Anonymous

پیام ما امید ، وعده ما آزادی

سنت یازدهم

 

خط مشى روابط عمومى ما بنابر اصل جاذبه است تا تبلیغ، ما لازم است همیشه گمنامى شخصى خود را در سطح مطبوعات، رادیو، و فیلم حفظ کنیم

این سنت، مربوط به روابط ما با افراد خارج از انجمن است و براى ما مشخص مىکند که در سطح عمومى چطور رفتار کنیم. تصویرى که افکار عموم ى از ما دارد، همان چیزى است که ما آن را عرضه مىکنیم، یک راه موفق و ثابت شده براى ادامه زندگى بدون موادمخدر. با آن که ما مایل هستیم تا جایى که ممکن است به افراد بیشترى دسترسى پیدا کنیم و این مطلب برای مان اهمیت دارد، اما براى حفاظت از خودمان، احتیاط در مورد تبلیغات، نشریات و مطبوعاتى که ممکن است بدست عموم برسد، امرى حیاتى است. جاذبه ما در این است که ما در نوع خود موفق هستیم. به عنوان گروه، ما یک راه بهبودى عرضه مىکنیم و دریافته ایم که موفقیت برنامه ما واضح است و نیازى به تعریف ندارد، این تبلیغ ماست. این سنت، یادآورى مىکند که لازم است گمنام ى شخص ى را در سطح مطبوعات، رادیو و فیلم حفظ کنیم و این به خاطر حفاظت اعضاء و همچنین حفظ آبروى معتادان گمنام است. ما به عنوان اعضاى معتادان گمنام، در سطح رسانه هاى گروهى، نام فامیل خود را افشاء نمىکنیم و بر روى صفحات آن ها ظاهر نمىشویم. هیچ فردى چه داخل و چه خارج انجمن، نماینده معتادان گمنام
نیست


سوال 1 - منظور از روابط عمومی در این سنت چیست ؟ آیا ما هم مانند سازمانهای مختلف دیگر ، قسمتی به نام روابط عمومی داریم ؟


هر نوع ارتباطاتی که ما بعنوان NA یا اعضای انجمن ، با بیرون از خود ، اعم از افراد جامعه ، ارگانها ، سازمانها و به طور کلی عموم جامعه ی خود برقرار می کنیم ، تا خودمان و نحوه ی فعالیت های مان را به آنها معرفی کرده و در دسترس افراد همدرد خود قرار بگیریم را روابط عمومی میگویند .

بله - در انجمن ما هم قسمتی به نام روابط عمومی وجود دارد .
این قسمت ، کمیته ی اطلاع رسانی و روابط عمومی نام دارد که پس از طی مراحلی و آموزش افراد مورد نظر و از میان اعضای خدمتگزار انجمن ، به انجام این خدمت و وظایف مربوط به آن ، می پردازد . این کمیته ، با مجموعه ی فعالیت های خود و ارتباطاتی که با عموم جامعه برقرار میکند ، به معرفی انجمن معتادان گمنام به جامعه و پیشبرد هدف اصلی انجمن که رساندن پیام به معتادان در حال عذاب است ، می پردازد .

نکات مهم :

✅بین سنت یازدهم و قدم 12 و سنت پنجم ، رابطه ی معناداری وجود دارد .

✅ما کمیته ها و هیئت های خدماتی داریم که این کمیته ها به منظور ایجاد رابطه ای اصولی و برنامه ریزی شده با ارگانها و سازمانها و نیز عموم مردم جامعه ، ایجاد شده اند ، تا بدین وسیله ، ما با جامعه ی خود در تماس دائم باشیم و معتادان در حال عذاب ، در صورت نیاز بتوانند به ما دسترسی داشته و در جلسات انجمن شرکت نمایند .

✅هر یک از ما بعنوان یک عضو انجمن ، با مردم جامعه ی خود ارتباطاتی داریم و ممکن است عده ای ما را بعنوان عضو انجمن ، بشناسند ، لذا خوش رفتاری ما و حسن ارتباط با دیگران ، موجب حفظ خوشنامی انجمن می شود و در امر پیام رسانی هم ، تاثیر فراوانی دارد .

✅ما باید سعی کنیم که با رفتار و کردار مناسب خود ، پیام رسان خوبی برای NA باشیم ، زیرا در بسیاری از جاها ، رفتار ما بیانگر و معرف کل انجمن است .

✅بخشی از پیام رسانی قدم 12 هم ، شامل همان رابطه ی مناسب و دوستانه با مردم است .

✅پیام ما در قسمت ارتباط با مردم جامعه ، فقط در رابطه با قطع مصرف مواد مخدر نیست ، بلکه شامل تغییرات ظاهری و باطنی دیگر هم می باشد .

