Anonymous

پیام ما امید ، وعده ما آزادی

سنت چهارم

هر گروه بایست مستقل باشد، به استثناء مواردى که بر گروههاى دیگر و NA در کل اثر بگذارند

استقلال گروهها، لازمه بقاى ماست. در لغت نامه، مفهوم مستقل این است : داشتن حق و قدرت حکومت بر خود چه مستقیماً و چه با تحویل گرفتن از دیگرى و بدون کنترل خارجى. بدین ترتیب که گروهها ى ما بر خود حاکم هستند و تحت هیچ کنترلى ازخارج نیستند. هر گروه باید بر روی پای خود بایستد و رشد کند

ممکن است کسى سؤال کند:آیا ما واقعاً مستقل هستیم؟ مگر ما در NA کمیته هاى خدماتى، دفاتر و مراکز، کمیته ها ى اجرایى، سرویس هاى تلفن اضطرارى و فعالیتهاى دیگر نداریم؟ ما از این خدمات، بر اى بهبود ى خود و پیشبرد هدف اصلى گروه استفاده مىکنیم. معتادان گمنام، انجمن زنان و مردان معتادى است که به صورت گروه، دورهم جمع مىشوند و از مجموعه اى از اصول روحانى براى رهایى از اعتیاد و یافتن یک روال تازه در زندگى، استفاده مىکنند. خدماتى که ذکرشد، حاصل کار اعضایى است که با آغوش باز تجربه و کمک خود را براى آسانترکردن راه ما عرضه مىکنند.

یک گروه معتادان گمنام، هر گروهى است که در محل و ساعت به خصوص به طور منظم و با هدف بهبودى تشکیل شود، مشروط بر این که از قدم هاى دوازده گانه و سنتهاى دوازده گانه معتادان گمنام پیروى کند. جلسات ما معمولاً بر دو نوعند: جلساتى که ورود به آن ها براى همگان آزاد است و جلساتى که براى عموم آزاد نیست و فقط مخصوص معتادان است. دستور جلسه هر گروهى با گروه دیگر تفاوت دارد. در بعضى از جلسات تمام حاضران مىتوانند صحبت کنند، در بعضى دیگر فقط یک سخنران صحبت مىکند. بعضى، مخصوص سؤال و جواب هستند و بعضى درمورد مسئله خاصى تمرکز و صحبت مىکنند. دستور جلسه اى که در جلسات از آن استفاده مىشود، هر چه که باشد، وظیفه ونقش گروه همیشه ثابت است و آن بوجود آوردن یک محیط مطمئن و مناسب براى بهبودى فردى و تشویق و ترویج این بهبودى است. این سنتها، قسمتى از یک مجموعه از اصول روحانى معتادان گمنام هستند که بدون آن ها NA نمىتواند وجود داشته باشد.

استقلال، به گروه هاى ما آزادى عمل مىدهد که رأساً فضاى بهبودى را براى اعضاى خود به وجود آورند و به هدف اصلى خود جامه عمل بپوشانند. این ها دلایلى است که باعث مىشود ما این چنین مراقب استقلال خود باشیم.ممکن است اینطور به نظر برسد که ما مىتوانیم در گروه های مان بدون در نظرگرفتن حرف هایى دیگران هر تصمیمى را بگیریم و به اجرا بگذاریم . این مطلب تا حدودى درست است، هر گروهى در امور خود آزاد است، به استثناء مواردى که اقداماتش در سرنوشت گروه هاى دیگر و یا NA در کلّ تأثیر بگذارد

درست مانند وجدان گروه، استقلال هم مىتواند تیغ دو لبهاى باشد. از استقلال گروهها، بارها براى توجیه تمرّد از سنتها، سوء استفاده شده است. هر وقت که در کارها تضادى وجود داشته باشد معنایش این است که ما ازاصولمان غافل
شده ایم. حال اگر همه چیز را بررس ى و خاطر جمع شویم که درمحدود ه سنتهای مان عمل کرده ایم، در صورتى که براى گروه هاى دیگر تکلیفى معین نکرده و چیزى را به آن ها تحمیل نکنیم، همچنین عواقب کار خود را نیز قبل ازانجامش در نظر گرفته باشیم، در آن صورت همه چیزدرست خواهد بود.



