Anonymous

پیام ما امید ، وعده ما آزادی

علت انجام کارهای روتین برخلاف میل چیست

به نام خدا
علت انجام کارهای روتین برخلاف میل چیست و کارها ی روتین لازم است چه خصوصیاتی داشته باشد؟ یکی از مشکلات عمده ای که ما داریم این است که ما نمی توانیم طبق برنامه کارهایمان را انجام دهیم یعنی ما با نظم مشکل داریم وحاضریم کارهای زیادی را بدون برنامه و نظم انجام دهیم ولی کارهای ساده با نظم و طبق برنامه انجام ندهیم. داشتن نظم در زندگی نیاز به قدرت اختیار بالایی دارد و این را ما موقعی میتوانیم متوجه گردیم که مبینیم انجام منظم کارهای بسیار ساده و پیش پا افتاده هم، در ما مقاومت بسیار شدیدی تولید میکند.و این جاست که ما متوجه میشویم که یک چیزی در درون ما حاضر است که ما هرکاری را انجام بدهیم ولی آن کار ساده را انجام ندهیم. وبا توجه به اینکه برای افزایش قدرت عضلات هر قسمت از بدن لازمه ورزشهایی با همان عضلات انجام دهیم در مورد افزیش قدرت عضلات
روحی و اختیار نیز لازمست که بر روی قسمتهای مختلف اختیار به صورت متمرکز کار نماییم. وبرای اینکه عضله اختیار مربوط به نظم را تقویت نمیاییم لازمه که برنامه ای برای تقویت این قسمت از اختیار داشته باشیم. وچون ما بشدت در این مورد ضعیف می باشیم از انجام منظم کارهای بسیار ساده که تحت هر شرایطی قادر به انجام انها باشیم استفاده می نماییم.
مانند:
مسواک زدن روزانه
تعیین برنامه برای استحمام
خرید روزانه نان
انجام چند دقیقه نرمش صبحگاهی شاید انجام این کارها به نظر بسیار ساده و پیش پا افتاده بیاید ولی وقتی از همین کارها شروع میکنیم متوجه میشویم که چقدر انجام اینها برای ما سخت می باشد ویکی از جاهایی که ما با تمام وجود ضعف اختیار خود را لمس میکنم در انجام همین کارهای ساده است و شاید باعث شود که ما دچار وحشت گردیم ولی این درک منافع زیادی نیز برای ما دارد و ان اینست که باعث میگردد: توقع ما از خودمان به شدت پایین بیاید و همچنین کمک میکند ما بیشتر به نقطه عجز خودمان در بی اختیاری نزدیک گردیم. شاید نفس ما این را به ما القا کند که مشکل ما جای دیگری است و انجام این کارهای پیش پا افتاده هیچ تاثیری بر انجام کارهای مهم مان نخواهد داشت ولی در اصل مشکلات اصلی ما فقط نشانه هستند .نشانه نبود قدرت اختیار ما.
در اینجا اصلا کاری که انجام میدهیم مهم نیست بلکه مهم این است که با این کارها ما بر روی افزایش قدرت اختیارمان کار میکینم و وقتی که ما شروع میکنم به انجام همین کارهای ساده به مرور متوجه میشویم که قدرت انجام ما در قسمتهای دیگر نیز افزایش پیدا کرده. به مرور متوجه میشویم که میتوانیم طبق برنامه کاری را انجام دهیم. در اصل ما با انجام کارهایی روتین تکراری ومنظم دنبال وارد نمودن نظم به زندگیمان هستیم.
مهم نیست که چقدر قدرت ما در این زمینه ها پایین باشد مهم این است که وقتی ما در محدده قدرتمان شروع به اقدام میکنیم به مرور چه بخواهیم و چه نخواهیم قدرت اختیار ما رشد خواهد کرد.
*شاید در طی انجام این برنامه نفسمان مارا وادار به انجام کارهای برخلاف میل زیادی در یک روز نماید و ما را خسته نماید که ما کار روتین خودمان را انجام ندهیم و این طور به ما القا کند که امروز به اندازه کافی کار انجام داده ایی،در این مواقع ما نباید فریب نفس را بخوریم بلکه باید تحت هر شرایطی کار روتین برخلاف میل را انجام دهیم.
*شاید اوایل که برنامه را انجام میدهیم نفس خودش یک قدرت کاذبی به ما بدهد و حال مارا خوب نماید و این را به ما القا کند که ما میتوانیم خیلی کارهای مهمتر ی را انجام دهیم ولی واقعیت این است که بعد از چند روز نفس آن قدرت کاذب را میگیرد و اگر ما کارهای سنگینی برای کار های روتین انتخاب نماییم آن موقع قادر به انجام انها نخواهیم بود و ما به مشکل خواهیم خورد.