✅ویژگیهای شخصی و تغییرات ما ، می تواتد به جاذبه ی بیشتر انجمن معتادان گمنام ، کمک کند .


 

سوال 2 - مفهوم جاذبه در این سنت چیست و ما به چه طریق و به چه شکلی به آن دسترسی پیدا می کنیم ؟

مفهوم جاذبه در این سنت اینست که ما با رعایت اصول روحانی در زندگی خود و رعایت اصول قدم ها و سنت ها ، در جلسات و یا خارج از انجمن ، نمی خواهیم خودمان را به کسی اثبات کنیم ، بلکه این پایبندی ما به اصول ، خود باعث جذب دیگران به برنامه و جلب توجه آنها ، نسبت به کارایی برنامه خواهد شد .

ما هر چه بیشتر و عمیق تر ، اصول روحانی برنامه را در زندگی و رفتار خود به اجرا درآوریم و بر روی هدف اصلی انجمن تمرکز بیشتری داشته باشیم ، جاذبه ی ما هم بیشتر خواهد شد .
تغییرات ما ، و اینکه دیگر مثل گذشته و با باورهای اشتباه گذشته ی خود زندگی نکنیم ، باعث جذب دیگران و باور کردن برنامه و کارایی اصول برنامه ، از طرف آنها خواهد شد .

نکات مهم :

✅جاذبه برای من اینست که دیدم و فهمیدم که میشود مواد نزد ، زندگی کرد و حال خوبی هم پیدا کرد .

اگر از درون پرشور و غنی شوی و خودت باشی و به معنویت درونی برسی ، حتی اگر حرفی هم نزنی ، دیگران متوجه تغییرات تو ، خواهند شد .

✅جاذبه یعنی اینکه ما فقط آنچه را که هستیم ، به نمایش میگذاریم و به دیگران عرضه میکنیم . نیازی نیست که ما از آنچه که هستیم ، خود را بالاتر یا پایین تر ، نشان دهیم .

✅عملکرد ما ، نشان دهنده ی تغییر و رشد ماست . هر چه بیشتر با رعایت اصول برنامه ، رشد روحانی نماییم ، جاذبه هم بیشتر می شود .

✅کمتر شعار دادن و بیشتر عمل کردن .

✅بدون نقاب و تقلید زندگی کردن .

✅حتی خود NA را هم نباید بیش از حد و بدون دلیل ، بزرگ کنیم و در مورد آن غلو نماییم . درست است که NA برای ما خیلی مهم است و زندگی بسیاری ما را نجات داده است ، اما ممکن است برای برخی افراد هم اهمیتی نداشته باشد ، و این ایرادی هم ندارد . ما قصد اثبات حقانیت خود و انجمن خود به دیگران را نداریم . به قول معروف ، بهبودی ما چیزی است که عیان است و حاجتی به بیان هم ندارد .

✅تا زمانی که معتادان نیازمند کمک وجود دارند و میل به پیام رسانی و کمک کردن در بین اعضای انجمن وجود دارد ، NA به کار و فعالیت خود ادامه می دهد . این خود ، یکی از مفاهیم سنت یازدهم است .


 

سوال 3 - آیا در انجمن ما تبلیغ هم وجود دارد ؟ و اگر ندارد ، مقاله هایی که در مورد NA در روزنامه نوشته می شود و مصاحبه های تلویزیونی که اسم NA در آنها برده میشود ، چه معنایی دارد؟


تبلیغ به معنی عام کلمه خیر . وجود ندارد .
تبلیغ اگر در جهت جاذبه و معرفی هر چه بیشتر انجمن به جامعه باشد و باعث شود تا معتادان بهتر ما را پیدا کنند و بتوانند به ما دسترسی داشته باشند ، ایرادی ندارد .
که البته اینکار در واقع تبلیغ نام ندارد ، بلکه ما به آن عنوان اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جامعه را اطلاق میکنیم .

اما حفظ گمنامی شخصی بسیار مهم است و جاذبه ای که از عملکرد ما بوجود می آید ، بر تبلیغ کردن اولویت بیشتری دارد و اهمیت آن نیز بیشتر است .

اما در مورد مقاله ها و روزنامه ها ، حتی در بیلبوردهای تبلیغاتی و تلویزیونی که ممکن است نام NA برده شود ، هیچ ایراد و اشکالی از نظر اصول انجمن وجود ندارد . زیرا خود انجمن معتادان گمنام ، گمنامی ندارد ، بلکه بسیار شناخته شده و مطرح نیز می باشد ، فقط خود اعضای انجمن هستند که گمنامی دارند و می بایست گمنامی اعضا به ار شکل ممکن حفظ شود .
در ضمن نام بردن از NA در این مقاله ها و روزنامه ها هم ، فقط جنبه ی اطلاع رسانی دارد و به جهت معرفی NA به عموم مردم جامعه ، استفاده می شود .

