Anonymous

پیام ما امید ، وعده ما آزادی

کمیته زندانها و بیمارستانهای انجمن معتادان گمنام


NA فقط یک قول می‎دهد و آن رهایی از اعتیاد فعال است. امروز یک برنامه روحانی بهبودی برای همه معتادان قابل دسترس است و دیگر لازم نیست که ما ناامیدانه رنج بکشیم و بمیریم.روش‎های زیادی برای خدمت کردن در انجمن معتادان گمنام وجود دارد. ما متوجه شدیم که خدمت در H&I رضایت‎بخش‎ترین بُعد بهبودی است.
 
اعلامیه اهداف و رویای خدمات جهانی NA
هدف اصلی گروه‎هایی که به آن‎ها خدمت می‎کنیم، الهام‎بخش تمام تلاش‎های خدمات جهانی معتادان گمنام است. ما به این وجه مشترک متعهد هستیم.
رویای ما این است که روزی:
• هر معتادی در دنیا فرصت تجربه نمودن پیام ما را به زبان و فرهنگ خاص خود داشته باشد و شانسی برای پیدا نمودن راه تازه‎ای برای زندگی بیابد.
• گروه‏های NA در سراسر جهان و خدمات جهانی NA به کمک یکدیگر با حفظ روح اتحاد و همکاری سعی در رسانیدن پیام بهبودی دارند.
• معتادان گمنام در جهان به رسمیت شناخته شده است و برنامه بهبودی قابل دوام آن مورد احترام و ستایش قرار گرفته است.
آروزی بزرگ، متعالی و مشترک ما راه‎مان را مشخص می‎کند و رویای ما مرجع و معیارمان می‎باشد که الهام بخش کلیه اقدامات ما است. صداقت، ایمان و نیت خیر اساس و پایه این ایده‎آل‎ها می‎باشند. در کلیه تلاش‎های خدماتی خود، ما به راهنمایی نیروی برتر و مهربان خود اتکا می‎کنیم.

«شرکت فعال در خدمت، حسی ارزشمند بودن را در من ایجاد می‎کند»

فقط با دادن آن چیزی که داریم، می‎توانیم آن را برای خود نگه داریم. شاید محکم‎ترین دلیل برای رساندن پیام باشد. وقتی که ما پیام بهبودی را با کسی به مشارکت می‎گذاریم در اصل بهبودی خود را تمدید و تقویت می‎کنیم. بعضی اوقات رساندن پیام کاری شاق می‎باشد. ممکن است فردی که می‎خواهیم به او پیام برسانیم قادر به درک و فهم پیام ما نباشد که این مسئله می‎تواند شامل موارد زیادی باشد، از افرادی که واقعاً لغزش می‎کنند، گرفته تا افرادی که مرتباً انتخاب می‎کنند که رفتارهای مخرب داشته باشند،اصولاً در این گونه شرایط این فکر به ما دست می‎دهد که وقت و انرژی‎مان به هدر می‎رود و باید آن شخص را به حال خود رها کنیم اما قبل از این که تصمیم بگیریم، باید درباره موارد تسکین دهنده که وجود دارند فکر کنیم. در ضمن باید به یاد داشته باشیم که امکان ندارد تا ما بتوانیم از افکار یا ضمیر دیگران آگاه باشیم. ممکن است گاهی به نظر رسد که پیام تاثیر چندانی ندارد. اما شاید دلیل آن باشد که طرف مقابل آمادگی لازم را ندارد. اما امکان این نیز هست که پیام ما در عمق ضمیر او باقی بماند و پس از مدتی طولانی و درست سر موقع و هنگام نیاز به یادش آید. اگر درست فکر کنیم به خاطر خواهیم آورد که ما هم اوایلی که تازه وارد بودیم حرف‎هایی از دهان اعضای دیگر یا سخنرانان NA شنیده بودیم که در آن موقع آن را درک نمی‎کردیم اما مدت‎ها بعد برای ما دلیلی جهت امیدواری یا باعث مایه مشکلات‎مان شدند. ما پیام را می‎رسانیم و آن را آزادانه و بدون به مشارکت می‎گذاریم اما هیچ وقت نمی‎توانیم آن را به زور به کسی بقبولانیم. اصلی که در مورد روابط عمومی انجمنی ما به کار گرفته شده است یعنی – جاذبه نه تبلیغ – به خوبی در مورد سعی شخصی ما در رساندن پیام کاربرد دارد. «هر چیزی که در حین خدمت NA اتفاق می‎افتد، باید از تمایل به رساندن موفقیت آمیزتر پیام بهبودی به معتادی که هنوز در عذاب است، سرچشمه گیرد.»

معرفی کمیته زندان‎ها و بیمارستان‎ها
کمیته فرعی زندان‎ها و بیمارستان‎ها (H&I) در جهت پیام رسانی به معتادانی که دسترسی کامل به جلسات NA را ندارند تشکیل شده است. این کمیته کار خود را به چند صورت در زندان‎ها، بیمارستان‎ها، کلینیک‎ها و مراکز سم‎زدایی و مراکزی که معتادان در آن حضور داشته باشند انجام می‎دهند؛ این کمیته کار خود را به دو صورت انجام می‎دهد.
1- با در اختیار گذاشتن نشریات تایید شده دفتر خدمات جهانی انجمن معتادان گمنام برای معتادانی که دسترسی به جلسات NA را ندارند.
2- با برگزار کردن پنل‎های پیام رسانی توسط اعضای با تجربه و کار آزموده در زندان‎ها، بیمارستان‎ها، کلینیک‎ها و مراکز سم‎زدایی.