اصول روحانی سنت 4 :


روشن بینی ، اتحاد ، محبت ، گمنامی


روشن بینی : از روشهای جدید برای کمک به معتادان استقبال بیشتری می کنیم .
نتیجه : همه اعضا را تشویق می کنیم در گفتگوها شرکت کنند و عقاید خود را ابراز کنند و کمک می کند همیشه در نظر داشته باشیم ما جزئی از مجموعه NA هستیم .


اتحاد: هر تصمیمی که به عنوان گروهی مستقل می گیریم ، باید در آن منافع مشترک را رعایت کنیم .
نتیجه : جلسات NA رشد می کند زیرا گروهها فقط احتیاجات خود را در نظر نمی گیرند .


محبت : ما را به همکاری با اعضا و گروههای دیگر در جهت فرستادن پیام بهبودی تشویق می کند .
نتیجه : کمک می کند برداشت ما از مسئولیت خود به عنوان گروهی مستقل به مراتب بیشتر شود و تصمیمات گروه بر مبنای عشق و علاقه به انجمن و خدمت به دیگران باشد .


گمنامی : هر گروه از موقعیت و اهمیتی مساوی با دیگر گروهها برخوردار است .
نتیجه : گروههای بزرگتر و قدیمی تر از گروههای کوچکتر و جدیدتر برتر نیستند و این کمک می کند تبدیل به شرکایی مساوی در مسیر بهبودی شویم و در حفظ خوشنامی NA مسئولیتی برابر داشته باشیم .


 

سوال 1 - مفهوم سنت چهارم چیست ؟


مفهوم سنت چهارم اینست که هر یک از گروه های NA باید مستقل عمل کنند و خودشان حاکم بر خودشان باشند و هیچ عاملی از بیرون آنها را کنترل نکند .
هر گروه اختیار کامل دارد که به میل خود و بر طبق وجدان گروهی خود ، امور روزمره ی خود را به پیش ببرد و برای موارد مختلف که بر سر راهش قرار می گیرد ، خود تصمیم گیری نماید .
البته تصمیمات گروه اولا باید در چارچوب قدم ها و سنت ها و اصول برنامه ی NA باشد و ثانیا به گروه های دیگر انجمن و نیز کل NA اثر منفی نگذارد .
خوشنامی انجمن و شکل کلی و تثبیت شده ی جلسات ما ، میبایست حفظ شود ، ولی تنوع و خلاقیت باید به وجود بیاید تا هر گروهی با توجه به امکانات ، ظرفیت ها و نیز استعدادهای موجود در خود ، ببیند که چطور می تواند پیام رسانی بهتر ، موثر تر و قوی تری داشته باشد .
ایجاد تنوع و خلاقیت در انجام کارها ، باعث بوجود آمدن جاذبه ی بیشتر و فضای بهبودی مناسب تر خواهد شد .


نکات مهم :

مدیریت گروهی :
✅به ما یاد می دهد که دسته جمعی گروه خود را اداره کنیم .

✅گروه ما قرار نیست حتما مثل گروه های دیگر باشد . ما باید مثل خودمان باشیم .

✅افراد گروه را تشویق به انجام کارهایی می نماید ، که گروه را پربار تر و استقلال گروه را مستحکم تر بنماید .

✅گروهها این آزادی عمل را دارند که به اشکال مختلف خلاقیت خود را به نمایش بگذارند ، ولی در چارچوب انجمن و بدون اینکه به گروه های دیگر و کل انجمن لطمه بزند .

