Anonymous

پیام ما امید ، وعده ما آزادی

بخش برگشت سلامت عقل

برگشت سلامت عقل

در کتاب چگونگی عمل کرد ، برگشت سلامت عقل به این گونه تعریف شده :رسیدن به نقطه ای در نقطه ای که دیگر اعتیاد و دیوانگی های همراه دارد زندگی ما را کنترل نکند . ما در می یابیم که که در همان گونه که همان گونه که از دست دادن جنبه فکری وحس تناسب نشان دهنده نداشتن سلامت عقل در ما میباشد ، به همان نسبت روشن بینی وداشتن حس تناسب و تعادل د تصمیم گیری شاهدی بر برگشت سلامت عقل ما می باشد . ما در می یابیم که برای نوع رفتار و اعمالمان دارای حق انتخاب هستیم و کم کم بلوغ و عقلانیت لازم برای اینکه تمامی جوانب کار قبل از عمل کردن ، بسنجیم پیدا خواهیم کرد .

طبیعتاً زندگی ما تغییر خواهد کرد . اکثر ما وقتی که مصرف خود را با اوایل بهبودی ، اوایل بهبودی را با زمانی که مدتی است که در برنامه هسیم ، و همین طور اواسط بهبودی را با وقتی که مدت ها است در برنامه هستیم مقایسه می کنیم ، مشکلی برای تشخیص برگشت سلامت عقلمان نخواهیم داشت . این همه یک فرآیند است و نیاز به بزگشت سلامت عقل در ما نیز نسبت به زمان متغیر می باشد .

وقتی که در برنامه تازه وارد هستیم ، احتمالاً برگشت سلامت عقل برای ما به معنی این است که دیگر لازم نیست مصرف کنیم . زمانی که این اتفاق می افتد ، مقداری از دیوانگی ما که رابطه مستقیم با مصرفمان دارد از بین خواهد رفت . ما از خلاف کردن برای دست رسی به مواد مخدر دست برمیداریم و دیگر خود را برای بدست آوردن مواد مخدر در شرایط تحقیر آمیز قرار نمی دهیم .

اگر مدتی که در حال بهبودی هستیم ،ممکن است دریابیم که برای ایمان داشتن به اینکه یک نیروی برتر از خودمان می تواند به ما کمک تا پاک بانیم مشکل نداشته باشیم ،اما ممکن است هنوز ندانیم که برگشت سلامت عقل به غیر از پاک ماندن چه معنی و مفهومی برای ما دارد . خیلی مهم است که در همان حال که در بهبودی رشد می کنیم ،درک ما از داشتن سلامت عقل نیز رشد کند .


· چند مثال به عنوان نمونه هایی از داشتن سلامت عقل بزنید ؟

عدم مصرف مواد مخدر –  حضور مرتب در جلسات بهبودی  -  حرف شنویی  - مشورت کردن  -  سرویس به خانواده  -  اقرار به اشتباه  -  امید به آینده  -  خدمت به جامعه   -   داشتن راهنما  -  فرار نکردن از مسئولیت ها  -  با صداقت بودن  -  دعا کردن  -  تسلیم اصول برنامه بودن  - دوری از همنشین بد  - و . . .


· چه تغییراتی در افکار و رفتار من نیاز است تا سلامت عقل به ما بازگردد ؟

رفتارهای ما بازتاب افکار ما هستند ، بنابراین هر چقدر افکارمان مناسب و درست باشند رفتارهایمان هم نیز مناسب و درست میشوند و برای اینکه بتوانیم به سلامت عقل برسیم ، لذا ابتدا باید نظام های فکری و باورهای مخرب خود را تغییر بدهیم ، باید دریچه های افکار خود را به روی باورهای جدید و سازنده باز بگذاریم ، برای اینکه بتوانیم افکار گذشته و مخرب خود را تغییر دهیم ، بی شک نیاز به شاخصه های داریم که مرجعی باشند برای تاثیرگذری مثبت به روی افکارمان ، این شاخصه ها در واقع میتوانند همان اصول روحانی باشند که ما به آنها برای تغییر نظام فکری و باوری خود نیاز داریم ، مثل ، صداقت ، روشن بینی ، پذیرش ، تمایل ، فروتنی ، علاوه بر اینها حضورمرتب در جلسات بهبودی و مشورت کردن و به تنهایی فکر نکردن و ادامه کارکرد قدمها میتواند در این راستا ما را یاری دهند  .  در کل دست برداشتن از افکار پوچ و ویرانگر گذشته و باز گذاشتن و پذیرفتن افکار و باورهای جدید و مثبت  ، میتواند بیشترین تاثیرات را در تغییرات افکار و رفتار ما بوجود آورد تا به سلامت عقل برسیم .