*شاید ما حتی قادر به انجام کارهای ساده ذکر شده را نیز نداشته باشیم در این شرایط ما نباید نا امید شویم وباید محدوده توانایی خود را پیدا نماییم و از ان محدوده شروع نماییم . ما تا موقعی که زنده هستیم حتما محدده ای وجود دارد که ما انجا هنوز قدرت اختیار داریم و اگر از همان جا شروع کنیم حتما روز به روز قوی تر خواهیم شد و میتوانیم قدرت اختیار را بازیابی نماییم.
ما این را یاد گرفته ایم که برای انجام تمرینات ورزشی حتما باید در محدوده توانایی عمل کنیم واین را نیز پذیرفته ایم که
هرچقدر هم عضلاتمان ضعیف باشد اگر روزانه تمرین نماییم به مرور قوی خواهیم شد. این اصل در مورد افزایش قدرت عضلات روحمان نیز صدق میکند ولی چون ما نمیتوانیم عضلات روحمان را ببینیم بار اضافی به خودمان تحمیل میکنیم ونمیتوانیم انجام دهیم و بعد بهم میریزیم ولی در اصل ما میتوانیم به طور غیر مستقیم قدرت عضلات روحمان را تشخیص
دهیم وطبق همان اصل افزایش قدرت بدنی عضلات روحمان را نیز قوی نماییم.
*نکته دیگری که ما در این زمینه لازم است مد نظر داشته باشیم این است که ما میتوانیم روزانه کارهای دیگری نیز به صورت کار روتین در برنامه مان قرار دهیم ولی تعهدی در قبال حتما انجام دادن انها نداریم ولی تحت هر شرایطی آن سه کاری که برای انجام کار روتین در نظر گرفته ایم لازمست که انجام شود و اگر انجام نشود لغزش حساب میگردد.
*نکته دیگری که ما برای انتخاب کارهای روتین باید در نظر بگیریم این است که کارهای را باید انتخاب کنیم که تحت هر
شرایطی قاد به انجامشان باشیم ونباید کاری را انتخاب کنیم که شرایط بتواند مانع انجام انها بشود.
*نکته دیگری که در انتخاب کارهای روتین لازمست در نظر بگیریم این است که اوایل نباید زیاد در مورد وقت انجام تمرکز نماییم مثلا نباید بگوییم حتما هر روز راس ساعت کاری را انجام دهیم و فقط فعلا بر روز آن متمرکز میگردیم ولی به مرور که توانایی ما بالا رفت لازم است که در مورد زمان انجام نیز تمرکز نماییم.
*نکته دیگر اینکه ما کارهای روتین را از کارهایی که ساده هستند ولی انجام نمیدهیم انتخاب می کنیم ونمیتوانیم کارهایی که از قبل انجام میدهیم را به عنوان کار برخلاف میل استفاده نماییم. ولی میتوانیم با تغییر ایجاد نمودن در کیفیت همان کارها انها را به عنوان کار روتین انتخاب نماییم.مثلا قبلا روزانه یکبار مسواک میزدیم حال روزانه دوبار را انتخاب مینماییم یا نماز میخواندیم وحال تصمیم میگیریم که اول وقت بخوانیم.
*نکته دیگر اینکه ما میتوانیم برخی از کارها را به صورت روزانه انتخاب نماییم،برخی را به عنوان هر چند روز یک بار مانند
استحمام ،برخی را به عنوان هفتگی وبرخی را به عنوان ماهانه انتخاب نماییم وانچه که مهم هست این می باشد که حتما لازم است این کارها را در موعد مقرر انجام دهیم وگرنه لغزش حساب میگردد. ودر اخراگر در بعضی شرایط خاص ما کار روتین خود را نتوانیم انجام دهیم تشخیص لغزش بودن یا نیودن ان با راهنما می باشد.
*برخی از کارهایی که میتوان به عنوان کار برخلاف میل انتخاب گردد البته لازم به ذکر است که این لیست به عنوان مثال میباشد و فقط جهت راهنمایی مطرح میگردد .وملاک تعیین فقط خود شخص ومقدار توانایی اوست
&مسواک زدن روزانه
&تعیین مدت زمانی جهت مطالعه
&تعداد استحمام در هفته و انتخاب روزهای آن
&واکس زدن
&تلفن زدن به اعضا فامیل یا دوستان قدیمی یا دوستان بهبودی
&بازی یا وقت گذاشتن برای خانواده و بچه ها
&خرید نان
&نرمش ،ورزش وپیاده روی
&تفکر و نوشتن روزانه
&نظافت وسیله نقلیه
&انجام کارهای منزل مثلا شستن ظرفها برای یک یا چند وعده در هفته
&رفتن به ارایشگاه)هر چند روز یکبار(

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دوستان کامنت هایی که به صورت خصوصی ارسال میکنید امکان پاسخ در سایت را ندارد
لطفا اگر کامنتی را اصرار دارید به صورت
خصوصی ارسال کنید
حتما ایملتان را نیز ارسال کنید
Designed By Erfan Powered by Bayan