✅دوستی و جمع بودن اعضا با یکدیگر و انجام خدمت صادقانه ، شخصیت گروه را شکل می دهد . هر چقدر اعضا با یکدیگر جفت و جور باشند ، گروه بازدهی بیشتری دارد .
( شخصیت یک گروه = شخصیت یک انجمن )

✅کشف خلاقیت ها و استعدادها در سنت چهارم اتفاق می افتد .

✅تبعیض گروهی نداریم ، از دید انجمن همه ی گروهها در یک سطح هستند .

✅سنت چهارم قدرت مانور یک گروه را ، البته در چهارچوب اصول ، بالا می برد .

✅سنت چهارم کاملا در خدمت سنت پنجم است .


 

سوال 2 - خطرات احتمالی برداشت ناقص از این سنت چیست ؟


به طور کلی هر چیزی را که به شکل صحیح و درست ، از آن استفاده نشود ، بر ضد خودش عمل میکند و نتیجه ی عکس خواهد داد .
درست است که سنت چهارم به گروه ها استقلال و آزادی عمل می دهد تا خودشان برای خودشان تصمیم گیری کنند ، ولی این استقلال حد و مرزی هم دارد که میبایست رعایت شود . نباید از این استقلال سوتعبیر و یا سواستفاده کرد .
اگر برداشت ما اینگونه باشد که مثلا چون ما استقلال داریم ، پس هر کاری که بخواهیم می توانیم انجام دهیم و اجازه داریم هر تصمیمی را اتخاذ کنیم ، پس معلوم می شود که مفهوم سنت چهارم را خوب درک نکرده و متوجه نشده ایم .
خطر اصلی اینست که ما تصمیمات غیر اصولی و غیر منطقی بگیریم . تصمیماتی که باعث شود اعضای گروه ما ، گروه های  دیگر و نیز کل انجمن صدمه ببینند .
خطری که وجود دارد اینست که به اسم مستقل بودن ، بدعت گذاری کنیم و این موضوع باعث شود که به مرور زمان از هدف اصلی ( رساندن پیام به معتادی که هنوز درحال عذاب است ) دور شویم .
اگر اینگونه شود ، جلسات ما و همینطور کل انجمن NA از شکل معنوی خودش خارج شده و ماهیت روحانی جلسات هم از بین می رود .
برداشت ناقص از این سنت باعث می شود که ما آنقدر غرق در استقلال گروه بشویم و از آن بد استفاده کنیم که یادمان برود که ما جزئی از یک کل هستیم .
کلی که به مراتب از ما بزرگ تر است و باید متعهد و پایبند به اصول انجمن باقی بمانیم .
باید مراقب باشیم که خوشایند بودن این استقلال ، ما را دچار وسوسه ی خودسرانه عمل کردن ، نکند .

نکات مهم :

✅بزرگترین خطر خودسرانه عمل کردن است .

✅با جواب وارد گروه یا جلسه ای نشوم ، شاید جواب من درست باشد ، اما گروه در حال تجربه کردن است .

✅خدمت نکنم برای ارضای نواقصم .

✅سلب مسئولیت از خود ، و توجه نکردن به عواقب و پیامدهای تصمیمات مان ، خطرات زیادی برای کل انجمن دارد .

✅تنوع داریم ، اما بدعت گزاری نداریم .

✅باید کاملا مراقب باشیم و در همه ی مراحل هدف اصلی را مدنظر بگیریم تا تصمیمات ما خللی در پیام رسانی انجمن وارد نکند .


 

سوال 3 - این سنت چه مزایایی برای گروه ها و انجمن در کل دارد ؟


این سنت و استقلالی که بواسطه ی آن به گروه داده شده ، باعث می شود که ما راه های جدیدتری را برای رساندن پیام به مرحله ی اجرا در آوریم . یعنی هر گروه با توجه به آزادی عمل و استقلالی که دارد ، باید بگردد و ببیند چطور می تواند پیام انجمن را بهتر و سازنده تر برساند ، و معتادان بیشتری را جذب انجمن کند .
ایجاد تنوع و خلاقیت در سنت چهارم باعث میشود جلسات و حتی خدمات انجمنی متنوع تر و جذاب تری بوجود بیاید و هر شخصی با هر سلیقه و روحیه ای ، جذب جلسات شده و ماندگار شود .

