Anonymous

پیام ما امید ، وعده ما آزادی

مفهوم یکم خدماتی

« برای تحقق بخشیدن به هدف اصلی انجمن ما ، گروههای معتادان گمنام ، گرد هم می آیند تا ساختاری بوجود آورند که موجب توسعه ، هماهنگی و تامین خدمات معتادان گمنام در کل گردد. »

هدف اصلی انجمن ما رساندن این پیام است که «یک معتاد ، هر معتادی ، می تواند قطع مصرف کند و تمایل به مصرف را از دست بدهد و راه تازه ای برای زندگی پیدا کند .» یکی از اصلی ترین راههای رساندن این پیام . جلسات ما و از طریق یک معتاد به معتاد دیگر است. این جلسات بهبودی که هر روز در سراسر دنیا توسط هزاران گروه معتادان گمنام برقرارمی شود ، مهم ترین خدمتی است که انجمن ما ارائه می کند.

اگر چه جلسات بهبودی مهم ترین خدمت معتادان گمنام است ، ولی تنها راه تحقق بخشیدن به هدف اصلی انجمن ما نیست. خدمات دیگر معتادان گمنام هم موجب جذب معتادانی که هنوز در عذابند به جلسات ما می شوند. خدماتی چون رساندن پیام به معتادان در زندانها ، در دسترس قرار دادن نشریات بهبودی و فراهم آوردن شرایط مناسب تا گروهها بتوانند تجارب خود را با یکدیگر در میان بگذارند. هیچ یک از این خدمات به تنهائی ، از لحاظ ارزش پیام رسانی به هیچ وجه با جلسات بهبودی قابل مقایسه نیستند. اگر چه هر یک در مجموعه برنامه ای که انجمن معتادان گمنام جهت به ثمر رساندن هدف اصلی خود اندیشیده نقشی ضروری دارند. ما با کمک یکدیگر می توانیم کاری انجام دهیم که به تنهائی قادر به انجامش نیستیم. این جمله هم در بهبودی شخصی ما صدق می کند و هم در مورد خدمت کردن ما. در جوامع نوپا معتادان گمنام گروهها اغلب در کنار جلسات ، خدمات اساسی نیز ارائه می دهند. اما انجام دادن مجموعه کامل خدمات معتادان گمنام – خدمات تلفنی ، پانل های بیمارستان و زندان ، اطلاع رسانی عمومی ، کمک رسانی ( به معتادان ) و باقی خدمات - معمولا  به افراد و امکانات مالی ، بیش از آنچه که یک گروه می تواند به تنهایی فراهم کند ، نیاز دارد.

ابعاد سازمان دهی لازم جهت انجام اینگونه مسئولیتها ، باعث انحراف اکثر گروهها از رساندن پیام بهبودی معتادان گمنام در جلسات خود می شود و کمبود هماهنگی بین گروهها در ارائه انواع خدمات به تنهایی، می تواند سبب دوباره کاری ، سردرگمی و به هدر رفتن منابع گردد. به همین دلیل ، اکثر گروهها ، اینگونه مسئولیتها را به تنهایی تقبل نمی کنند. پس چگونه گروههای معتادان گمنام می توانند از انجام اینگونه خدمات مطمئن شوند ؟ آنها این کار را با ادغام منابع خود و ملحق شدن به یکدیگر برای خلق ساختاری انجام می دهند که موجب توسعه ، هماهنگی و حمایت از این گونه خدمات می شود و گروهها را برای انجام مسئولیت اصلی خود آزاد می گذارد.