وظیفه ما اطمینان از این که معتادان در بیمارستان‎ها و زندان‎ها و مراکز بازیابی که در جستجوی بهبودی‎اند هرگز لازم نیست بمیرند بدون آن که فرصت پیدا کردن راه بهتری برای زندگی به آنها داده شود. کلیه فعالیت‎های این کمیته لازم است به صورت گروهی انجام شود. هیچ عضوی از H&I در امور مراکز، دادگاه‎ها، بیمارستان‎ها، قضات و پزشکان دخالت نمی‎کند.همچنین خدمتگزاری در این کمیته مستلزم طی کردن دوره‎های آموزشی لازم با طرح و برنامه قبلی می‎باشد.

تاریخچه H&I درNA ایران

*شروع تاریخچه NAایران  با کمیته H&I بوده است. و جالب اینکه درهر دو دوره ای که شروع ، متوقف، و دوباره شروع شد هر دو با کمیته H&I ادامه فعالیت داده است .
*شورای منطقه ای ایران در سال 1380 بنا بر نیاز توسعه پیام NA و تصمیم نمایندگان نواحی اقدام به راه اندازی این کمیته نمود. و این کمیته طی دو مرحله مراجعه همراه با اطلاع رسان در زندان قرچک  به دلیل عدم آگاهی مسئولین بازپروری قرچک از انجمن معتادان گمنام و نوع فعالیت H&I ، از ادامه فعالیت باز ماند و این روند تا سال 1382 ادامه داشت.
*در سال 82 بار دیگر نمایندگان نواحی تصمیم به ادامه فعالیت این کمیته با انتخاب یک مسئول جدید در شورای منطقه گرفتند.
*بار دیگر نقطه شروع بازپروری قرچک بود و این بارموفقیتی حاصل شد که آغازی بود برای رسیدن پیام نجات وامید به کسانی که شاید انتظارش را نداشتند.
*اولین موفقیت ، برگزاری هفته ای 2 جلسه در این بازپروری بود که بعد از گذشت 2 ماه به 3 جلسه در هفته رسید.
*امروز در بهمن ماه 1388 تمامی نواحی NA ایران از داشتن کمیته H&I بهره مندند و با جذب خدمتگزاران عاشق ، علاوه بر زندانها ، اقدام به برگزاری پانل پیام رسانی درمراکز درمانی که معتادان اغلب امکان دسترسی به پیام NA  ر ا ندارند ، می نمایند.آرزوی ما این است که که با تلاش و فعالیت خدمتگزاران این کمیته، به تمامی معتادانی که از شنیدن پیام NA بهر دلیلی محرومند دسترسی پیدا کنیم

هدف :توسعه پیام NA  و انجام سنت پنجم هدف راه اندازی این کمیته میباشد .اصل روحانی گمنامی در سنتها به ما یادآوری می کند که سعی کنیم هیچ معتادی از شنیدن پیام انجمن معتادان گمنام محروم نماند.

چگونه انجام می‎شود؟
1- از طریق تشکیل یک کمیته
2- بر طبق اصول و اساسنامه کمیته H&I
3- با رعایت قوانین و مقررات مراکز
4- با طرح و برنامه و هماهنگی و آموزش
5- همکاری با کمیته اطلاع رسانی
6- به صورت گروهی عمل کردن
7- رعایت حدود اختیارات و مرزبندی مشخص
8- استفاده از تجربیات اعضای قدیمی
چه کسی انجام می‎دهد؟
1- معتادان در حال بهبودی که نسبت به این خدمت عشق داشته باشند.
2- جهت خدمت در این کمیته آموزش لازم را دیده باشند.
3- داشتن توانایی در میان گذاشتن تجربه و مشارکت عشق، نیرو و امید
4- داشتن وضعیت ظاهری مناسب و برخورد مناسب با مسئولین
5- داشتن دانش‎ برنامه (12 قدم 12 سنت)
6- کسانی که تمایل و انگیزه این خدمت را داشته باشند.
7- کسانی که عضویت در کمیته H&I را داشته باشند.
8- داشتن سن پاکی معقول

مراکزی که در آنها پیام رسانی صورت می‎گیرد
1- مراکز سرپایی MMT و BMT (متادون و دارو درمانی)معتادانی که به این مراکز مراجعه می‎نمایند به صورت کوتاه مدت و بلندمدت به صورت سرپایی دارو دریافت می‎کنند. این مراکز معمولاً هفته‎ای یک یا دو بار جلسه گروه درمانی دارند و به همراه روانشناس یا بدون آن این جلسه برگزار می‎شود و تیم پیام رسان ما می‎توانند در این جلسه گروه درمانی شرکت کرده و پیام NA را برساند.

