Anonymous

پیام ما امید ، وعده ما آزادی

به یک شخص دیگر

به یک شخص دیگر

 

به عنوان معتاد ، یکی از بزرگترین مشکلات ما تشخیص دادن فرق بین مسئولیتهای خود با مسئولیت دیگران است . ما خود را به خاطر مشکلات و مصائبی که هیچ کنترلی روی آنها نداریم سرزنش می کنیم و برعکس اغلب نقشمان را در آزار به خود یا دیگران کاملاً انکار می نمائیم . ما مسائل کوچک را بیش از حد بزرگ می کنیم ، و مشکلات عمده ای که باید حتماً بدان ها بپردازیم را نادیده می گیریم . اگر هنگام شروع قدم پنج درباره چگونگی دقیق خطاهایمان مطمئن نباشیم ، در پایان این قدم و توسط اقرار نزد شخصی دیگر از آنها آگاه می شویم . اگر نمی توانیم نقش خود را ببینیم ، شخصی که به ما گوش می کند ، می تواند به ما کمک کند تا آن چیزهایی که نیاز است به عنوان مسئولیت خود بپذیرم را از چیزهایی که درمورد آنها مسئول نیستیم تمیز دهیم .

اکثر ما قبل از اینکه به طور رسمی شروع به کارکرد قدمها کنیم ، از کسی خواسته ایم که راهنمای ما باشد ، و رابطه خود را با او توسعه داده ایم . برای اکثر ما ، راهنمایمان همان شخص دیگر است که انتخاب می کنیم تا به قدم پنج ما گوش کند . او به ما کمک خواهد کرد تا مسئولیت خود را از غیر مسئولیتمان جدا سازیم . رابطه ای که با راهنمای خود پیدا می کنیم ، اعتماد لازم را نیز به وجود خواهد آورد . هنگامی که در حین خواندن ترازنامه مان ، راهنمای ما نیز قسمتهایی از ترازنامه خود را با ما به مشارکت می گذارد ، ارزش درمانی درمانی کمک یک معتاد به معتاد دیگر به بهترین وجه متجلی می گردد . این مسئله به حصول اطمینان از اینکه ما منحصر به فرد نیستیم ، کمک فراوانی می کند .

اعتمادی که نیاز است ما به شخصی که قدم پنج ما را گوش می کند داشته باشیم ، فراتر از آن است که فقط متطمئن باشیم او اسرار ما را بروز نمی دهد . نیاز است که ما اعتماد داشته باشیم او هنگام خواندن قدم پنج ما ، عکس العمل مناسبی نیز از خود نشان می دهد . یکی از مهمترین دلایلی که ما راهنمای خود را به عنوان کسی که می خواهیم قدم پنج ما را گوش کند ، انتخاب می کنیم این است که او درک می کند که ما در حال انجام چه کاری هستیم و بنابراین می داند که ما در این روند به چه نوع حمایتی نیاز داریم . در ضمن این موضوع کمک می کند تا در کارکرد قدمهای بعدی تداوم و ثبات بیشتری داشته باشیم . حال اگر بنا بر هر دلیلی کس دیگری را انتخاب کنیم تا به جای راهنمایمان به قدم پنج ما گوش کند ، مشخصه های او باید همانی باشد که ما برای یک راهنما در نظر می گیریم ، یعنی کسی که : توان حمایت از ما بدون کوچک نشاند ادان مسئولیت و نقشمان را داشته باشد ، کسی که بتواند نفوذی مداوم و متعادل را ، زمانی که قدم پنج ما را تحت فشار گذاشته ، حفظ کند . به طو رخلاصه ، کسی که غمخوار ، درستکار ، و بابصیرت باشد .

· کسی که قدم پنج مرا گوش می کند چه مشخصاتی دارد که مرا جلی می کند ؟

گمنامی من را حفظ می کند ،
مرا درک می کند چون هم جنس من است ، مرا حمایت می کند تا آرامش داشته باشم و مرا از
اشتباهاتم نمی ترساند ،
اگر لازم بود او نیز بخشی از قدم 5 خود را برای من می خواند
اینکه به واسطه اقرار از من بدش نیاید و از من دوری نکند
شنونده خوبی باشد و اجازه بدهد هر گونه راحت هستم اقرار کنم
مرا قضاوت نکند