  
1-آیا گروه شما جلسات اداری منظم برپا می‌کند؟    
2- ایا در گروه شما به طور منظم در مورد اینکه چگونه میتوان هدف اصلی را بهتر به پیش برد صحبت میشود؟
3- بعد از پرداخت هزینه نشریات . چای و قهوه و کرایه جلسات ایا گروه شما به اندازه کافی پول خواهد داشت که باقی خدمات انجمن را به تنهایی ارائه کند ؟
4 - ایا گروه شما میتواند به تنهایی خدمات مختلفی مثل اطلاع رسانی . پانل های زندانها و بیمارستانها و .......... را انجام بدهد؟
5 - ایا گروه شما نماینده ای به کمیته خدمات ناحیه محلی (هیئت نمایندگان) اعزام میکند ؟ ایا گروه شما بطور منظم پول به کمیته خدمات ناحیه اعانه میکند؟


مفهوم اول
«برای واقعیت دادن به هدف اصلی انجمن ما، گروه‌های NA گردهم می‌آیند تا ساختاری را از طرف NA در کل بوجود آورند که باعث توسعه، هماهنگی و حمایت از خدمات در انجمن می‌گردد»


سؤال 1: آیا گروه شما جلسات اداری منظم برپا می‌کند؟
جلسات اداری زیربنای تشکل ساختار خدماتی است و ساختار خدماتی بدون تشکیل جلسات اداری در گروههای بوجود نخواهد آمد. در جلسات اداری است که ما می‌توانیم به مشکل و احتیاجات و حتی توانایی های خود پی ببریم و با تشکیل ساختار و فرستادن نماینده بین گروهی به عنوان رابط گروه می‌توان ساختار را از تجربیات و نیاز گروه آگاه کرد پس جلسات اداری از اهمیت خاصی برخوردار است و باید به طور منظم و هدفمند برگزار گردد. با تمرکز بر روی منافع مشترک و به دور از غرایض شخصی.



سؤال 2: آیا در گروه شما بطور منظم در مورد اینکه چگونه میتوان هدف اصلی را به پیش برد صحبت میشود؟

بله ایجاد وقت مناسب برای برگزاری جلسات بهبودی و اداری
ایجاد هماهنگی بین اعضاء و خدمتگزاران
شفاف‌سازی در مورد نحوه خدمت و توجیه به ساختار خدماتی
فرمت جلسات و فرستادن نماینده به ساختار خدماتی و بطور منظم با برگزاری جلسات بهبودی و انتقال موضوعات مطروحه به جلسات اداری سعی بر پیشبرد هدف اصلی که همان سنت 5 می‌باشد.


سؤال 3: بعد از پرداخت هزینه نشریات، چای و قهوه و کرایه به جلسات آیا گروه شما به اندازه کافی پول خواهد داشت که باقی خدمات NA را به تنهایی ارائه کند؟
با درک از مفهوم سنت یکم و پنجم با وحدت و اتحاد بین اعضاء و گروه‌ها NA می‌توانیم ساختار را تشکیل داده و در راستای هدف انجمن که رساندن پیام امید به معتاد در حال عذاب است را ارائه دهیم.
خیر – چون مانده پول در گروه اندک می‌باشد، همان طور که فرد به تنهایی نمی‌تواند پاک بماند گروه نیز به تنهایی نمی‌تواند تمام نیازهای خود را برآورده نماید کم بودن تجربه و سرمایه‌های مادی و معنوی گروه از سنت 1 و 5 دور می‌شود. (فکر تک روی گروه‌ها را با شکست مواجه می‌نماید.)



سؤال 4: آیا گروه شما به تنهایی می تواند خدمات مختلفی مثل اطلاع‌رسانی پنل‌های بیمارستان و زندان‌ها برقراری خطوط تلفنی، توسعه و نشریات نماید؟
خیر – الف- چون باعث ایجاد هرج و مرج، دوباره کاری، سردرگمی به هدر رفتن منابع NA میگردد و در نهایت باعث دور شدن از هدف اصلی میشود و پیام ما شفاف نخواهد بود و اجرای هدف اصلی فقط با داشتن هماهنگی در ارائه خدمات مقدور می‌باشد.
ب- بدلیل در دست نداشتن منابع کافی اعم از افراد با تجربه منابع مالی کافی، ایده‌های مناسب کافی و  ...