2-مراکز DICهدف از ایجاد این مراکز کاهش آسیب‎های اجتماعی حاصل از مواد مخدر می‎باشد. در این مراکز برای بیماران وسایل مصرف و امکانات مصرف تهیه می‎شود. تفاوت این مراکز با مراکز دیگر این است که بیماران جهت قطع مصرف مراجعه نمی‎کنند و برای مصرف بهینه به این گونه مراکز مراجعه می‎کنند.


3- مراکز مشاوره‎ی رفتاری کسانی که به این مراکز مراجعه می‎کنند دارای بیماری‎های خاصی مانند ایدز، هپاتیت یا بیماری‎های عفونی هستند و این مراکز تسهیلات درمانی در اختیار آنها قرار می‎دهد. معمولاً مراجعین به این مراکز معتادانی هستند که در اثر مصرف مواد مخدر دچار بیماری شده‎اند.


4- مراکز اعصاب و روان و تیمارستان‎ها این گونه مراکز مراجعینی دارند که معمولاً معتادین به مواد مخدر اکثراً آنها را تشکیل می‎دهند. غالباً بخش‎هایی برای بستری بیماران دارند و ما به طور مرتب می‎توانیم در این مراکز پیام رسانی داشته باشیم.

تیم پیام رسان تشکیل شده است از 2 تا 3 نفر و حداکثر 4 نفر از اعضای پیام رسان که به نسبت جا و مکان و تعداد مراجعین تعیین می‎شود.

سر گروه تیم: عضوی است آگاه و باید تجربه‎اش در مورد قدم‎ها سنت‎های انجمن NA بیشتر باشد و در کمیته H&I خدمت کرده باشد. سرگروه مسئول هماهنگی تیم پیام رسان و هماهنگی با مسئول کمیته می‎باشد. هماهنگی ساعات مراجعه تیم و تعیین موضوعات مورد بحث در جلسات پیام‎رسانی با وی می‎باشد. در کل مسئولیت یک تیم پیام رسانی با سرگروه آن تیم است.

همراهان و اعضای پیام رسان:معمولاً پاکی و تجربه‎شان کمتر از سرگروه است و پس از شرکت در جلسات توجیهی و آموزشی کمیته H&I تحت نظر سه گروه در یک تیم پیام رسانی مشغول خدمت می‎شود و به صورت گروهی پیام رسانی خواهند داشت.

انواع جلسات پیام رسانی
نسبت به این که اعضای ما گرداننده جلسات پیام‎رسانی باشند یا روانشناس و مسئول مرکز گرداننده‎ی جلسات باشد، نوع جلسات با یکدیگر فرق می‎کند. در مرکزی که خود اعضای NA گرداننده هستند، مثل مرکز DIC و مراکز اعصاب و روان، نوع پیام‎رسانی می‎تواند به صورت موضوع‎دار یا پرسش و پاسخ باشد. در این جلسات سرگروهی مشخص می‎کند که هر کدام از پیام‎رسان‎ها درباره چه موضوعی بحث کنند و معمولاً یک نفر از اعضا به صورت خلاصه داستان زندگی‎اش و نحوه دریافت پیام انجمن و... را مشارکت می‎کند. یک یا دو نفر در مورد یک موضوع مشخص از کتاب صحبت می‎کنند و در پایان نیز سرگروه یا پیام‎رسان با تجربه دیگری در عرض چند دقیقه به طور کلی NA را معرفی می‎کند. نوع موضوعات که برای این جلسات مشخص می‎شود باید با توجه به مشکلات و مسائل بیماران همان مرکز باشد. در ضمن به سرگروه‎ها پیشنهاد می‎شود که به بیماران نیز رخصت مشارکت بدهند زیرا در این صورت آنها با ما احساس همدلی کرده و از طرف دیگر از مشکلات و موانع آنها برای پیوستن به جسات آگاه می‎شویم. در جلساتی که گردانندگی جلسه با روان‎شناس بخش است، معمولاً از بیماران می‎خواهد که از احساساتش بگویند و همچنین یک موضوعی را در مورد بیماری اعتیاد به بحث می‎گذارند. پیام‎رسان‎ها در این جلسات که به صورت مشارکتی است باید در خلال مطرح شده پیام انجمن معتادان گمنام را برسانند. معمولاً پیشنهاد می‎شود که سر گروه‎ها به عنوان پیشنهاد به روانشناس مرکز لیستی از سوالات و موضوعات قدم‎های یک و دو و سه معتادان گمنام را به او بدهند. و در آخر جلسات نیز نشریات و آدرس جلسات در اختیار بیمارستان قرار می‎گیرد.
 