نکات مهم :

✅سنت 11 نمی گوید ما اصلا تبلیغ نداریم ، بلکه میگوید اولویت انجمن جاذبه است تا تبلیغ .

✅ما NA را معرفی می کنیم و دنبال معرفی و مطرح کردن اشخاص نیستیم .

✅اعضا گمنامی دارند ، اما NA بعنوان یک انجمن شناخته شده ، گمنامی ندارد .

✅بزرگترین تبلیغ برای ما ، حفظ جاذبه و تقویت آن است . تمرکز بر روی اصول و عملکرد مثبت داشتن ، میزان جاذبه ی انجمن را ، افزایش می دهد .


 

سوال 4 - در مورد رعایت گمنامی در سطح وسائل ارتباط جمعی ، توضیح دهید .


وقتی ما از طریق تلویزیون ، رادیو ، فیلم و . . . در معرض دید عموم مردم قرار بگیریم ، باید گمنامی شخصی خود را حفظ کنیم .
مثلا اگر مورد مصاحبه ی مطبوعاتی قرار گرفتیم ، نام خانوادگی خود را ذکر نمی کنیم . در حال حاضر بازیگران و یا هنرمندانی وجود دارند که عضو انجمن معتادان گمنام هستند ، اما موضوع عضویت آنها در انجمن ، جایی اعلام نمی شود و بر طبق اصول برنامه گمنامی شخصی خود را حفظ می کنند .
دلیل این حفظ گمنامی در سطح وسائل ارتباط جمعی هم اینست که ، اعتبار NA بر همه چیز و همه کس اولویت دارد و اگر فردی با استفاده از اعتبار NA ، در سطح جامعه به شهرت برسد و گمنامی شخصی خود را بشکند ، در صورتی که خطایی از آن شخص سربزند و یا سواستفاده ای اتفاق بیفتد ، به دلیل گره خوردن نام آن شخص با انجمن ، اعتبار و خوشنامی انجمن هم به خطر افتاده و زیر سوال می رود و در ضمن این بروز این قبیل اتفاقات ، برای کل اعضای انجمن هزینه دارد .

نکات مهم :

✅ما نمی خواهیم که به خاطر عملکرد یک عضو ، به کل NA لطمه وارد شود .

✅شخصیت سازی و شخصیت پروری ، خوشنامی و نام نیک انجمن را به خطر می اندازد و حفظ جاذبه ی انجمن را مشکل میسازد .

✅اصول را به شخصیت ها ترجیح می دهیم .

✅گمنامی شخصی خود را حفظ میکنیم ، چون ما افرادی بیمار هستیم و هر زمان این احتمال وجود دارد که خطایی از ما سر بزند و به اصطلاح دستمان خط بخورد ، و مردم آنرا به پای NA بنویسند .


 

سوال 5 - آیا در سطح شخصی هم باید گمنامی خود را حفظ کنم ؟


البته ما تا جایی که ضرورتی پیش نیاید و یا لزومی نداشته باشد ، بی دلیل گمنامی شخصی خود را نمی شکنیم و از آن حراست می کنیم .
اما با این وجود ، مسئله ی حفظ گمنامی شخصی ، کاملا به خود فرد بستگی دارد و یک تصمیم شخصی است که فرد در شرایط مختلف ، گمنامی شخصی خود را حفظ کند یا خیر .
مثلا اگر در مواردی ، شخص به این نتیجه برسد که با شکستن گمنامی شخصی خود و تعریف کردن اندکی از داستان اعتیادش ، میتواند به یک دوست ، آشنا ، فامیل ، همسایه و یا همکار خود ، کمک کند و به معرفی انجمن و تاثیرات آن در زندگی فردی خود بپردازد ، ایرادی ندارد که این کار را انجام دهد ، حتی با این کار ، یعنی شکستن گمنامی شخصی خود ،  باعث شناخته شدن انجمن ، به یک فرد نیازمند هم شده است .
اما ذکر جزئیات و ریز به ریز اعمال ما در دوران مصرف ، کار عاقلانه ای نیست و لزومی هم ندارد که به اصطلاح از سیر تا پیاز دوران مصرف خود را برای شخصی دیگر تعریف کنیم . همین که شخص مورد نظر ما بداند که ما قبلا مصرف کننده ی مواد بوده ایم و آشفته شده بودیم و امروز با آشنا شدن با انجمن و اصول بهبودی ، در مسیر بهتر زندگی کردن قرار گرفته ایم ، کفایت میکند .