سؤال 5:‌آیا گروه شما نماینده‌ای به کمیته خدمات اعزام می‌کند؟ آیا گروه شما بطور منظم پول به کمیته خدمات ناحیه ایجاد می‌کند؟ بله 

1- گروه با فرستادن نماینده از حمایت ساختار بهره‌مند می‌شوند. از هدر رفتن انرژی، وقت، پول، منابع مالی و انسانی گروه جلوگیری کرده تا گروه‌ها تمرکز خود را بر روی هدف اصلی خارج نشود زیرا گروه‌ها قابلیت حل و فصل کردن مشکلات خود گروه را به تنهایی ندارند.
2- به خاطر کسب و تبادل تجربه و ارائه خدمات و بیان مشکلات و تبادل تجربیات گروه‌ها، هیئت‌ها و ساختار بین گروه‌های درگیر و تشنج‌زدایی خدمات شفاف و مسئولانه اعضای خدمتگزار.


ایا مفهوم 1 با هدف اصلی انجمن مغایرتی دارد؟
هدف اصلی  انجمن ما رساندن این پیام است که یک معتاد ، هر معتادی ، می تواند قطع مصرف کند و تمایل به مصرف را از دست بدهد و راه تازه ای برای زندگی پیدا کند . یکی از اصلی ترین راههای رساندن این پیام , جلسات ما و از طریق کمک یک معتاد به معتاد دیگر است.

این جلسات بهبودی که هر روز در سراسر دنیا توسط هزاران گروه معتادان گمنام برقرارمی شود ، مهم ترین خدمتی است که انجمن ما ارائه می کند.(کتابچه 12 مفهم خدماتی .مفهوم 1)

اما اگر چه ٬ برگزاری جلسات بهبودی بهترین راه رسیدن به هدف اصلی ورساندن پیام به یک معتاددرحال عذاب است ولی تنهاراه نیست.
مابرای برگزاری جلسات نیازبه خدماتی داریم ونمیبایستی برای اینکه ازمسیرخودغافل نشویم درگیرآن مسائل شویم.

مانیازبه ؛
دانش روز،
نشریات روز،
آگاه سازی واطلاع رسانی،
نداشتن دغدغه خاطربخاطر محل برگزاری جلسه خودبرای جذب تازه وارد داریم.

اینهارانمیتوانیم خودانجام دهیم.چون طبق سنت 5مافقط یک هدف داریم و وظیفه یک گروه تشکیل جلسه هست ولاغیر.
پس مفهوم یک رااجرامیکنیم تابتوانداین کارها رابرایمان انجام دهد.
یاد آوریم می کنم؛
خدمتگزاران ساختار به مانند خدمتگزاران گروه ما هستند٬ ما آنها را تعیین می کنیم و می توانیم از انها سؤال بپرسیم.
بنابراین خدمت ساختار ٬ خدمت گروه است.



نقش مفهوم یکم در هماهنگی خدمات چیست؟

ابعاد سازمان دهی لازم جهت انجام این گونه مسئولیت ها ، باعث انحراف اکثر گروه ها از رساندن پیام بهبودی NA در جلسات خود می شود و کمبود هماهنگی بین گروهها در ارائه انواع خدمات به تنهایی، می تواند سبب دوباره کاری ، سردرگمی و به هدر رفتن منابع گردد. به همین دلیل ، اکثر گروهها ، اینگونه مسئولیت ها را به تنهایی تقبل نمی کنند.

پس چگونه گروههای NA می توانند از انجام این گونه خدمات مطمئن شوند ؟

آنها این کار را با ادغام منابع خود و ملحق شدن به یکدیگر برای خلق ساختاری انجام می دهند که موجب توسعه ، هماهنگی و حمایت از این گونه خدمات می شود و گروهها را برای انجام مسئولیت اصلی خود آزاد می گذارد. (کتابچه مفاهیم.مفهوم 1)

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دوستان کامنت هایی که به صورت خصوصی ارسال میکنید امکان پاسخ در سایت را ندارد
لطفا اگر کامنتی را اصرار دارید به صورت
خصوصی ارسال کنید
حتما ایملتان را نیز ارسال کنید
Designed By Erfan Powered by Bayan