اصول روحانی:اصول روحانی که در این کمیته حتماً می‎بایست رعایت شود تا این کمیته قادر به فعالیت باشد:
 
اتحاد
1- هماهنگی
2- ایثار
3- ایمان و تعهد به NA
4- صراحت و جسارت
5- مشورت و همفکری
6- وقت شناسی
7- دور اندیشی
8- گمنامی
9- صبر
10- پذیرش
11- مسئولیت‎پذیری
 

NA در مورد مباحث بیرون از انجمن هیچ نظری ندارد یا شاید هم نظر داریم؟ کارشناسان بهداشت و درمان اغلب می‎گویند انجمن معتادان گمنام از معتادانی که به عنوان بخشی از روند درمانی‎شان، از داروهای مجاز روانی یا داروهای جایگزین مخدر استفاده می‎کنند، استقبال نمی‎کند. در جواب، خدمات جهانی NA معمولاً به سنت‎های ما استناد می‎کند، جملاتی مثل «NA در مورد مباحث بیرون از انجمن هیچ نظری ندارد. ما هیچ چیزی را رد یا تایید نمی‎کنیم. در این موارد هیچ توصیه‎ای نداریم.» با این همه، کارشناسان همچنان شاکی هستند: «ولی اعضای NA به بیماران ما چیز دیگری می‎گویند.» ابراز نظر شخصی یک عضو منفرد، ممکن است خوش‏نامی NA را به مخاطره بیندازد.

دارو درمانی
NA چه طور می‎تواند برنامه بهبودی ماندگار و معتبری باشد وقتی اعضا، نظرهای شخصی‎شان را طوری ابراز می‎کنند که انگار نظر NA است؟ معتادانی به جلسات ما می‎آیند که به تجویز روان‎پزشک یا به دلیل عارضه‎ای جسمی، مثلاً سرطان، دارو درمانی می‎کنند، و همه ما شنیده‎ایم که بعضی اعضای NA نظرهای شخصی‎شان را جلوی آن‎ها گفته‎اند – راستش، شاید آن عضو صاحب‎نظر خود ما باشیم! ولی باید در نظر داشته باشیم هر نظر شخصی‎ای که ابراز می‎کنیم ممکن است نظر NA تلقی شود. بدیهی است که هیچ کدام از ما قصد لطمه زدن به انجمن را نداریم، اما لازم است متوجه باشیم که این شکل ابراز عقیده ممکن است به کل NA آسیب برساند. ممکن است به اعتبار NA خدشه وارد کنیم و در نتیجه بعید نیست متخصصان ترجیح بدهند معتادان را به NA نفرستند. در کتابچه راهنمای روابط عمومی، به وضوح بیان شده است که «خدمت‎گزاران معتمد می‎توانند به اعضای NA بیاموزند که دخالت در درمانِ داروییِ تجویز شده توسط متخصصان بهداشتی برای اعضا، بی‎مورد است.» علاوه بر این، در کتاب پایه ما آمده است که در NA «کادر روان‎پزشکی، پزشکی، حقوقی، یا مشاوره در کار نیست. برنامه ما با کمک یک معتاد به معتاد دیگر پیش می‎رود. با استخدام کارشناس در گروه‎های NA، وحدت ما ممکن است از بین برود.» خدمات جهانی NA مدام چنین حرف‎هایی را از کارشناسان می‎شنود، و بسیاری از ما در شگفتیم که چه بلایی بر سر سنت دهم ما آمده است: «انجمن معتادان گمنام در مورد مباحث بیرون از انجمن هیچ نظری ندارد؛ بنابراین نام NA هرگز نباید به مباحث اجتماعی کشانده شود.»

داروهای جایگزین
سنت سوم ما می‎گوید: «تنها شرط عضویت تمایل به قطع مصرف است.» مگر ما کی هستیم که در باب چگونگی یا واقعی بودن تمایل یک عضو دیگر حکم صادر کنیم؟ معتادی که طبق برنامه درمانی‎اش از داروهای جایگزین استفاده می‎کند، با شرکت در جلسات NA تمایلش را به قطع مصرف نشان می‎دهد. در مطلب مربوط به سنت سوم در کتاب پایه چنین آمده است: «در به روی همه معتادان گشوده است و تمام آنان در کار دست‎یابی به مطلوب‎شان که رهایی از اعتیاد است برابرند.» ما اعضای NA چه طور از چنین معتادانی استقبال می‎کنیم؟ چگونه نشان می‎دهیم که معتادان همه با هم برابرند؟ علاوه بر این‎ها، در کتابچه راهنمای روابط عمومی تصریح شده است که «تعیین میزان تمایل دیگران به پاکی از عهده ما خارج است و... NA در مورد درمان با داروی جایگزین هیچ نظری ندارد.» تک تک اعضا می‎توانند در مورد بهبودی و آزادی‎شان به شکلی جذاب مشارکت کنند. به گوش معتادی که در حال درمان با داروی جایگزین است، چنین صحبتی خوش‎تر خواهد نشست تا قضاوت و محکوم کردن. مگر نه این که تمام این کارها برای رساندن پیام بهبودی است؟ نکته دیگری که به همان اندازه اهمیت دارد این است که این گونه مشارکت، بیش‎تر امکان دارد باعث شود متخصصانی که معتادان را برای دریافت کمک معرفی می‎کنند، NA را به چشم برنامه منتخب برای بیماران‎شان ببیند. چه طور می‎توان در درک سنت دهم به اعضا کمک کرد؟ چه طور می‎توانیم از معتادانی که دارو مصرف می‎کنند به گرمی استقبال کنیم؟ برای کمک به اعضا در این زمینه، جزوه‎ای داریم با نام ”در مواقع بیماری“ و در کار خدماتی هم سنت‎های ما راهنمای ماست. ما چه طور می‎توانیم برنامه بهبودی خودمان را به شکلی یک دست و موجه به کارشناسان معرفی کنیم؟ حسن نیت NA در برخورد با کارشناسان، گاهی بر اثر کارهای یک نفر از اعضای NA که نظر شخصی‎اش را به صورت نظر انجمن ابراز می‎کند به خطر می‎افتد. ما می‎توانیم با همکاری با یکدیگر – پیروی از سنت‎هایمان خواندن نشریات بهبودی، ترتیب دادن دوره‎های آموزشی – به فهم بیش‎تر سنت دهم کمک کنیم، سنتی که می‎گوید: « NAدر مورد مباحث بیرون از انجمن هیچ نظری ندارد.»