با توجه کردن به اصول این سنت ، احتمال کمک کردن و پیام رسانی به طیف وسیع تری از افراد معتاد نیازمند کمک ، بوجود می آید و افراد بیشتری در معرض کمک ها و حمایت های انجمن قرار می گیرند .
( وسعت نفوذ پیام افزایش می یابد )
رفع محدودیت هایی که بر اثر یکنواختی و عدم تنوع وجود دارد .
استقلال باعث میشود تا ما بفهمیم که چه چیزی و در کجا ، بهتر جواب می دهد و قدرت تشخیص و تغییر روشها را پیدا خواهیم کرد .
یکی دیگر از مزایای استقلال گروهها هم شکل گیری شخصیت هر گروه است . هر گروه با گذشت زمان ، شخصیت منحصر به فرد خودش را پیدا می کند . این گوناگونی لازمه ی بقای انجمن است و باید وجود داشته باشد .
متفاوت بودن شخصیت و شکل گروه ها با یکدیگر ، دلیل بر نداشتن اتحاد و همبستگی نیست .

نکات مهم :

✅سنت چهارم باعث می شود یک گروه در قالب جدید قرار گیرد و شکل خود را پیدا کند و همچنین می تواند الگوی مناسبی برای دیگر گروه های انجمن باشد .

✅این سنت باعث همبستگی بین گروه ها و کل انجمن خواهد شد .

✅حفظ همبستگی ، انسجام ، مستقل شدن ، تشویق استعداد ها و نیز پیدا کردن استعدادهای جدید در هر گروه ، از مزایای مهم این سنت می باشد .

✅داشتن احساس تعلق نسبت به یک گروه ، نباید ما را از گروه های دیگر غافل کند .


 

سوال 4 - استقلال گروه ها در چه حدی و در چه مواردی است ؟ حدود را مشخص کنید و لیست موارد را با ذکر توضیح بنویسید .


استقلال گروه ها در حدی است که از چهارچوب اصول برنامه و قدم ها و سنت ها خارج نشوند و از شکل کلی برگزاری جلسات NA که در سراسر جهان تثبیت شده است پیروی کنند .
نباید به نحوی عمل کنیم که بر روی گروه های دیگر و NA در کل ، اثر منفی یا مخربی بگذاریم .
ما میبایست توجه کنیم که در هر تصمیمی که اتخاذ میکنیم آیا به اصول اولیه و اساسی برگزاری یک جلسه در NA وفادار مانده ایم یا خیر . تصمیمات ما نباید خودسرانه و یا اصطلاحا "من در آوردی" باشد . در ضمن بدعت گزار هم نباشیم .

موارد استقلال یک گروه :

تصمیم گیری در مورد زمان و روز برگزاری جلسات گروه .

تعیین فرمت برگزاری هر جلسه و نیز موضوعات مطرح شده در هر جلسه .

ایجاد پست های خدماتی مختلف با توجه به نیازها و اولویت های گروه .

تعیین شرح وظایف هر خدمتگزار و مدت انجام خدمت در هر پست .

نحوه ی پذیرایی از اعضا (دادن چای یا قهوه بعد از جلسه) و همچنین تصمیم گیری در مورد چگونگی خوش آمدگویی به تازه واردین .

تصمیم گیری در مورد نحوه ی برگزاری جلسات چیپ دهی و تولد . (جاذبه)

تصمیم گیری در مورد نحوه ی اعلام پاکی یا تعیین زمان مشارکت هر عضو در جلسات .