· امروز در چه قسمت هایی از رندگی ام نیاز به سلامت عقل دارد ؟

اصولاٌ ما در تمام قسمت های زندگی خود نیاز به سلامت عقل داریم اما این  اتفاق موقعی برای ما رخ میدهد که ابتدا دست از باورهای غلط و مخرب خود برداریم و نظام فکری و باوری خود را بر اساس باورهای بهبودی هموار کنیم . مهمترین بخش های که ما در آنها امروز نیاز به سلامت عقل داریم عبارتند از ؛

- روابط متعادل با دیگران  -  رفتار متناسب با خانواده  -  ارتباط صادقانه با خود و دیگران -  سلامت جسم ، روح و روان واحساس  و . . . بطور کلی امروز الویت ما برای برگشت سلامت عقل جذب باورهای سازنده و مثبت است .


· برگشت سلامت عقل به چه دلیل یک فرآیند می باشد؟

همانطوریکه میدانیم فرایند مسیریست که دارای نقاط و ایستگاههای مختلف می باشد و لذا زمان جزء رکن اساسی آن می باشد ، واقعیت این است که بهبودی نیاز به زمان دارد بطور مثال ورزشکاری که برای پرورش اندام میرود طبعیست که باید برای ورزیده شدن عامل زمان را در نظر بگیرد و اصولا هر تربیت و تغییری در هر ارگانیسمی نیاز به یک فرایند و زمان مربوطه دارد .

فرایند یعنی  ؛ مجموعه عواملی که برای کامل کردن یک هدف در کنار هم و در یک مسیر قرار بگیرند ، بنابراین فرایند چون مسیر است عامل زمان نقشی مهم و کاربردی در آن دارد ، در واقع برگشت سلامت عقل ما به این دلیل فرایند است که سه عامل اساسی و تاثیر گذار در فرایند را دارا میباشد ؛

1-هدف دارد ؛ ( برگشت سلامت عقل ) .

2-مسافت دارد ؛ ( طریق و راه بهبودی ) .

3-زمان دارد ؛ ( طول پاکی و بهبودی و برنامه روزانه  ) .

بنا بر دلایل فوق پس برگشت سلامت عقل ما یک فرایند است بدیهیست هر فرایندی نقاط و ایستگاهای مختلفی دارد که بستگی به امتداد آن فرایند دارد و لذا بطور حتم هر فرایندی نقطه شروعی دارد ، بطور مثال ما در بدو ورودمان به انجمن از عدم سلامت عقل بیشتری برخوردار بودیم ولی در این مقطع ممکن است تا حدودی از کارهای ناعاقلانه خود کاسته باشیم یعنی در واقع سلامت عقلمان تا حدودی بهتر شده است ، بنابراین ما اگر در مسیر بهبودی حرکت خود را ادامه بدهیم و تسلیم این برنامه باشیم میتوانیم در فرایند برگشت سلامت عقل قرار بگیریم .


· کارکرد باقی قدم ها چگونه کمک خواهد کرد تا سلامت عقل به من بازگردد ؟

واقع بینی از بهترین برکت هایست که ما امروز در اثر اصل روحانی روشن بینی به آن دست پیدا کرده ایم . ما با کار کردن این قدمها تا این مقطع ضمن اینکه توانسته ایم پاک بمانیم اثرات مثبت و شگرفی در برگشت سلامت عقل را در خود شاهد هستیم اما هنوز کافی نیست و فکر میکنیم این برنامه و این قدمها بما جواب میدهند لذا ما با برگشت قسمتی از سلامت عقل در خودمان مشتاق شده و تمایل داریم که آنها را ادامه بدهیم هرچند گاهی اوقات گرفتار تنبلی و بی تفاوتی میشویم اما با صبوری و امید و حرکت کردن به راهمان ادامه میدهیم ، ما میدانیم که هر بیماری دوره و سیکل درمانی خاص خود را دارد بطور مثال وقتی پزشکی برای عفونت در بدن بیماری آنتی بیوتیک تجویز میکند ، بدیهیست برای گرفتن نتیجه باید بیمار دز کامل دارو را مصرف کند تا نتیجه بگیرد چنانچه آن دارو را نصفه و نیمه مصرف کند نه تنها تاثیر مثبتی از دارو نمیگیرد بلکه نتیجه منفی هم عایدش میشود . بنا براین ما هم برای برگشت سلامت عقل خود باید قدمها خود را تا پایان دوازده قدم ادامه بدهیم . 