یک تیم پیام رسان در مراکز درمانی چه ویژگیهایی باید داشته باشد
تقسیم کاروجلوگیری از تداخل
انتخاب مطالب و شخص گوینده هر مطلب
شناخت مخاطب و نحوه پیام رسانی متناسب با خصوصیات مخاطبین
فن بیان
انتخاب اعضاء تیم و رعایت تنوع و متناسب با مخاطب
ارتباط غیر کلامی ( لبخند ، نوع لباس، چهره متناسب و ...)
مرور بایدها و نبایدها قبل از ورود به مرکز
آشنائی با قوانین مرکز
ساده و کوتاه صحبت کردن
تمرکز بر شباهتها
وقت شناسی
اشاره به هدف ما از حضور در آنجا و ارزش درمانی کمک یک معتاد به معتاد دیگر
اشاره به تجربه اولیه و آگاهی در مورد مضر بودن تنهایی ، گرسنگی ، عصبانیت و خستگی وتوپ بازی و یار بازی و ...
اشاره به تنها لازمه عضویت یعنی تمایل و عدم دخالت در مسائل درمانی و سم زدای و خودکفایی و عدم وجود شهریه 

نکاتی که اعضای پیام رسان کمیته H&I می‎بایست رعایت کنند

* سنت سوم هیچ کس در این مقام نیست که قضاوت کند که چه کسی تمایل دارد یا ندارد. زیرا ما هیچ نوع ابزار و معیاری برای سنجش تمایل نداریم و هرکسی که با هر نوع ماده مخدری مشکل داشته باشد می‎تواند به ما بپیوندد و فراموش نکنیم که بیمارانی که در کلینیک بستری هستند بیمار و تحت درمانند و اعمال و رفتار و صحبت‎های آنان در کنترل خودشان نیست. تمرکز ما به خود بیماری اعتیاد معطوف است نه به یک ماده مصرفی خاص.

* سنت پنجم پیامی که اعضای H&I حامل آن هستند پیام امید و آزادی از اعتیاد فعال است. پیام ما این است که یک معتاد (هر معتادی) می‎تواند مصرف مواد مخدر را قطع کند، اشتیاق خود را نسبت به مواد مخدر از دست بدهد و راه جدیدی برای زندگی پیدا کند. هنگام رساندن پیام خود را به جای معتادان می‎گذاریم و باید ببینیم که اگر جای آنها بودیم انتظار داشتیم با ما چگونه برخورد کنند مراقب باشیم که هیچ گاه خود را به معتادان تحمیل نکنیم. باید مراقب باشیم که هرگز از کسی انتقاد نکنیم و فقط همکاری کنیم. زیرا تنها هدف همه ما در کمیته H&I کمک به دیگری است. همه با هم همگام می‎شویم تا قدرت موثری را که از اتحاد اعضای کمیته H&I به دست می‎آید در راستای پیام به همدردانمان به کار گیریم.


* سنت ششم بیمارستان‎ها، مراکز درمانی معتادان و زندان‎ها، بعضی از موسساتی هستند که ما به خاطر رسانیدن پیام NA مرتباً با آنها سر و کار داریم. با آن که این موسسات خلوص نیت دارند و ما جلسات NA را در محل آن‎ها برگزار می‎کنیم لیکن نمی‎توانیم آن‎ها را تایید یا کمک مالی کنیم و یا اجازه دهیم که از نام NA جهت پیشرفت کار خود استفاده کنند.


* سنت هشتم منظور از به کار گرفتن کلمه ”حرفه‎ای“ در این سنت این است که ما نمی‎توانیم امر پیام‎رسانی را به عنوان شغل، حرفه و تخصص خود محسوب کنیم و این کار را برای کسب درآمد انجام دهیم. اگر پیام رسانی حرفه ما شود دیگر پیام ما زیربنای روحانی ندارد و برابری ما از بین می‎رود. نحوه پیام رسانی می‎بایست برگرفته از اصول روحانی نهفته در قدم‎ها و سنت‎ها باشد و ما با استفاده از تجربه‎مان در بهبودی به همدردانمان می‎گوییم که چگونه می‎توانیم در حالت ترک باقی بمانیم. گرفتن هر چیزی به ازای پیام رسانی از دیگران ماهیت روحانی انجمن ما را خدشه‎دار می‎کند و ارزش درمانی کمک یک معتاد به معتاد دیگر را از بین می‎برد به همین دلیل ما از دریافت پول، هدیه، پاداش، انعام، کادو، یادگاری، جایزه و... از معتادان، مسئولین و مدیران مراکز درمانی خودداری می‎کنیم.