مشخص کردن تاریخ و زمان برگزاری جلسات اداری گروه .
(ماهیانه - پایان فصل-ترازنامه نویسی گروهی-اضطراری)

تصمیم گیری در مورد میزان مبلغ اعانه به ساختار خدماتی NA .

تنظیم اساسنامه ی گروه .

نکات مهم :

✅حدود استقلال گروه را باید رعایت کنیم .

✅استقلال گروهی باعث ایجاد تنوع و جاذبه ی بیشتر در گروه خواهد شد .

✅از آزادی عمل بدست آمده در سنت چهارم  نباید سواستفاده کرد .

✅استقلال یک گروه حکم شمشیری دو لبه را دارد .
(در صورت استفاده ی ناصحیح کاملا اثر منفی و خسارت زننده پیدا میکند)

✅تشخیص درست در مورد استفاده از استقلال گروه ، با یک شخص نیست بلکه نظر گروه ملاک عمل قرار می گیرد .


 

سوال 5 - آیا تا به حال بر خلاف این سنت حرکتی


کرده اید ؟ در صورت مثبت بودن جواب موارد آنرا بنویسید .بله

خودسرانه و خودمحورانه عمل کردن ، مخصوصا در خدمات انجمن .

عدم توجه به اساسنامه ی گروه و رای وجدان گروهی .

دادن پیشنهادات بدون منطق و بر خلاف چهارچوب اصول NA .

خودداری از حضور در جلسات اداری گروه و عدم ارائه پیشنهادات مناسب و اصولی .

عدم توجه به صحبت ها و یا پیشنهادات اعضای تازه وارد گروه .

قبول کردن و پذیرفتن رای و نظر اعضای قدیمی گروه بدون رجوع به عقل می منطق خود .
(تقلید کورکورانه)

استفاده کردن از الفاظ یا متون غیر انجمنی در مشارکت ها (رجوع کردن به نام یا نوشته دیگران) و از این قبیل اعمال ، زیرا بر خلاف اصل استقلال گروه ها و انجمن می باشد .

مسئولانه خرج نکردن از خزانه ی گروه و نیز تحمیل هزینه های اضافی و غیر ضروری به گروه خود .

انجام اقدامات تجملاتی و تشریفاتی در گروه و از بین بردن اصل سادگی در انجمن .
(ما بدنبال انجام امور پر سر و صدا و پر زرق و برق و تبلیغاتی نیستیم)

نکات مهم :

✅قصور کردن در خدمت و کم کاری .

✅رها کردن خدمت به صورت نیمه کاره .

✅حمایت نکردن از سبد سنت هفتم .

✅تاثیر گذاری منفی در رای وجدان گروه در هنگام تصمیم گیری .

✅چرخشی نبودن خدمت .


 

سوال 6 - رفتار مطابق این سنت خود را با ذکر مثال بنویسید .


حمایت کردن از جلسات اداری گروه و شرکت کردن در رای گیری ها و تصمیم گیری های گروهی .

قبول خدمت و انجام خدمت صادقانه در انجمن .

توجه کردن به نظر همه ی اعضای گروه ، حتی تازه واردین .

مقایسه نکردن گروه خودمان با گروه های دیگر .

در هنگام انجام خدمت و حضور در جلسه به اساسنامه گروه و همچنین رای وجدان گروه توجه داشته باشم .

بهتر است اگر در جلسه اداری گروهی برای اولین بار شرکت کرده ام ، در آن زمان رای و پیشنهاد و نظری ندهم تا به مرور زمان آشنایی بیشتری با فضای آن گروه پیدا کنم و پس از آن به ارائه پیشنهادات بپردازم .

گرفتن ترازنامه گروهی در جلسات ترازنامه نویسی گروه .

ارائه پیشنهاداتی که باعث بوجود آمدن تنوع و جذابیت بیشتر در گروه و جلسات شود .