· سلامت عقل چگونه در طول دوران بهبودی به من بازگشته است ؟

البته ما هنوز بطور کلی به سلامت عقل نرسیده ایم زیرا سلامت عقل رفته رفته و کم کم در اثر حرکت در راستای بهبودی حاصل میشود ، سلامت عقل یعنی اینکه ما به تعادل برسیم ، یعنی اینکه از افراط و تفریط دست برداریم و همینطور از خودمحوری دوری کنیم اوج سلامت عقل جایگاهی است که ما رابه نقطه ای میرساند که بیماری اعتیاد و عوارض حاصل از آن دیگر زندگی ما را کنترل نکند. بنابراین دوران بهبودی یک فرایند است و ما وقتی در مسیر بهبودی قرار بگیریم به بازگشت سلامت عقل خواهیم رسید . اولین نشانه برگشت سلامت عقل در ما از قطع مصرف مواد مخدر شروع میشود و با استمرار در طریق بهبودی و رفتن به جلسات و کارکرد قدمها این روند رو به رشد میرود ، اکنون که ما در مسیر بهبودی هستیم بازتابها و علائم بازگشت سلامت عقل را به عینه می بینیم ، بطور مثال ؛ -  اینکه مشورت میکنیم  -  با صداقت و فروتنی زندگی میکنیم  -  مثلث بهبودی ( کار ، خانواده ، جلسه ) را رعایت میکنیم  - دوری جستن از هم نشین بد – دوری جستن از مکانهای غیر اخلاقی و منکرات  -  قضاوت نکردن  - سرزنش نکردن – مقایسه نکردن  -  و بطور کلی از از دیوانگیها و آسیب زدن به دیگران و بخود دوری میکنیم ، اما مهمترین عاملی که به ما در این دوران کمک میکند تا بسلامت عقل برسیم اعتماد به نیروی برتر و در خواست کمک از او می باشد .


بعضی از ما ممکن است انتظارات غیر واقعی از برگشتن سلامت عقل داشته باشیم . ممکن است فکر کنیم که ما دیگر عصبانی نخواهیم شد ،یا اینکه به محض کار کردن این قدم رفتارمان کامل و بی عیب و نقص خواهد شد و دیگر با وسوسه ، اغتشاش افکار و عدم تعدل در زندگی مشکل نخواهیم داشت . ممکن است این اوصاف می زیاده از حد و افراطی به نظر آیند ،اما اگر از رشد شخصی مان در بهبودی ناراضی هستیم یا اینکه از مدت زمان طولانی که نیاز است تا سلامت عقل به ما بازگردد دلخوریم ،احتمالاًمی توانیم یکی از این حالات را در خود تشخیص دهیم . اکثر ما در یافته ایم که اگر از انتظارات و توقعات خود در مورد پیشرفت بهبودی مان دست برداریم تا سر حد امکان دست پیدا خواهیم کرد .


· من چه توقعاتی از برگشتن سلامت عقل دارم ؟ آیا این توقعات واقع گرایانه هستند یا نه ؟

اصولاً توقع چه بجا باشد و چه بیجا ، انتظاراتی هستند که دور از اصول بهبودی و با مرام و افکار امروز ما نمیتوانند سازگار باشند . وقتی ما در شرایط توقع قرار میگیریم لذا باید دست به قضاوت بزنیم و این قضاوتها میتوانند برای بهبودی ما مضر باشند ، ما نه در پی قضاوت هستیم و نه دربند توقعات ، ما فقط کسانی هستیم که بطور روزانه و منطقی مسیر بهبودی را هرچند با خطا و آزمون اما  با سعی و تلاش و تکرار  ادامه میدهیم و متوجه شده ایم که ما در روند بهبودی با کمک نیروی برتر کم کم به سلامت عقل میرسیم .

توقع و توقعات ، امروز از نظر ما یک فکر کاملاً منفی و مطرود میباشد ولذا هر چقدر هم که واقعگرایانه باشد حاصلی جزء سرخوردگی و نا امیدی ویاس به همراه نمیآورد ، بنابراین سلامت عقل ،   امروز ما را وامیدارد تا از توقعات چه بحق چه به ناحق ، چه واقعگرایانه و چه غیر واقعگرایانه و  چه از خود و چه از دیگران دوری کنیم .


