Anonymous

پیام ما امید ، وعده ما آزادی

موانع و راهکارها


موانع و راهکارها

 

قبل از شروع به هرگونه فعالیت برای توسعه انجمن، درنظر گرفتن برخی از موانع و راهکارها که در این نوع خدمت پیش می آید، از اهمیت خاصی برخوردار است.
• تشویق گروه ها و ناحیه ها به پیشبرد تلاشهایشان، یکی از مهمترین راهنمایی ها یی است که خدمتگزاران مورد اعتماد می توانند ارائه دهند. آگاه نمودن اعضاء از اینکه خدمات ایشان با هیچ یک از سنتها تناقض نداشته و ترسها و چالشهای ایشان نیز مشابه اعضاء سایر نقاط جهان است، می تواند یک آسایش خاطر بزرگ برای اعضاء باشد.
تواناییِ اعضاء در ارزیابی تلاش های خدماتی آنها و آگاهی داشتن از مواقعی که عملکردشان از سنتهای انجمن فاصله گرفته است، بر روی توسعه انجمن اثری مستقیم می گذارد.
• در راستای یافتن موثر ترین روش برای توسعه انجمن، محترم شمردن تفاوتهای فرهنگی، موانع اقتصادی، موانع زبانی، مسافتهای جغرافیایی و محدودیت های قانونی، حیاتی می باشد. تلاشها برای توسعه انجمن اغلب پس از شناساییِ گروهی از مردم ،که درگذشته انجمن قادر به دسترسی به آنها نبوده، آغاز می شود. ممکن است جذب اعضای جدید از محل هایی که خدمت زیادی به آنها نشده است مشکل باشد، به خصوص وقتی که اینگونه اشخاص نتواند در جلسات انجمن اعضایی را که شرایطی مشابه خود دارندرا، شناسایی نمایند.
یک روش برای حل این چالش، اطلاع رسانی به بزرگان و به اصطلاح ریش سفیدان محل، دربارۀ خدمات انجمن معتادان گمنام و تقاضای کمک از ایشان برای دسترسی به افراد معتاد جامعۀ محلی، می باشد. مشمول نمودن اعضای متعلق به یک فرهنگ خاص ویا قوم، در این تلاشها مهم بوده و منجر به پرورش حس شناسایی و جاذبه خواهد شد. اگرتفاوتِ زبان محلی گروه یکی از چالشها باشد، خدمتگزاران مورد اعتماد می توانند از اعضایی که به آن زبان تسلط داشته کمک گرفته و یا به دنبال خدمات ترجمه ای ماننداستفاده از یک مترجم حرفه ای باشد.
• یکی از اهداف رشد انجمن، کمک کردن به گروه های محلی است تا با داشتن ساختار و اطلاعات مورد نیاز قادر به حل مشکلات خود شوند. مثلا اگر منابع مالی یک گروه محلی به خوبی مدیریت نشده باشد، اعضاء می توانند، یک کتابچۀ خزانه داری، دستورالعمل ها و یا تجارب گروه ها و ناحیه های دیگر را در اختیار گروه قرار دهند.
وظیفۀ اعضائی که در توسعه انجمن فعالیت دارند، رسیدگی به اختلافهای عقیدتی درانجمن و یا مشکلات اعضاء نمی باشد. در عوض، نقش اینگونه خدمتگزاران، فراهم نمودن ابزاری است که گروه ها بتوانند با استفاده از آن مشکلات خود را حل کنند. در این رابطه، بهترین روش داشتن عملکردی مطابق با اصول انجمن و بدون تاثیرعقاید شخصی می باشد. نقطۀ تمرکز ما همیشه اتحاد انجمن و هدف اصلی گروه ها، که رساندن پیام به معتادان در عذاب است، می باشد.
• در راستای تلاشهای خدماتی خود، ما همیشه خواهان بدست آوردن اتحاد هستیم. با این حال بعضی از اعضاء، علیرغم داشتن مقاصد مثبت، دارای انعطاف پذیری لازم نبوده و قادر به جهت دادن به شور و شوق خود نمی باشند. خدمتگزاران مورد اعتماد بایستی سعی کنند به جای طرد کردن اینگونه اعضاء درون کمیته نگهدارند. اغلب چنین اعضائی، چه در داخل کمیتۀ خدماتی و چه در بیرون آن، به کار خود ادامه می دهند. نقش ما داشتن یک فکر باز،فراهم نمودن یک فضای خوش آمد گویانه و شامل نمودن اینگونه اعضاء در خدمات می باشد.
• اکثر اوقات، اعضاء انجمن از راهنمایی شدن برای تمرکز اشتیاقشان، زینفع خواهند شد. یک از موارد مهم، که در طی آن به توسعه جمعیت محلی کمک می شود، آموزش اعضای گروه های محلی در رابطه با استفاده بهینه از انرژی و اشتیاق خود می باشد.
• یکی از چالش های توسعه انجمن برخورد با گروه هایی است که تمایل ندارند به ساختارخدماتی انجمن متصل باشند. این دسته از اعضاء با گروه هایی که از وجود ساختار خدماتی اطلاع ندارند تفاوت دارند. خدمت گزاران مورد اعتماد می توانند مزایای متصل بودن به ناحیه، مانند توانایی دسترسی به اعضاء بالقوۀ بیشتر و فراهم نمودن روشی یکسان و همگام با دیگر گروه ها در رساندن پیام انجمن ، را به این گروه ها توضیح دهند.
تحت این شرایط، گفتگو با این گروه ها در بارۀ سنتهای دوازده گانه، دوازده مفاهیم و هدف اصلی انجمن معتادان گمنام ، می تواند مفید واقع شود. اگر یک ناحیه مطلع شود که بعضی از گروه ها تمایلی به همکاری با کمیته های خدماتی ندارند، هیئت آن منطقه می تواند یک ترازنامه خدماتی ایجاد کند که در آن نقاط قوت و ضعف کمیتۀ خدماتی قید می شوند. توجه به ضعف های یک کمیتۀ خدماتی و رفع آنها می تواند مجددا گروه هایی را که به کمیته ها متصل نیستند به طرف ساختار جذب کند.
• بعضی از اعضاء ممکن است برداشت نادرستی از سنتها و مفاهیم انجمن معتادان گمنام داشته باشند. همین اعضاء پس از اعمال این برداشتهای غلط در گروه های محلی خود ممکن است در برابر هرگونه تغییر مقاومت نشان دهند. یکی از مسائل متداول، اعضاء و گروه هایی هستند که بین

