Anonymous

پیام ما امید ، وعده ما آزادی

سنت نهم

NA تحت این عنوان، هرگز نبایست سازماندهى شود. اما مىتوانیم هیأت هاى خدماتى یا کمیته هایى تشکیل دهیم که مستقیماً در برابر کسانى که بدان هاخدمت مىکنند، مسئول باشند

این سنت، طرز کار انجمن ما را تعریف مىکند. ما قبل از هر چیز باید بفهمیم که NA چیست؟ معتادان گمنام، از معتادانى تشکیل شده است که مایل به قطع مصرف هستند و بدین منظور گردهم آمده اند. جلسات ما، گردهمایهایى هستند که اعضاء به منظور پاک ماندن و رسانیدن پیام بهبود ى در آن شرکت مىکنند. قدمها وسنتهاى ما با نظم خاصى تدوین و شماره گذارى شده و بدون ترتیب و دلیل نیستند. آن ها سازماندهى شده اند اما این سازماندهى با آن چه که در سنت نهم مورد نظراست، تفاوت دارد. در سنت نهم، منظوراز سازماندهى
سلسله مراتب سازمانى، اداره کردن و کنترل است. بدین صورت، مفهوم سنت نهم کاملاّ واضح است. بدون این سنت، انجمن ما در جهتى خلاف اصول روحانى قرار مىگیرد. در انجمن ما، خداوند مهربانى که خود را در وجدان گروه بیان مىکند، مرجع نهائى ما است. سنت نهم، نوع کارهایى را که ما براى کمک به NA مىتوانیم انجام دهیم براىمان مشخص مىکند. ما مىتوانیم هیأت ها و کمیته هایى تشکیل دهیم که جوابگوى نیازهاى انجمن باشند و تنها دلیل وجود آن ها خدمت به انجمن است. این ماهیت ساختار خدماتى است که پس از طى مسیر تکاملى خود در جزوه راهنماى خدماتى انجمن ما، تعریف شده است


 

سوال 1 - منظور از سازماندهی چیست ؟ چرا نبایست NA سازماندهی شود و آیا بدون سازماندهی ، هرج و مرج نمی شود ؟


منظور از سازماندهی ، وجود سلسله مراتب و طبقه بندی های خاص سازمانی  و تشکیلات اداری خاص ، برای اداراه ی امور می باشد . وجود رئیس و مرئوس و بالا و پایین بودن درجه و شان و مرتبه ی اشخاص ، از ویژگی های سازماندهی است .

چرا در NA سازماندهی نداریم ؟

بخاطر اینکه سازماندهی باعث می شود اصل سادگی و مساوات در برنامه ی NA از بین برود . برنامه ی ما از طریق کمک یک معتاد به معتاد دیگر و در نهایت سادگی ، کار می کند ، در حالیکه وجود سازماندهی ، باعث پیچیدگی در خدمات و عدم تمرکز لازم در امر پیام رسانی به معتادان ، خواهد شد .

آیا بدون سازماندهی هرج و مرج نمی شود ؟

خیر - زیرا با وجود اینکه در انجمن ما سازمان دهی به معنای خاص کلمه وجود ندارد ، اما حداقل سازماندهی و تشکیلات اداری ، برای پیشبرد امور و ایجاد نظم در کارها ، وجود دارد . سازماندهی نداشتن ، دلیل بر بی نظمی و وجود هرج و مرج نمی باشد و اتفاقا نظم و ترتیب ، یکی از مشخصات و ویژگی های اصلی و اساسی جلسات ما و بطور کلی برنامه ی معتادان گمنان است .

نکات مهم :

✅ما قوانین سازمانی نداریم .

✅خدمات انجمن ، براساس تمایل  و روحیه ی از خود گذشتگی اعضا است .

✅سازماندهی نداریم ، اما برای کارهای اداری و خدماتی ، یا هر کاری که به NA مربوط می شود ، باید حداقل  تشکیلات کوچک سازمانی و نظمی مشخص ، داشته باشیم .

✅اگر این حداقل تشکیلات در انجمن وجود نداشت و هر کس به صورت انفرادی عمل می کرد ، چند دسته گی در انجمن بوجود می آمد و جبهه گیری های مختلف بین اعضا شکل می گرفت .

✅نظم و ترتیب و داشتن انضباط در انجام امور ، موجب تقویت اتحاد ما خواهد شد .

✅رئیس نداریم و دستور نمی دهیم . مسئول داریم ، اما مامور نداریم .

✅حداقل سازماندهی در بی سازمانی .


