Anonymous

پیام ما امید ، وعده ما آزادی

بخش نیروی برتر از خودمان

نیروی برتر از خودمان

هر یک از ما با سابقه ای از تجارب زندگی ، بهبودی خود را آغاز می کنیم . این سابقه تا حد زیادی تعیین کننده نوع درک ما از نیروی برترمان خواهد بود . در این قدم لازم نیست که ما ایده مشخصی در باره ذات یا مشخصات نیروی برتر داشته باشیم . این درک و فهمی است که بعداً به آن دست پیدا خواهیم کرد . درکی که ما از نیروی برترمان در قدم دو، بیشتر به آن نیاز داریم ، درک و فهمی است که بتواند به ما کمک کند در این قدم ما نگران تعریف فلسفی و یا تز مشخصی از نیروی برتر نیستیم و فقط خوا هان درکی هستیم که برایمان کار کند .

آیا این نیروی برتر باید تا چه حد قدرتمند باشد؟ جواب این سوال ساده است . بدون شک این نیروی منفی و برتر از خودمان بود . اعتیاد ما را به طرف نداشتن سلامت عقل سوق داده بود ، و باعث گردیده بود که رفتار های ما غیر از آن باشد که می خواستیم . حال به چیزی نیاز داریم که با این نیروی منفی به مبارزه برخیزد ، نیرویی که حداقل به قدرت مندی اعتیادمان باشد


· آیا من برای پزیرش نیرویی برتر از خود مشکل دارم؟

کلمه ( مشکل دارم ) در این سوال معنایش این است که من مشکل دارم و در واقع نیروی برتر فی الذاته مشکلی ندارد . اینکه ما برای پذیرش نیروی برتر از خود مشکل پیدا میکنیم ، بیشتر بعلت سردرگمی و گاهاً سوء تعبیر از مفاهیم نیروی برتر می باشد ، و لذا ما ابتداء که در مسیر بهبودی قرار گرفتیم وقتی صحبت از نیروی برتر میشد ، فکر ها و ایده آلهای در ذهنمان از نیروی برتر متجلی میشد ، بطور مثال میخواستیم آنرا بطور فلسفی بشکافیم و یا از نقطه نظر عرفانی به آن نگاه کنیم و یا تمرکز خود را به  ذات آن نیرو معطوف میکردیم ، مثلاً میگفتیم ؛ نیروی برتر باید قدیس باشد ، یا اینکه نیروی برتر ما باید کامل و بی عیب و نقص باشد و . . . .

هرچند این نوع نگرشها خوب و ایده آل  میباشند اما این خواسته ها در این شرایط برای ما بصورت بالقوه وجود دارند و لذا ما با پذیرش نیروی برتر مشکل پیدا میکنیم ، در حالیکه ما اینک و در این مقطع  نیاز به نیروی برتری داریم که او را در کنار خود احساس کنیم  و از کمک های بالفعل او استفاده کرده تا به پاکی خود ادامه بدهیم  ، نیروی که با او در تماس هستیم و در دسترس ما میباشد و لذا این نیرو برای ما در حال حاضر کارآیی دارد . همانطوریکه قبلاً در مورد باورها متوجه شدیم ، روند و مسیر بهبودی میتواند باورهایمان را رشد و آنها را عمیق تر کنند ، بنابراین درک از پذیرش نیروی برتر هم در فرایند بهبودی ارتقاء و رشد پیدا میکنند و بسیاری از مشکلات ما در رابطه با پذیرش یک نیروی برتر برطرف میشود .

بطور کلی نیروی برتر در حال حاضر ، عامل و یا عواملی هستند که به ما کمک کرده تا پاک بمانیم و بهبودی حاصل کنیم .


· بعضی از چیز هایی که قدرتمندتر از خودتان هستند را نام ببرید ؟

قدرتمندترین چیزی را که می شناسیم بیماری اعتیاد است که در همه قسمت های زندگی ما سایه افکنده و همیشه زندگی ما را تیره و تار کرده است ، و درهر بعد و شاخصه ایی که  فعال شود قدرتش از خودمان بیشتر میشود و لذا ما در کنترل کردن و مقابله با آنها عاجز هستیم ،  بطور مثال بعضی از آنها را نام میبریم ؛ خودمحوریها – ترسها – دیوانگیها  - هواهای نفسانی  - نواقص ها – موادهای اعتیاد آور  و . . . .