* سنت دهم ما یاد می‎گیریم تا وقتی که در مورد مسائل خارجی اظهارنظر نکنیم کسی هم از خارج انجمن در مورد نحوه عملکرد ما اظهار نظر نمی‎کند. انجمن معتادان گمنام ابداً نمی‎تواند نقل مباحث خارجی باشد و درگیر کش و قوس‎ها و اختلافات اجتماعی دیگر شود زیرا این مسائل از تمرکز ما بر هدف اصلی می‎کاهد. اعضای این کمیته به هیچ عنوان نمی‎توانند در مورد جو جامعه، سیاست‎های مقابله با مواد مخدر، نحوه پیشگیری، نوع و نحوه سم‎زدایی، انواع قرص‎‏ها و داروهای ترک اعتیاد صحبت کنند یعنی ما حرفه‎ای نیستیم و اظهار عقیده در مورد هیچ موضوعی نمی‎کنیم و فقط سنت پنج خود را دنبال می‎کنیم.

 

* سنت یازدهم بازتاب عمومی ما از آن چه باید ارائه دهیم عبارت است از روش موفق و اثبات شده حفظ شیوه زندگی عاری از مواد مخدر و ما اعضای جدید را جذب می‎کنیم و معتادان بیشتر و بیشتری معتادان گمنام را پیدا می‎کنند. اما وقتی اصول را در زندگی خود به اجرا درمی‎آوریم همان طور که خود به سوی بهبودی جذب شده‎ایم اعضای جدیدتری را به راه NA جذب می‎کنیم.


بایدها :
- بخاطر داشته باشیم که این برنامه، یک برنامه جمعی است و هیچ معتادی نباید احساس کند که دارد نصیحت می شود.
- بخاطر داشته باشید که یک معتاد، معتاد است صرفنظر از سن.
- به آنها بگویید که در رهایی لذت وجود دارد یعنی در همکاری و فعالیت های اجتماعی لذتی نهفته است.
- به احساسات و عواطف آنها ارج گذاشته و آنها را تشویق کنید.
- به زمان پاک شدن آنها ارج گذاشته و آنها را تشویق کنید.
نبایدها :
- از غلو در مورد گذشته خویش پرهیز کنید.
- نگویید من شما را مثل بچه های خودم دوست دارم.
- درون خود را با آنها مقایسه نکنید.
- با آنها رئیس وار رفتار نکنید.
- بی حرمتی نکنید.

مواردی که در زندانهاومراکز درمانی کار می کند
1. حفظ گمنامی
2. ساده و روان صحبت کردن
3. دیدنآموزشهای لازم
4. صادقانه صحبت کردن
5. بهنمایشگذاشتن تغییرات
6. بردن آدرس جلسات
7. خارج نشدن از فضای قدم یک
8. وقت شناسی
9. خوداری از استفادهنکردن عقاید شخصی
10. ارتباط غیر کلامی ( دید یکسان )
11. گوش کردن به حرف دیگران
12. مسولیت پذیری       13  حفظ آرامش ( داشتن پذیرش )     14    داشتن ظاهری مناسب        15 درمیان گذاشتن پیام عشق وامید
مواردی که در زندانهاومراکز درمانی کار نمی کند
1. زیاد صحبت کردن
2. پیام رسانی بهصورت انفرادی
3. نصیحت وارشاد
4. بزرگنمایی و غلوکردن
5. دادن شماره تلفن شخصی
6. تعصب در مورد انجمنپ
7. صحبت در مورد مسائل خارجی
8. هدیه دادن یا هدیه گرفتن
9. ماندن در محیط مرکز بعد از اتمام جلسه
10. دخالت در امور سم زدایی
11. تایید انجمن به عنوان تنها راه حل
12. احساسی برخورد کردن


• خدماتی که ما ارائه می دهیم
نشریات : وقتی مرکز درمانی قادر به تهیۀ نشریات مربوطه برای معتادان خود نباشد کمیتۀ فرعی این کار را انجام می دهد. در مراکز درمانی که جلسات پیام رسانی H&I تشکیل نمی شود این مسئله خیلی مهم است. اگر درخواستی برای نشریات معتادان گمنام شود این درخواست را  با کمیتۀ درمیان می گزاریم تا بدان پاسخ داده شود.


CD صوتی:  فقط CD مورد تائید دفتر خدمات جهانی  در جلسات H&I استفاده می شوند.


سرگروه ها: سرگروه های تیم های پیام رسانی می بایست با کمیتۀ H&I در ارتباط باشد موقعی که سیستم پانل وجود ندارد. هیچ فردی از اعضای انجمن معتادان گمنام نباید جلسۀ H&I را حمایت مالی کند. وقتی در مرکزی که هیچ ارتباطی با کمیته H&I ندارد جلسه ای برگزار می شود آن جلسه، جزء جلسات پیام رسانی H&I نیست.

• خدماتی که ما ارائه نمی دهیم :
نقل و انتقال : کمیتۀ فرعی H&I هیچ گونه خدمات نقل و انتقال معتادان به جلسات خارج از مرکز NA ارائه نمی دهد. ارائه خدمات ایاب و ذهاب می تواند مسئولیتی برای کمیته بوجود آورد و مسائلی از قبیل تصادف، فرار و اتهامات نادرست دیگری به همراه داشته باشد.