 

سوال 2 - آیا هیئت های خدماتی ما می توانند برای گروه ها ، تعیین تکلیف کنند ؟


خیر - این گروه ها هستند که می توانند با توجه به اصول برنامه و رعایت سنت ها و مفاهیم خدماتی NA ، بر عملکرد هیئت ها و کمیته های خدماتی مختلف در انجمن ، نظارت کنند . در واقع این هیئت ها و کمیته های خدماتی ، بوسیله ی گروه ها و برای خدمت رسانی به آنها و معتادان دیگر ، تشکیل شده اند .
در انجمن معتادان گمنام ، مهم ترین جزئ و بخش برنامه ، گروه ها و جلسات بهبودی می باشد . کما اینکه این هیئت ها و کمیته های خدماتی ، میبایست نسبت به گروه ها پاسخگو باشند و نیز تابع راهنمایی و هدایت گروه ها باشند .
البته گروه ها پس از تشکیل ساختار خدماتی و حمایت این ساختار از طریق ارسال پول ، نفر و ایده ، اختیاراتی را هم به این کمیته ها و هیئت های خدماتی می دهند تا بتوانند راسا تصمیم گیری نموده و عمل کنند .
گروهها حتی گاهی از راهنمایی ها و پیشنهادات اعضای ساختار خدماتی ، در یک فضای مشورتی و همکاری متقابل ، استفاده می کنند ، اما مسئولیت و اختیار نهایی ، با گروه های NA است .
توجه به این نکته نیز ضروری بنظر می رسد که گروه ها ساختار خدماتی را بوجود آورده اند ، نه اینکه ساختار خدماتی ، گروهها را بوجود آورده باشد .

نکات مهم :

✅هیئت ها و کمیته های خدماتی ، زیرمجموعه ی گروهها هستند و برای رفع احتیاجات گروهها و انجام خدمت به همدران ما ، تشکیل شده اند .

✅اعضا ، گروهها ، هیئت های خدماتی و به طور کلی انجمن ما ، هدف اصلیش رساندن پیام به یک معتاد در حال عذاب است .

✅در NA ما بهیچ عنوان ، برای هیچ کس تعیین تکلیف نمی کنیم .

✅نمایندگان گروه ها ، نظر گروه های خود را به کمیته های خدماتی منعکس کرده و بر انجام صحیح و اصولی کارها ، نظارت می کنند .

✅این وجدان گروه هاست که در انجمن ، خط مشی اصلی را تعیین می کند .


 

سوال 3 - هیئت ها و کمیته های خدماتی ، در برابر چه کسانی مسئول هستد ؟


در برابر کسانی که به آنها خدمت می کنند . کسانی که آنها را انتخاب کرده و این مسئولیت ها را بدانها سپرده اند . یعنی گروه های بهبودی .
گروهها پس از تشخیص دادن نیاز به وجود خدماتی خاص ، یک هیئت یا کمیته ی خدماتی مشخص را بوجود می آورند ، تا در امر پیام رسانی و انجام خدمات مورد نیاز ، به گروهها کمک کنند .
چون این هیئت های خدماتی ، با درخواست گروهها و بوسیله ی آنها بوجود آمده اند ، پس وظیفه دارند مرحله به مرحله ، به گروهها گزارش دهند و ضمن اینکه آنها را در جریان روند پیگیری و انجام امور می گذارند ، از راهنمایی ها و مشورت آنها نیز ، بهره مند شوند . ارتباط منظم و دائمی بین گروهها و هیئت ها و  کمیته های خدماتی و مشورت آنها با همدیگر ، باعث بوجود آمدن جو پاسخگویی در خدمات و ایجاد صمیمیت بیشتر بین آنها خواهد شد .

نکات مهم:

✅ما برای زنده نگاه داشتن گروه ها ، ساختار خدماتی را تشکیل داده ایم .

✅تک تک اعضای گروه ها ، می توانند نقش نظارتی بر روی ساختار ، داشته باشند ، البته از طریق نمایندگان خود .

✅اصل مشورت کردن بین گروهها و هیئت های خدماتی ، مهم ترین اصل است و وجود آن برای پبشبرد منطقی و صحیح خدمات ، لازم و حیاتی است .

✅ما بعنوان خدمتگزاران انجمن ، در هر سطح خدماتی که فعالیت می کنیم ، نباید فراموش کنیم که چه کسانی ما را انتخاب کرده اند و چه مسئولیت خطیری بر روی دوشمان است .