اما قدرتمندتر از بیماری اعتیاد ، اصول روحانی بهبودی است  ، که با همراهی نیروی برتر میتوانیم آنرا متوقف کنیم ، در واقع متوقف کردن بیماری یعنی پیروزی بر بیماری ، بنابراین اصول روحانی بهبودی قدرتمندتر از بیماری اعتیاد ماست ، بطور مثال بعضی از آنها را نام میبریم ؛ اصول روحانی صداقت  ، روشن بینی ، تمایل ، فروتنی ، پذیرش ، جلسات ، راهنما ، دوستان بهبودی ، کمک از نیروی برتر و . . .

 ما تا زمانیکه با هم باشیم و در راستای اصول روحانی و بخصوص همراه با نیروی برتر باشیم  و از او استمداد بطلبیم قدرتمند ترینم .


· آیا یک نیروی برتر از خودم می تواند به من کمک کند تا پاک بمانم؟ چگونه ؟

قبل از اینکه بخواهیم به این سوال جواب بدهیم لازم است به این نکته توجه کنیم که بسیاری ازما معتقدیم ، منظور از یک نیروی برتر الزاماً به معنا یکنفر و یا یک چیز نمی باشد ،  بلکه منظور از کلمه ( یک ) میتواند اینگونه معنا بدهد که ؛

                                                       مجموعه متکثری از عوامل خیر و بهبودی هستند که در یک خط  و در یک امتداد و دریک راستا قرار گرفته اند که در نقطه ای متلاقی شده و مجموعه واحدی را بوجود آورده اند و در اثر این اتحاد تلاقی ، انرژی مثبت بی پایان روحانی ای برای ما متظاهر گشته که ما با تمرکز به آن نقطه  " یک نیروی برتر " خود را درک میکنیم  .

[ هرچند تعریف فوق از یک نیروی برتر به هیچ عنوان تعریف قطعی نیست در کل و در واقع فهم ما از یک نیروی برتر یک درک شخصی میباشد  ] .

  بنا براین ، ما با تمایل برای ارتباط برقرار کردن به هرعاملی که در رابطه با شاخصه های نیروی برتر است میکوشیم تا این کمک را دریافت کنیم ، در واقع ما وقتی با تمایل درونی برای پاک ماندن قدم پیش نهادیم کمک و حمایت های نیروی برتر را با پوست و استخوان درک کردیم .

بله این نیروی برتر مادامیکه ما در شرایط تمایل باشیم به ما کمک میکند ، ما در گذشته بجای رسیده بودیم که محالترین چیز دنیا را پاکی میدانستیم ، در واقع ما بجای رسیده بودیم که دیگر پاک شدن خود را فقط یک افسانه میپنداشتیم  ،  هرچند آموزه های انجمن را در پاکی خود موثر میدانیم اما در ته دل خود احساس میکنیم  ، چیزی ، یا کسی ، یا نیروی ما را در این راه حمایت میکند که ما با کمک آن توانسته ایم پاک بمانیم ، که ما به آن نیروی برتر میگویم . بنابراین ما موقعی میتوانیم از این کمک بهره مند باشیم که تمایلمان درونی باشد و لذا بخاطر همین است که در سنت سوم میگوید تنها لازمه عضویت در این انجمن تمایل به پاکی است ، برای اینکه وقتی ما با تمایل درونی بهم ملحق میشویم در اثر این اتفاق و این اتحاد کاملاً کمک های نیروی برتر را احساس و مشاهده میکنیم .


· آیا یک نیروی برتر از خودم می تواند به من کمک کند تا بهبود پیدا کنم؟ چگونه؟

همانطور که وقتی تمایل به پاکی پیدا کردیم کمک های نیروی برتر را دریافتیم و پاک ماندیم ، بنابراین ، طریق بهبودی هم به همین صورت و با همین فرمول  ، امکان کمک های نیروی برتر را برای ما میسر میگرداند ، یعنی کمک های نیروی برتر در بهبودی ، بستگی به میزان تمایل ما دارد  . چگونگی کمک های نیروی برتر در رابطه با فرایند بهبودی برای ما  در گستره های مختلفی  رو میدهد ، از جلسات بهبودی گرفته تا پیامها و الهامات که دریافت میکنیم