قدم 5 را کار کرده باشد
توان پیدا کردن نقش من را در خطاهایم داشته باشد
همدرد باشد


· این مشخصات او چگونه به من کمک می کند تا بهتر و مؤثرتر اقرار کنم ؟

وقتی به او اعتماد داشته باشم پس راحت تر خطا ها و اسرارم را اقرار می کنم
وقتی همدرد من باشد پس او نیز شبیه من است و مرا درک می کند
او کمک می کند من نقش خودم را پیدا کنم
موجب ایجاد انگیزه برای اقرار های بعدیم می شود
او با این خصوصیات باعث می شود من علاوه بر اقرار دارای تجربه شوم تا توانایی کمک به شخص
دیگری را پیدا کنم.
خصوصیاتی که فکر می کنی راهنما باید داشته باشد تا قدم 5 را برایش بخوانی خودت نیز سعی
می کنی داشته باشی با حفظ گم نامی من با خیال راحت تر اقرار می کنم

برای اکثر ما ، ایجاد و تسعه رابطه ای صادقانه یک تجربه جدید است . اما به محض اینکه کسی حتی برای اولین دفعه حقیقتی دردآور را به ما بگوید ، ما سریعاً تصمیم می گیریم که آن رابطه را قطع کنیم . ما اغلب فقط رابطه ای مؤدبانه ، از دور ، و بدون هیچ عمق واقعی را ترجیح می دهیم . قدم پنج کمک می کند که روابط ما صادقانه باشند . ما حقیقت را در مورد خودمان و اینکه واقعاً چه کسی هستیم می گوئیم ، و منتظر قسمت سخت آن که : عکس العمل شنوند ه است می مانیم . اکثر ما از داشتن رابطه ای بدین شکل وحشت داریم . قدم پنج موقعیتی منحصر به فرد برای ایجاد چنین رابطه ای در امن ترین فضا می باشد . ما می توانیم تا حد زیادی مطمئن باشیم که مورد قضاوت قرار نخواهیم گرفت .


· آیا تمایل دارم تا به شخصی که قرار است قدم پنج مرا گوش کند ، اعتماد کنم ؟

بعد از کارکرد قدم ها و با توجه به گذشته فهمیده ام یا باید با آشفتگی زندگی کنم و یا با اعتماد به شخص دیگر و خواندن قدم چهار راحت تر به زندگی ادامه دهم .
تمایل در این قدم خواندن قدم 5 و رهایی از مشکلات درونی است .
ولی لازمه این تمایل آگاهی است و این بدان معنی است که نباید گوش و چشم بسته به هر کس اعتماد کنم و لازمه این کار مشورت ، تحقیق و نگاه به گذشته و کارکرد قدم های قبل و در صورت نیاز رجوع به راهنمای راهنما و رهجو های راهنما و تحقیق در خصوص حفظ گم نامی توسط ایشان است .


· از آن شخص چه انتظاری دارم ؟

انتضار دارم اول گمنامی من را حفظ کند و حتی در کلاس های قدم و پیش رهجو و دوستانش از قدم 5 من بعنوان مثال هم استفاده نکند و در هر صورتی گمنامی من را حفظ کند .

اینکه به چگونگی انجام خطاهایم گوش کند و نواقص من را دربیاورد .

مرا قضاوت نکند و با من همدردی کند .


· کارکرد قدم پنج چگونه به من کمک می کند تا راههای جدیدی برای ایجاد و توسعه روابطم پیدا کنم ؟

 اعتماد کردن بزرگترین مشکل من در روابطم بود بخصوص اینکه نمی دانستم کجا و چه قدر باید به کسی اعتماد کنم .
ولی با کارکرد قدم 5 یاد می گیرم به هر کسی به اندازه اعتماد کنم و از افراط و تفریط خود داری
می کنم . با کارکرد این قدم با خود واقعیم آشنا می شوم و با کنترل و شناخت نواقصم سعی می کنم آنها به روابطم لطمه نزنند .
با برداشتن ماسک و پذیرش خود واقعیم دیگر ترسی از قضاوت دیگران ندارم و از دست احساسات مخرب ناشی از روابط مخرب خلاص می شوم .
یاد می گیرم درجه اعتماد را اندازه کنم و از اعتماد زیاد موجبات سوء استفاده را فراهم کنم و نه با بی اعتمادی برای خودم مشکل ساز شوم .

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دوستان کامنت هایی که به صورت خصوصی ارسال میکنید امکان پاسخ در سایت را ندارد
لطفا اگر کامنتی را اصرار دارید به صورت
خصوصی ارسال کنید
حتما ایملتان را نیز ارسال کنید
Designed By Erfan Powered by Bayan