارند .
اتفاقا این طرز برخورد ، اصلا بر خلاف سنت ها و اصول برنانه ما می باشد . برخوردهای اجباری و تحمیلی ، بهیچ عنوان در اصول برنامه ما وجود ندارد .
اما ابراز عقیده از طرف اعضای ما ، باید طوری صورت پذیرد که مشخص شود آن عقیده ، ربطی به مواضع انجمن ندارد و فقط نظر شخصی آن عضو مطرح کننده ، می باشد .

لازم به ذکر است که در موارد و جاهایی که ما نتوانیم تفاوت بین نظرات شخصی خود و دیدگاه های انجمن را مشخص و از هم تفکیک کنیم (در هنگام مشارکت) ، بهتر است که سکوت کرده و ابراز عقیده ای نکنیم .
باید بین عقاید و نظرات خود ، و عقاید و اصول انجمن ، فرق قائل شویم و این تفاوت را ، برای دیگران نیز ، تبیین و مشخص کنیم .

نکات مهم :

✅بهتر است که ما از همان ابتدا ، وارد برخی از بحث ها نشویم .

✅اصول NA بر پایه ی مبانی دموکراتیک بنا شده است . بنابراین هر عضو می تواند عقیده ی شخصی خود را دنبال کند ، منوط بر اینکه لطمه ای به NA و اعضای آن ، وارد نشود .

✅باید توجه داشته باشیم که ما عقیده ی خود را بعنوان یک شخص دنبال می کنیم ، و این نظرات ما ، نظر کل انجمن نمیباشد .

✅اگر ابراز نظرات ما ، تعبیر بد به جای گذارد و باعث سوتفاهم شود ، بدون اینکه ما خودمان بخواهیم ، به انجمن خود ، لطمه زده ایم .

✅جان کلام سنت دهم اینست که ، نسنجیده حرف نزنیم ، نسنجیده عمل نکنیم .

✅به عنوان یک عضو مسئولیت پذیر ، با دقت صحبت می کنیم و سعی می کنیم که بی طرفی خود را حفظ کنیم .

✅در تمامی ارتباطاتی که با افراد جامعه و یا حتی موسسات و سازمانها و ارگانها داریم ، عقیده ای در مورد مسائلی که خارج از برنامه هستند ، ابراز نمی کنیم . محتاطانه سخن می  گوییم تا اعتبار انجمن را حفظ نماییم .

✅در هنگام مشارکت و انجام خدمات ، عقاید شخصی خود را کنار می گذاریم و پیام انجمن را اعلام می کنیم و درباره ی نظرات شخصی خود ، هیچ گونه تعصبی به خرج نمی دهیم ، تا در نهایت گمنامی به معرفی برنامه بپردازیم .


 

سوال 4 - با وجود تجربه ی حیاتی ما در امر بهبودی ، آیا به نفع انجمن نیست که در مورد بازپروری معتادان و مسائل اجتماعی آنها عقیده ی خود را ابراز کنیم ؟


خیر - به نفع انجمن نیست .

نه تنها به نفع انجمن نیست ، بلکه کاملا به زیان انجمن هم هست .
چون این گونه ابراز عقیده ها ، خود به خود مخالفت هایی را از طرف جامعه و افراد دیگر بهمراه خواهد داشت و درگیر شدن با این گونه جروبحث ها و مسائل خارجی ، به طور کامل ما را از هدف خود ، یعنی کمک به معتادان در حال عذاب و پیام رسانی به آنها ، دور میکند و حاشیه های زیادی ، برای انجمن و اعضای آن بوجود خواهد آورد .
پس برای پیشگیری از ایجاد چنین هرج و مرج ها و آشفتگی هایی ،ما حتی در مورد مسائل اجتماعی و بازپروری معتادان هم ، ابراز عقیده نمی کنیم .

نکات مهم :

✅ما جاذبه می شویم و جامعه ، مطالبی که لازم است در مورد ما و برنامه ی ما بداند ، از طریق عملکرد ما ، متوجه می شود .