· آیا تواقعات واقع گرایانه من در مورد پیشرفت بهبودیم به واقعیت پیوسته یا نه ؟آیا درک می کنم که بهبودی در طول زمان اتفاق می افتد و نه یک شبه ؟

قسمت اول سوال:ما معتقدیم توقعات از هر دست و از هر قبیل که باشند فرقی نمیکند و با صول بهبودی همخوانی ندارد ( مثل قضاوت کردن  ، مقایسه کردن ، و یا سرزنش کردن ) میماند و با معیارهای امروز ما از هر جنسی که باشد چه واقعگرایانه و چه غیر آن ، به هر صورت پیامدهای مثبتی در نهایت برایمان ندارد و از بیماری ما سرچشمه میگیرد . ما اکنون بدون توقع بدنبال بهبودی خود هستیم زیرا بیماری خود را پذیرفته ایم و اگر بخواهیم از خودمان به هر ترتیب ، توقع داشته باشیم مجبوریم دست به قضاوت و یا مقایسه کردن خود با دیگران بزنیم ، این کار برای ما در غایت سرخوردگی و ناامیدی و حال خرابی به همراه می آورد . ما بطور روزانه به بهبودی خود عاری از هرگونه توقع ادامه میدهیم و تاکنون با حمایت از نیروی برتر توانسته ایم به پیشرفته های مهمی دست یابیم و در بسیاری از قسمت های مربوط به برگشت سلامت عقل دست یابیم  که شواهد آن برای ما مسجعل می باشد .

قسمت دوم سوال:ما  وقتی خود را از بند توقعات بیمارگونه رها میسازیم به این درک میرسیم که در فرایند بهبودی باید صبور باشیم و بطور روزانه متمرکز به روی بهبودی خود باشیم و ایمان داریم اتفاقات خوب در زمان مناسب برای ما رخ خواهد داد ، بدیهیست در این راه نباید عجول باشیم بقول کتاب که میگوید ما یک شبه بیمار نشده ایم ، بنابراین ما نیاز داریم تا همچنین در مسیر بهبودی گام برداریم ، ما باید مثل یک باغبان صبور باشیم و  از نهال بهبودی خود مراقبت کنیم تا نهایتاً زمان میوه دادن آن  فرا رسد


· اینکه ببینیم در شرایطی که قبلاً هرگز با آن درستی و با موقعیت روبرو نشده ایم ، اکنون می توانیم حتی برای یکبار از روی سلامت عقل عمل کنیم ،نشانه ای از سلامت عقل است . آیا تجربه ای به این شکل در بهبودی خود داشته اید ؟ آنها چه بودند ؟

ما در گذشته دائماً در یک چرخه معیوب قرار گرفته بودیم و مرتباً اشتباهات خود را تکرار میکردیم و نمی توانستیم از تجربیات تلخ خود نتیجه معقولی بگیریم و عدم سلامت عقل تمامی قسمت های زندگی ما را تیره و تار کرده بود  ، بطورمثال ؛ حرف گوش نمیکردیم ،  مشورت نمیکردیم ، راهنمایی از کسی نمی گرفتیم ، در زندگی کاملاً از خود راضی و خود محور بودیم ، همیشه با عدم صداقت و دروغ زندگی میکردیم و از تجربه های درد آور خود نه تنها درس نمی گرفتیم بلکه در نهایت نادانی باز آنها را تکرار میکردیم . اما اکنون که در راستای بهبودی قرار گرفته ایم بسیاری از کارهای ناعاقلانه خود را کنار گذاشته و شاهد نشانه های از برگشت سلامت عقل در خود می باشیم بطور مثال ؛

در زندگی با افراد صاحب نظر مشورت میکنیم   - سعی میکنیم از دورغ گفتن و ناصداقتی پرهیز کنیم  -  از الگوهای بد دوری میکنیم  -  با فروتنی خود را از خود محوری دور میکنیم – حرف گوش میکنیم   - در روند بهبودی صبوری میکنیم  و  . . .

سلامت عقل یعنی تکرار نکردن اشتباهات و از تجربه خود و دیگران استفاده کردن .

سلامت عقل یعنی تغییر باورهای منفی و مخرب به باورهای خوب و سازنده .

سلامت عقل یعنی انتخاب الگوهای مناسب .

سلامت عقل یعنی اینکه بگوئیم دانسته هایمان کافی نیست و باید آگاهی خود را ارتقاء بدهیم .

 

فرامرز
18 November 21 , 09:07

باتشکر بسیارعالی خداقوت

علی
05 July 21 , 18:49

سلام 

بسیار از شما سپاسگذارم مطالب بسیار مفید کامل و جامع است

محمود
18 June 18 , 11:48
سلام.  باتشکر از متنهای باارزش ومفیدتون، در پناه ایزد منان باشید انشاالله 

پاسخ :

تشکر از شما محمود عزیز
ناصر
28 May 18 , 09:33
ممنون که مطالبتون رو ساده و روان و قابل فهم مینویسید خدا قوت
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دوستان کامنت هایی که به صورت خصوصی ارسال میکنید امکان پاسخ در سایت را ندارد
لطفا اگر کامنتی را اصرار دارید به صورت
خصوصی ارسال کنید
حتما ایملتان را نیز ارسال کنید
Designed By Erfan Powered by Bayan