بنابراین ، ما وقتی  تمایل به بهبودی پیدا کردیم ، کمک های یک نیروی برتر را کاملاً  در خود احساس و مشاهده کردیم ، نیروی برتر ؛  کسی و یا چیزی و یا قوه ایست که در درونمان آنرا احساس میکنیم اما نمیتوانیم تعریف خاص و یا جامعی برای آن قائل شویم اما بطور قطع میدانیم که این نیرو از بیماری ما قویتراست ، و همچنین بخشنده و مهربان است  ، و از ما بزرگتر است و لذا وقتی در شرایط تمایل درونی قرار میگیریم و فرکانس گیرنده خود را بر اساس موج او تنظیم میکنیم ، پیامهای او از طرق مختلف به ما رسانده میشود و همیشه در قلب ما ، و در دسترس ، و بما نزدیک است ، بله یک نیروی برتر بدون شک دارد بما کمک میکند و ما واقعاً این نیرو احساس میکنیم  ، حالا آن نیرو را هر چه میخواهیم بنامیم مهم نیست ، مهم این است که درک و حمایت او را انکار نکنیم ،

همانطوریکه در سوال قبلی گفتیم ما در گذشته محالترین چیز را پاکی و عدم مصرف میدانستیم و اساساً اینکه بتوانیم مثل دیگران بدون مصرف مواد زندگی کنیم این نوع نگرش  برایمان رویاپردازی و یک افسانه بنظر میرسید ، اما محالتر از آن که حتی برایمان قابل تصور هم نبود و یک فرا افسانه بنظر میرسید اینبود که روزی شخصیت و رفتارهایمان و باورهایمان تغییر کند ، این معجزات و تغییرات را ما احساس میکنیم و همه و همه ی اینها را مرهون کمک های نیروی برتر میدانیم .


بعضی از ما ممکن است یک ایده مشخص در باره ذات نیروی برترمان داشته باشیم که هیچ ایرادی هم ندارد در واقع قدم دوم قدمی است که اگر ما تاکنون ایده مشخصی دز مورد نیروی برتر نداشته ایم ، باید روی آن کار کرده و به آن دست پیدا کنیم – برای خیلی از معتادان راحت تر است ، که اول تشخیص دهند نیروی برتر آن ها دارای چه مشخصه ای نیست تا بخواهند مشخصات آن را برای خود تعیین کنند . در ضمن بررسی این موضوع که نیروی برتر قادر است چه کار هایی برای ما انجام دهد به ما کمک می کند تا بیشتر این نیرو را درک کنیم . برداشت های متفاوتی از نیروی برتر می تواند ، اصول روحانی یا نیروی موجود در انجمن باشد ، و یا یک راه مستقیم و درست ، و یا هر چیز دیگری که امکان پذیر باشد و برای ما کار کند . تا جایی که این نیرو مهربان ، بخشنده و بزرگتر از خودمان باشد ، مشکلی نیست . در واقع نیاز نیست که ما حتما درکی از نیروی برتر داشته باشیم تا بتوانیم از آن نیرو برای پاک ماند وبهبودی در خواست کمک کنیم .


· چه شواهدی که نیروی برتر ر زندگی من کاربرد دارد؟

دگرگونی ها و تغییرات مثبت فراوانی در زندگی ما اتفاق افتاده که تمام آنها را مرهون حمایت های نیروی برتر میدانیم بطور مثال به تعدادی از این شواهد اشاره میکنیم ؛

پاک از مواد مخدر هستیم  -  امیدواری – اعتماد به نفس  - ایمان  - فروتنی – صداقت – روشن بینی – دوری از خوآزاری و دیگرآزاری -  اعتبار و اعتماد و اطمینان ، بین خانواده و دوستان و جامعه را بدست آوردن – برگشت سلامت عقل –  خدامحوری – کار – پیشرفتهای اجتماعی و اقتصادی و معنوی و . . .

تمامی این شواهد نشان دهنده این است که کمک های نیروی برتر در زندگی ما کارآیی دارد .