نکات مهم :

✅در تنظیم اساسنامه گروه ، باید خیلی دقت کنیم .

✅دید ما نسبت به یک جلسه و تصمیماتی که اتخاذ میکنیم ، باید همراه با اندکی آینده نگری باشد .

✅به تنهایی تصمیم نگرفتن و نفع گروه و کل انجمن را در نظر گرفتن .

✅دخالت نکردن در شیوه ی برگزاری جلسات دیگر .

✅شنیدن صدای تنها .


 

سوال 7 - آیا این سنت فقط در سطح گروه و انجمن کاربرد دارد ؟ یا در موارد دیگر نیز می تواند کاربرد پیدا کند ؟ اگر می تواند توضیح دهید .


خیر ، فقط مختص انجمن و جلسات نیست .
در موارد دیگر هم میتواند کاربرد پیدا کند .


خانواده :

خانواده هم یک گروه است . ما در خانواده باید استقلال داشته باشیم و اجازه ندهیم افراد بیرونی در امور خانوادگی ما دخالت کنند .
مسائل خانوادگی و خصوصی خود را با افراد غریبه و غیر آشنا مطرح نکنیم .
در بین اعضای خانواده اتحاد وجود داشته باشد و با مشورت و نظر خواهی از کلیه ی اعضای خانواده تصمیم گیری کنیم .

محل کار :

هر جا که کار می کنم ، باید استقلال و نیز اصرار آن را حفظ نمایم .
در محل کار با همکاران مشورت کنم و با یکدیگر اتحاد داشته باشیم .

جامعه و کشور :

به عنوان یک جامعه ما باید یک کشور مستقل داشته باشیم و خودمان برای خودمان تصمیم گیری نماییم . نباید به دیگران و بیگانگان اجازه ی دخالت در امور کشور را بدهیم .

امور شخصی :

بعنوان یک شخص باید شخصیتی مستقل داشته باشم و قابلیت و ظرفیت تصمیم گیری برای خود را پیدا کنم .
تاثیر پذیر و به اصطلاح دهن بین نباشم و قاطعانه و مستحکم تصمیم بگیرم و حرکت کنم .
اجازه دخالت دیگران در امور خصوصی خود را با آنها ندهم .

نکات مهم :

✅زمانی می توانیم در هر جمع یا گروه ، رفتار خوبی از خود بروز دهیم که در ابتدای امر اهمیت و کاربرد آن گروهی که در آن هستیم را درک کنیم .

✅توجه کنیم که هر جمعی چه نفع و بهره ای برای ما دارد و ما متقابلا چه وظیفه و مسئولیتی در قبال آن جمع بر عهده داریم .

✅این سنت در سطح خانواده ، اجتماع و محیط کار هم کاربرد دارد .

✅مسئولیت پذیر بودن ، گوشه ی کار را گرفتن و پشت کار داشتن در انجام وظایف .

✅هر جایی که هستم و قرار است حرفی بزنم و یا عملی انجام دهم ، از اصول برنامه پیروی کنم و نه ازنواقص اخلاقی و بیماری خودم .

✅مداخله نکردن و وارد حریم خصوصی دیگران نشدن .

✅گروهی زندگی کردن را یاد بگیرم .

✅متکی بودن به خود باعث بوجود آمدن  استقلال فردی میشود .

✅در خانواده به بزرگترها و نیز قوانین خانه احترام بگذارم .

✅بر طبق قوانین اجتماع پیش بروم و از قواعد حاکم بر جامعه پیروی کنم .

 

میلاد ثامری
19 October 18 , 18:42
یک روز پاک یه روز موفق
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دوستان کامنت هایی که به صورت خصوصی ارسال میکنید امکان پاسخ در سایت را ندارد
لطفا اگر کامنتی را اصرار دارید به صورت
خصوصی ارسال کنید
حتما ایملتان را نیز ارسال کنید
Designed By Erfan Powered by Bayan