✅در برابر کسانی که به ما وظایف و اختیارات مشخص داده اند ، مسئول و پاسخگو هستیم


 

سوال 4 - در صورتی که کمیته ها یا افراد ، مسئولیت های خود را انجام ندهند ، آیا می توان آنها را جریمه ، تنبیه و یا از آنها انتقاد کرد ؟


خیر - درست است که گروه ها میبایست به طور مرتب و دائمی ، فعالیت ها و نحوه ی عملکرد و چگونگی خدمت رسانی کمیته ها یا مسئولین کمیته ها را زیر نظر داشته باشند ، تا احتیاجات آنها به خوبی برطرف شده و نظرات و عقاید گروه ها در شیوه ی خدمات این کمیته ها حتما لحاظ شود ، ولی این رابطه میبایست نوعی رابطه ی صمیمی و دوطرفه باشد و حالت توبیخ و تنبیه و یا حتی شکل "حکومت کردن" به خود نگیرد .
ما در خدمات انجمن و به طور کلی در برنامه ی معتادان گمنام ، چیزی بعنوان جریمه ، تنبیه ، بازخواست و امثال آن را نداریم . در صورت عدم رضایت از خدمت یک عضو ، یا مسئول یک کمیته ، می توانیم از وی پاسخگویی بخواهیم و دلایل کم و کاستی ها را جویا شویم ، ولیکن توبیخ و تحت فشار قرار دادن اعضای خدمتگزار انجمن ، کاملا مخالف با سنت های ما می باشد .
در ضمن ، هنگام پاسخگویی آن عضو خدمتگزار ، اگر از جواب های وی قانع نشدیم ، میتوانیم در کمال احترام ، آن خدمتگزار را با خدمتگزاری دیگر ، جایگزین نماییم .

نکات مهم :

✅حق هیچ گونه تنبیه و مجازات را نداریم .

✅برای بدست آوردن یک نظام خدماتی مناسب ، می توانیم از اعضای خدمتگزار خود به طور مرتب و دوره ای ، پاسخگویی بخواهیم .

✅اصل چرخش و جابجایی در خدمات را رعایت میکنیم تا شخصیت پروری و انحصار در خدمات ، بوجود نیاید .

✅اصول انجمن با هرگونه حکمفرمایی و تحت فشار قراردادن اعضا ، مخالف است و فقط نظارت بر کار و عملکرد خدمتگزاران ، آن هم از طریق وجدان بیدار اعضا ، قابل قبول می باشد .

✅رفتارهای سلبی و کنترلی ، قضاوت کردن و محاکمه کردن خدمتگزاران و امثال آن ، تمایل به خدمت را نزد اعضای انجمن ، از بین می برد .


 

اصول روحانی سنت 9 :


فروتنی ، احتیاط ، وفاداری ، گمنامی


فروتنی : گروهها به تنهایی برای انجام هدف اصلی با محدودیت روبرو می باشند بنابراین هیئت ها و کمیته ها را برای خدمتگزاری به گروهها تشکیل می دهند ، نه برای حکومت کردن به آنها .
نتیجه : در نهایت هیئت ها و کمیته ها در برابر گروهها مسئول هستند و تابع راهنمایی و دستور گروهها می باشند و کمک زیادی به گروهها در اجرای هدف اصلی می کنند .


احتیاط : قبل از تشکیل هیئت یا کمیته ای از لزوم وجود چنین کمیته هایی اطمینان حاصل کنیم .
نتیجه : وقتی واقعا نیاز به وجود کمیته ای نیست ، سادگی NA را پیچیده نمی کنیم .


وفاداری : گروهها برای ایجاد هیئت ها و کمیته ها گرد هم می آیند ، با هم مشورت کرده و نظرات و تدابیر خود را یکی می کنند .
نتیجه : کمک می کند تمرکز گروهها بر روی هدف اصلی باشد و این کار را ساده و مستقیم انجام دهند .


گمنامی : ما سازمان یافته نیستیم و سلسله مراتب حکمرانی و نگاه بالا به پایین نداریم و از روشهای مختلفی برای تعویض رهبران خود استفاده می کنیم تا شخصیت آنها به NA غالب نشود .
نتیجه : رهبران ما حکمران نیستند و نمی توانند نظرات خود را به گروهها و اعضا دیکته کنند ، بلکه خدمتگزارانی هستند که خط مشی خود را از وجدان دسته جمعی کسانی که به آنها خدمت می کنند دریافت می کنند .

 

میلاد
30 July 19 , 01:10
بسیار بسیار عالی بود من کمیته کارگاه ها هستم و این مطالب رو منقل خواهم کرد ممنون
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دوستان کامنت هایی که به صورت خصوصی ارسال میکنید امکان پاسخ در سایت را ندارد
لطفا اگر کامنتی را اصرار دارید به صورت
خصوصی ارسال کنید
حتما ایملتان را نیز ارسال کنید
Designed By Erfan Powered by Bayan