انجمن معتادان گمنام و انجمن های دیگر به اندازۀ کافی فاصله ایجاد نمی کنند. این باعث نگرانی است چرا که اعضاء ما، به دلیل نزدیکی بیش از حد به انجمن های دیگر، ممکن است نیاز خاصی به برقراری ارتباط با اعضاء دیگر انجمن معتادان گمنام، نداشته باشند.
مهمتر از همه، این مسئله ممکن است باعث گیج شدن تازه واردان درابطه با پیام بهبودی انجمن معتادان گمنام شود. اعضاء انجمن می توانند محترمانه با این گونه مسائل برخورد نموده و تجارب مفید خود را که هم برای بهبودی شخصی خویش و هم برای گروه ها و ناحیه ها موثر بوده، در اختیار ایشان قرار دهند. طرز تفکری که عاری از پیش داوری است و منجر به حسن نیت می شود، می تواند به اعضاء کمک کند تا به سنتها و مفاهیم انجمن با دید تازه ای بنگرند و برای گوش دادن به تجارب اعضاء دیگر آمادگی نشان دهند. یکی دیگر از روشهای حل اینگونه مشکلات، ایجاد کارگاه های آموزشی و روزهای آموزش است که در طی آن مشکل فوق را می توان به صورتی عمومی عنوان نمود.
• جلسات اولیۀ گروه های محلی و در حال توسعۀ انجمن، اغلب در مراکز سم زدایی آغاز می گردند. خدمتگزاران مورد اعتماد می توانند با تشویق گروه ها به خودکفایی، به ایشان کمک کنند تا استقلال لازمه را بدست بیاورند. "کتابچۀ راهنمای گروه های مستقر در بیمارستانها" می تواند یک منبع مفید برای اعضاء باشد تا با استفاده از آن گام های اولیه برای ایجاد گروه های مستقل برداشته شوند.
کمک نمودن به کارکنان مراکز سم زدایی برای فهم هرچه بیشتر عمکرد جلسات انجمن معتادان گمنام و همچنین کمک به اعضاء برای دایر نمودن گروه های انجمن با حداقل کشمکش های داخلی، از اهمیت به سزایی برخوردار است.
همه اعضا را تشویق میکنیم در گفتگوها شرکت کنند و عقاید خود را ابراز کنند. روشن بینی به ما کمک میکند همیشه در نظر داشته باشیم هر گروه جزیی از مجموعه NA است.
اقرار به اینکه جزیی از یک مجموعه بزرگتر از خود هستیم ما را بر می انگیزاند به عقاید جدید توجه بیشتری داشته باشیم. تنوع خصوصیات هریک از ما باعث تقویت ما میشود که قدر این تنوع را بدانیم.
" چگونگی عملکرد"

کتابچه اطلاع رسانی انجمن معتادان گمنام
فصل دوازدهم

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دوستان کامنت هایی که به صورت خصوصی ارسال میکنید امکان پاسخ در سایت را ندارد
لطفا اگر کامنتی را اصرار دارید به صورت
خصوصی ارسال کنید
حتما ایملتان را نیز ارسال کنید
Designed By Erfan Powered by Bayan