✅ما کمیته ها و هیئت های خدماتی داریم ، که به منظور ایجاد و پیشبرد رابطه ای اصولی و منطقی ، بین انجمن ما با عموم جامعه ، فعالیت های مشخصی را طرح ریزی و دنبال می کنند و با ارگانها ، سازمانها و عموم جامعه ، در ارتباط مستمر می باشند . این کمیته های خدماتی ، NA و اصول آن را به جامعه معرفی می کنند و در مورد چگونگی و نحوه ی فعالیت ها و خدمات ما ، اطلاع رسانی می نمایند .
✅کمیته ی اطلاع رسانی و روابط عمومی

✅هر یک از ما نیز بعنوان اعضای انجمن معتادان گمنام ، در طول شبانه روز ، با افراد اجتماع ، در تماس هستیم و به نوعی در امر پیام رسانی و جاذبه ی انجمن ، دخیل می باشیم .

✅ما بعنوان یک شهروند ، باید با عموم مردم جامعه ی خود ، البته بر حسب نوع فعالیت و جایگاه خود ، ارتباط برقرار کنیم . ولی باید خیلی مراقب باشیم که با برخورد خوب و مناسب خود ، معرف و پیام رسان خوبی برای انجمن معتادان گمنام باشیم . البته حفظ گمنامی شخصی هم اولویت دارد که باید به آن هم توجه کرد .


 

اصول روحانی سنت 10 :


وحدت ، مسئولیت پذیری ، دوراندیشی ، گمنامی


وحدت : ابراز نظر کردن در مورد مسائلی که ما را دور هم جمع کرده است یعنی ( اصول بهبودی) .
نتیجه : اینکه همه ما عقاید متفاوت داریم ولی در مورد مسائلی خارج از بهبودی عقیده خود را مطرح نمی کنیم و از تفرقه جلوگیری می کنیم .


مسئولیت پذیری : وظیفه ما رساندن پیام و ایجاد فضایی است که در آن اعضا بتوانند آزادانه با یکدیگر گفتگو کنند و همچنین در هر زمانی بی طرفی خود و انجمن را حفظ کردن .
نتیجه : کمک می کند وارد موضوعات بحث برانگیز نشده و از هدف اصلی دور نشویم و

در سطح عمومی بین عقاید خود و عقاید انجمن تفاوت قائل می شویم .


دوراندیشی : در ملاقاتهای خود با جامعه و اطلاع رسانی به بیمارستانها و زندان ها و ... عقیده خود را در مورد مسائل خارج از برنامه ابراز نمی کنیم .
نتیجه : این دوراندیشی اعتبار برنامه ما را در برابر انظار عمومی حفظ خواهد کرد .


گمنامی : همه ما عقاید خاصی داریم اما وقتی در مقام گروه یا انجمن صحبت می کنیم در برابر عقاید خود موضع گیری نمی کنیم .
نتیجه : کمک به شکل گیری صدای انجمن می شود ، در نتیجه پیام انجمن را به عموم می رسانیم نه عقاید شخصی .


سنت دهم

ما یاد می‎گیریم تا وقتی که در مورد مسائل خارجی اظهارنظر نکنیم کسی هم از خارج انجمن در مورد نحوه عملکرد ما اظهار نظر نمی‎کند. انجمن معتادان گمنام ابداً نمی‎تواند نقل مباحث خارجی باشد و درگیر کش و قوس‎ها و اختلافات اجتماعی دیگر شود زیرا این مسائل از تمرکز ما بر هدف اصلی می‎کاهد. اعضای این کمیته به هیچ عنوان نمی‎توانند در مورد جو جامعه، سیاست‎های مقابله با مواد مخدر، نحوه پیشگیری، نوع و نحوه سم‎زدایی، انواع قرص‎‏ها و داروهای ترک اعتیاد صحبت کنند یعنی ما حرفه‎ای نیستیم و اظهار عقیده در مورد هیچ موضوعی نمی‎کنیم و فقط سنت پنج خود را دنبال می‎کنیم.

 

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دوستان کامنت هایی که به صورت خصوصی ارسال میکنید امکان پاسخ در سایت را ندارد
لطفا اگر کامنتی را اصرار دارید به صورت
خصوصی ارسال کنید
حتما ایملتان را نیز ارسال کنید
Designed By Erfan Powered by Bayan