· نیرویی برتر من چه مشخصه هایی ندارد؟

 اینک که ما در آستانه مسیر بهبودی قرار گرفته ایم لازم است تا درک شفاف تری از نیروی برتر خود داشته باشیم زیرا منبعد نقش نیروی برتر در زندگی ما پرنگتر خواهد شد و لذا ما هرچقدر چیزهای که از نظر ما منفی هستند و یا مطابق میل و سلیقه ما نیستند و لذا احساس میکنیم که ،  موانعی هستند که ما را از نیروی برتر خود دل آزرده و یا دور میسازد ، بیان میکنیم ، بطور مثال ؛

 [ نیروی برتر من مهم نیست که کیست و چیست اما بطور قطع کسی است که این مشخصه ها را نداشته باشد ]

-خشمگین نباشد           - ناامید نباشد                -  کنترل کننده نباشد    - مخوف نباشد

-متکبر نباشد                 - قهرو نباشد     -   وسواسی نباشد  -  جهنم نداشته باشد                             

-ترسو                         -  خسیس نباشد       -  هوس ران نباشد                                                              -بی وفا                       - کینه جو نباشد       -   بدبین نباشه

-جبار و زورگو نباشد         - نامنظم نباشد        -   منت گذار نباشه

-جنگ طلب نباشد           - ظالم نباشد                -   بیرحم نباشه

-کیفر دهنده نباشد          - خود رای نباشد           -   بد اخلاق نباشد

-متوقع نباشد                  -  خودمحور نباشد         -   مردد نباشد

-سرزنش کننده نباشد         - انتقامجو نباشد            -   بی شرف نباشد

-مقایسه کننده نباشد         -  تنبیح گر نباشد          -  خشک وعبوس نباشد          

-ضعیف نباشد               -  سخت گیر نباشد         -  خشن نباشد

-تنبل نباشد نامهربان نباشد   -  دگم و بسته نباشد        -  نادان نباشد

-حق ناشناس نباشد              -   عجول نباشد            -  افراطی نباشد

-حسود نباشد                    -  بی انصاف نباشد       -  تفریطی نباشد

-بخیل نباشد                      -  ترسناک نباشد          - نا متعادل نباشد

این لیست باید همیشه باز باشد ممکن است در روند بهبودی ما به مرتبه و یا ارتقائی برسیم که بخواهیم چیزهای را به این لیست اضافه کنیم یا اینکه برعکس مشخصه ایی را پاک کنیم


· نیروی برتر من چه مشخصه هایی دارد؟

ما نمیخواهیم کسی به ما باوری یا چیزی را تحمیل کند  ، چون ما در گذشته  تجربه خوبی از اینگونه تحمیل ها  نداریم  ، هر چند منکر بد و یا منفی بودن آنها نیستیم ، اما این گونه تحمیل ها  علیرغم پتانسیل های خوبی که داشتند برای ما کارآیی نداشتند  ، زیرا  در گذشته یکی از علتهای که ما نمیتوانستیم از آنها جواب بگیریم و همیشه  در سراب های بی آب علف سرگردان بودیم و با تظاهر کردن و ریا کردن زندگی میکردیم به این دلیل بود ،  که یا به ما ، باور و یا خدایی  را القاء میکردند  ویا آنرا منتقل میدادند  و یا نهایتاً آنرا بما دیکته میکردند و به همین سبب  میل و سلیقه و نظر ما اهمیت نداشت و لذا بقول آن بزگواری که میگفت ؛ سالها مذهبی بودم بدون اینکه خدایی داشته باشم ! بنابراین ما در برهوتی زندگی کردیم که نمیتوانستیم پذیرای یک نیروی برترخود باشیم  و با او صداقت داشته باشیم  ، زیرا که بعضی از مشخصه هایی آن با طرز فکر ما و یا ایده آل های ما همخوانی  و برای ما جذابیتی نداشت و بنظر ما منطقی نمی آمد و لذا نه تنها با او صداقت نداشتیم بلکه یک حالت هجومی و نافرمانی و ناهنجاری ، را هم در پیش میگرفتیم ، اما اینک در مرحله نوینی قرار گرفته ایم و میخواهیم نیروی برتر خود را آنچنان که آنرا گرامی میداریم و برایمان جذاب و مطابق ایده آلهای ماست و ما میتوانیم با آن راحت و صادق باشیم خودمان انتخاب کنیم ، زیرا منبعد زندگی ما با نیروی برتر در هم پیچیده و درهم گره میخورد ، ما میخواهیم بدانگونه  " یک نیروی برتر " را که خود درک میکنیم در ذهنیت خود بوجود بیاوریم تا بتوانیم با چنین نیروی ارتباط صادقانه و صمیمانه و عاشقانه برقرار کنیم ، هر چند وجود نیروی برتر یک حقیقت محض است و خارج از ذهن و فکر ما وجود مطلق دارد  ، اما ما بطور ذهنی مشخصه های آنرا به جهت اینکه بتوانیم با او ارتباط صادقانه و عاشقانه و راحت داشته باشیم در تصور و ذهن خود بوجود میاوریم  .