تذکرات عمومی در تشکیل جلسه H&I
صرف نظر از فرمت جلسه، بهتر است بخشی را برای  پرسش و پاسخ در پایان جلسه اختصاص دهیم هنگام پاسخ دادن به سؤالات مهم است که به خاطر داشته باشید که NA هیچ عقیده ای در مورد مسایل خارجی ندارد. مکرراً معتادان مسایلی را از ما می پرسند که ربطی به معتادان گمنام ندارد بعضی از این پرسشها عبارتند از : آیا لازم است که دارو ها را ادامه دهیم ؟ در مورد انجمن ها و NGO های دیگر؟ آیا بایستی درمان دکتر را ادامه دهم ؟ و بسیاری دیگر. به این بحث ها کشیده نشوید. در گفتن اینکه متأسفم هیچ تجربه ای که بتوانم در این زمینه در اختیار شما قرار دهم ندارم، تردید نکنید. حتی هنگامی که شما تجربه شخصی در چنین موضوعاتی خارجی داشته باشید رعایت سنت ها، بسیار مهم است. در چنین شرایطی در مورد آنها صحبت نکنید. همیشه به خاطر داشته باشید که تجربیات، نیرو و امید خود را در مورد رهایی از اعتیاد در NA مطرح کنید.  ممکن است که پاسخ تمام سؤالات آنها را نداشته باشیم ولی می توانیم همیشه نشان دهیم که به فرد پرسشگر علاقه داشته و او را پذیرفته ایم این مسئله از اطلاعاتی که در پاسخ ما وجود دارند، مهم تر است. هنگام انتخاب شکل جلسه، مدت اقامت معتادان در آن مرکز بایستی در نظر گرفته شود. شما می توانید هر هفته از ماه فرمت متفاوتی بکار بگیرید. این کار در مراکز درمانی طولانی مدت می تواند بسیار مفید باشد. عامل دیگری که بایستی در نظر گرفته شود این است که معتادان آیا درمان دارویی می شوند یا خیر. تجربه نشان می دهد که معتادان تحت درمان دارویی نمی توانند به طور موثر در جلسات شرکت کنند بنابراین در مراکزی که معتادان آنها تحت درمان دارویی هستند بهتر است که از فرمت های پانل سخنرانی استفاده شود. اگر نمی توانید هفته ای یک بار جلسه دایر کنید ماهی یک بار را در برنامۀ خود بگنجانید نشریه و آدرس جلسه را تهیه کنید و مرکز را تشویق کنید نشریات معتادان گمنام را برای اعضای خود تهیه کنید.
اطمینان یابید که مرکز از وجود مجلات NA و نوارهای فروشی مورد تائید دفتر خدمات جهانی مطلع است. سعی کنید هنگامی که وارد مرکز می شوید روش های قدیم را کنار بگذارید لازم به ذکر است که برنامۀ ما برنامه ای برای جذب کردن و قدرت جذب ما در خلاقیت ماست.

 

قوانین مراکز درمانی :
سعی کنید موافقت کتبی مرکز درمانی را بگیرید.
هر کسی را که با خود به مرکز درمانی می برید به روشنی توجیه کنید.
همیشه به قوانین امنیتی پابند باشید.
برای تشکیل جلسه در آنجا زود حاضر شوید.
پرسنل مرکز را از مکان خود مطلع سازید.
قوانین پوشش را رعایت کنید و از عقل سلیم سود جویید.


• همکاری بین PI و H&I قواعد عملی برای همکاری بین H&I  و PI
1- به خاطر داشته باشید که همه ما خدمتگزاریم و هدف اصلی ما یکی است صرفنظر از این که به کدام کمیته تعلق داریم.


2- هماهنگی از پیش بین دو کمیته می تواند از بروز مشکلات جلوگیری کرده و انسجام را بهبود بخشد - یعنی دو کمیته برای چگونگی شروع کار برنامه ریزی کنند.


3- « من نمی توانم ولی ما می توانیم » هم در مورد اعضای کمیته و هم در مورد کمیته ها صدق می کند.


4- با هم کار می کنیم، وقتی با هم کار نمی کنیم از هدف اصلی خود دور گشته ایم.


همیشه بهترین و موثرترین جلسات با تلاش مشترک رابطینH&I   و PI تشکیل شده است. البته این کاربرد درست قدم ها و سنت های دوازده گانه است که به اتفاق پیام رهایی از اعتیاد را به معتادانی که هنوز درعذابند می رساند.
مثال
- مرکز درمانی خواستار جلسه معارفه برای پزشکان و پرستاران می شود. نمونه ای از شرح وظایف PI

- مرکز درمانی خواستار تشکیل جلسه معارفه برای بیمارانی می شوند نمونه ای از شرح وظایف H&I   

- مرکزی با تماس تلفنی خواستار کسب اطلاعات یا تشکیل جلسه شده و از H&I و PI اطلاعاتی ندارد. نمونه ای از شرح وظایف مشترک PI و H&I

اگر کمیتۀ فرعی PI در منطقه یا ناحیه ای وجود نداشته باشد ،کمیته فرعی H&I می تواند بسیاری از مسئولیت هایی را که بطور معمول توسط این کمیته انجام می شود را به عهده بگیرد. مشروط به اینکه با شورای منطقه ایی یا ناحیه ای خود هماهنگی نمایند. 

بطور کلی فعالیت PI متوجه افراد غیر معتاد است و شامل کسانی می شود که با معتادان در ارتباط هستند و می توانند به معتادان در یافتن انجمن  NAکمک کنند. صحبت هایی که در ارتباط با افراد غیر معتاد به کار می رود با مشارکت هایی که بیشتر جنبه شخصی داشته و مناسب ارتباط با معتادان است کاملاً فرق دارد. در سطوح جهانی، منطقه و ناحیه ایی کمیته های فرعی  PI وH&I  با هم در جهت ارتقاء روابط با کسانی که بطور حرفه ای به معتادان کمک می کنند، همکاری می نمایند.

همکاری و انعطاف بین کمیته های فرعی  PI وH&I   دو راه حل ممکن برای انجام بهتر کارها و هماهنگی با سایر کمیته ها در ناحیه و منطقه است. اگر ما با هم کار کنیم می توانیم هر کاری انجام دهیم. یگانگی هدف در فعالیت های ما بسیار حیاتی است.

وقتی اعضای محلی انجمن، نیاز به تشکیل جلسه H&I را در یک مرکز درمانی ببینند ، با کمیتۀ فرعی تماس می گیرند. اعضای تیم پیام رسانی تابع کمیته فرعی H&I هستند. اعضا نباید خود بدون هماهنگی با  این کمیته  اقدام به تشکیل جلسه کنند. اعضا فقط جایی می توانند خود به این امر مبادرت ورزند که کمیتۀ فرعی H&I تشکیل نشده باشد و با هماهنگی با شورای ناحیه و یا منطقه. در چنین جلساتی حضور اعضا محدود به افراد تیم پیام رسانی است که از قبل دعوت شده باشند.

اگر کمیته فرعی تصمیم دارد که به مراکز درمانی نامه بفرستد و NA را به آنها معرفی کند و پیشنهاد تشکیل جلسات پیام رسانی را در مراکزشان بدهد، بهتر است که در برگه هایی با سر برگ اداری نوشته شوند. رونوشتی از تمام نامه های  ارسالی بایگانی می شود.

اگر مرکز درمانی به تشکیل جلسه علاقمند بود، می بایست نشستی ترتیب دهیم تا مقدمات کار را فراهم کنیم. قبل از نخستین جلسه H&I در مرکز بایستی تمام مسائل بین مسئولین مرکز و خدمتگزاران NA مطرح شوند، توافق نامه  نهایی درباره روند مناسب کار و انتظارات طرفین نوشته شود.

بخاطر داشته باشید که از نظر آنها شما نمایندۀ NA محسوب می شوید. با رفتار شما کل انجمن مورد قضاوت قرار می گیرد، بنابراین رعایت اصول  لازم است. مثلاً به موقع سر قرارحاضر شوید. در ظاهر و رفتارتان منظم باشید، خود را آمادۀ معارفه کنید. نشریات NA را با خود همراه داشته باشید. کاملاً از قبل برنامه ریزی کنید که چه نکاتی باید مطرح شود. فهرستی ازمواردی که باید مطرح شود تهیه کنید. وقتی که مطالب تان گفته شد و فرد خواست که مصاحبه را پایان دهد خیلی سریع و مودبانه این کار را انجام دهید.

استفاده از نشریات مورد تأیید خدمات جهانی بخش مهمی از رساندن پیام رهایی است. در نشست ها شرایط خوبی برای تعیین روش مناسب جهت ارائه نشریات در مرکز فراهم می شود. بسیاری از مراکز با خرید نشریه معتادان گمنام از طرف مرکز موافقت می کنند، ما چنین عملی را تشویق می کنیم. اگر مرکز در انجام این کار ناتوان باشد، بنابراین کمیته فرعی کمک می کند.

وقتی که این اقدامات صورت گرفت و جلسات پیام رسانی H&I بطور مرتب در مرکز برگزار شد حفظ کانال ارتباطی مهم است. پیام رسانان  بایستی با قوانین مرکز که با ما ارتباط دارد آشنا باشد و به آنها احترام بگذارند. همچنین ما بایستی با خط مشی های خود که در کمیته H&I به صورت مداوم اشاره می شوند آشنا بوده و به آنها احترام بگذاریم.

برای بسیاری از معتادان، جلسه H&I اولین تجربه آشنایی با  انجمن معتادان گمنام  است، بنابراین اینکه ما پیامی واضح و شفاف از بهبودی در NA ارائه دهیم و تصویری مثبت از فعالیت خود ترسیم کنیم، بسیار تأثیر گذار است. برای به حداقل رساندن مسائل و مشکلات تماس دائم خود را با مسئولین مرکز درمانی حفظ می کنیم.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دوستان کامنت هایی که به صورت خصوصی ارسال میکنید امکان پاسخ در سایت را ندارد
لطفا اگر کامنتی را اصرار دارید به صورت
خصوصی ارسال کنید
حتما ایملتان را نیز ارسال کنید
Designed By Erfan Powered by Bayan