[ نیروی برتر من مهم نیست که کیست و چیست اما بطور قطع کسی است که این مشخصه ها را داشته باشد ]

-  رئوف باشد                 -  خوش قلب باشد                  -   جذاب باشد               -  روشنفکر باشد

-  مهربان باشد               -  خوش خو باشد                  -    صبور باشد              -  ازادیخواه باشد

-  بخشنده باشد             -   امیدوار باشد                     -   منصف باشد             -  لارژ باشد

-  فروتن باشد                -   امین باشد                       -   خوشرو باشد            -  جوانمرد باشد

- نترس باشد                 -   سخی باشد                   -   خوشبین باشد            -  چشم پاک باشد

- وفادار باشد                 -  مهر جو باشد                   -   هادی باشد               -  سینه سوخته باشد

- دمکرات باشد               -   منظم باشد                    -   منعطف باشد            -  درد آشنا باشد

- صلح دوست باشد         - دادگر باشد                        -  شریف باشد             -  مورد اطمینان باشد

- بی توقع باشد              -   متشوق باشد                  -   لطیف باشد             -  مورد اعتماد باشد

- قادر باشد                    -   شجاع باشد                      -  هنرمند باشد            -  اهل دل باشد

- پویا باشد                     -  باز و اوپن باشد                 -   با احساس باشد        -  چشم پاک باشد

- حق شناس باشد             -   شوخ طبع باشد               -   دانا باشد               -  قدر دان باشد

-  با عشق باشد                -  نجیب باشد                      -  با گذشت باشد        - نمک شناس باشد

- یاری دهند باشد              -  رزاق باشد                       -   عیب پوش باشد        -  هنر دوست باشد

- صادق باشد                      -   زیبا باشد                       -   دل رحم بشد           -  متفکر باشد

- آرامش دهنده باشد          - انرژی دهنده باشد             -   توانا و کامل باشد      - خدمت کننده باشد

(این لیست باید همیشه باز باشد ممکن است در روند بهبودی ما به مرتبه و یا ارتقائی برسیم که بخواهیم چیزهای را به این لیست اضافه کنیم یا اینکه برعکس مشخصه ایی را پاک کنیم .)

نکته قابل تامل در این سوال و سوال قبلی نوع انگیزشی و یا چند وجهی بودن آن است ، ( شاید ) این دو سوال اخیر میخواهد از این نقطه نظر ، ذهن و تفکر ما را تحریک کند که ما با بیان مخشصه های منفی و مثبتی که ذکر کردیم  در واقع مشخصه های تیره و روشن و دوگانگی های خود را به گونه ایی آشکار کرده و با نقاط  ضعف و قوت خود و سیاه و سپیدی های  درونی خود بیشتر آشنا شویم ! . .  .

مهدی
24 January 21 , 23:02
از شما خیلی خیلی متشکرم خیلی استفاده کردم از راهنماییهاتون عاشق همتونم.اکنون در قدم 2 زندگی میکنم و همچنان سفرم تمام نمیشود برام دعا کنید قدمهای بعدی رو نیز کار بکنم تا بیشتر و بهتر زندگی برام ارزشمند بشه.به شدت دلم زخمیه از زخمهای گذشته.هنوز سیاهه دنیا. به امید یه روز که سفید بشه.رنجش زیادی دارم از خدا.

پاسخ :

تبریک مهدی عزیز کمی صبور باشید سالها طول کشید تا این رنجشها بوجود آمد باید به خودمان فرصت بدهیم دلسرد نباش انشالله در قدم 4 معجزه برای شما هم رخ میدهد
اعظم طالبیام
11 January 19 , 21:37
سلام
باتشکرفراوان
یعنی مرحله به مرحله درک مااز
نیروی برتر بیشترمیشو د

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دوستان کامنت هایی که به صورت خصوصی ارسال میکنید امکان پاسخ در سایت را ندارد
لطفا اگر کامنتی را اصرار دارید به صورت
خصوصی ارسال کنید
حتما ایملتان را نیز ارسال کنید
Designed By Erfan Powered by Bayan