نکات مهم :

✅حفظ گمنامی شخصی ، در اختیار خود فرد است ، اما بهتر است تا فقط در مواقع ضروری مثل کمک به یک دوست همدرد مصرف کننده ، گمنامی شخصی شکسته شود و در موارد دیگر ، از آن مراقبت کنیم .

✅در اوایل دوران بهبودی خود ، شاید وسوسه شویم تا به همه بگوییم که چه بوده ایم و امروز چه شده ایم ، اما با

رسیدن به میزان مشخصی از بلوغ در  بهبودی ، متوجه می شویم که این کار ، ضروری نیست و لزومی ندارد که همه از گذشته ی ما و اعتیاد فعال مان ، مطلع باشند .

✅حفظ گمنامی شخصی ، معنویت و روحانیت ما را بالا می برد .

✅با حفظ گمنامی شخصی ، از افتادن در دام خودپسندی و غرور ، در امان می مانیم .

✅تا جایی که می توانیم ، بهتر است که از به کار بردن کلمات انجمنی در مکالمات خود با افراد جامعه و بیرون از انجمن ، پرهیز نماییم .


 

سوال 6 - رفتارهای خلاف این سنت را در انجمن بنویسید .


به همه بگویم که من روزی مصرف کننده ی مواد بودم و الان پاکم و در انجمن عضویت دارم .

برعکس مورد بالا - حتی اگر دیدم که شکستن گمنامی شخصی ام میتواند به کسی کمک کند و جان یک همدرد را نجات دهد ، تعصب به خرج دهم و به اصطلاح گمنامی خود را حفظ کنم . زیرا نجات جان یک انسان ، از حفظ گمنامی شخصی من ، واجب تر است .

پوشیدن تی شرت یا لباس با آرم NA و انجام دادن رفتارهایی بر خلاف اصول و حتی عرف جامعه ، چون باعث بدنامی و دید منفی افراد نسبت به انجمن خواهد شد .

بیشتر بخواهم خودم و توانایی های شخصی و موقعیت های خودم را به دیگران نشان دهم و به دیگران بگویم که  : ببینید من چه آدم خوبی شدم . این نوعی اثبات خویشتن به دیگران است . به جای آن ، باید اصول را معرفی کنم و از موثر بودن و کارایی اصول در زندگی خودم و دیگران ، سخن بگویم .

حتی اگر خود انجمن را با تمام احساس تعلق و عشقی که به آن دارم ، زیاد از حد بزرگ کنم و اصطلاحا غلو کردن و بزرگنمایی کردن انجمن و اصول آن ، رفتاری بر خلاف سنت است .

نکات مهم :

✅ما کار نمایشی در انجمن نداریم .

✅غلو و بزرگنمایی کردن ، خلاف سنت یازدهم است .

✅حتی راهنما ، خدمت ، گروه و امثال آنرا هم نباید بیش از حد بزرگ کنم .

✅پیام رسانی در انجمن ، تیغ دو لبه است و اگر سنت های انجمن در هنگام پیام رسانی ، رعایت نشود ، نتیجه ی معکوس خواهد داشت و ممکن است به جای جاذبه ، سبب دافعه شود .

✅اصل روحانی خدمت کردن در برنامه ، به نحوه ی فعالیت اعضای انجمن ما بستگی دارد .

✅هر چه بهتر و سازنده تر در این انجمن خدمت کنیم ، جاذبه ی بیشتری هم خواهیم داشت و اثرات مثبتی هم به جای خواهیم گذاشت .

ما زندگی شخصی و توانایی ها و داشته های شخصی خود را با دیگران به مشارکت نمی گذاریم ، بلکه پیام انجمن و اصول را به آنها معرفی می کنیم .

✅سنت یازدهم ، مثل سایر اصول برنامه ، بسیار کاربردی می باشد و برای اجرا کردن ، بوجود آمده . باید با عشق بدون قید و شرط ، رعایت ایثار و حفظ گمنامی ، به خدمت و پیام رسانی بپردازیم .


 

اصول روحانی سنت 11 :

 

ایمان ، خدمت ، گمنامی


ایمان : احتیاج به طرحهای تبلیغاتی نداریم برنامه ما کارایی دارد .
نتیجه : برای ارتباط با مردم به دنبال افراد مشهور نمی رویم ، تبلیغات نمی کنیم . و به هنگام اطلاع رسانی به جامعه غلو و بزرگنمایی نمی کنیم و سادگی انجمن راحفظ می کنیم .


خدمت : برای جذب معتاد در حال عذاب به برنامه ، باید با جدیت تلاش کنیم تا برنامه ما در سطح گسترده ای شناخته شود .
نتیجه : کمک می کند در روابط عمومی به جای تبلیغ کردن خدمت و تلاش کنیم و جاذبه باشیم .


گمنامی : در روابط خود با جامعه ، اساس اعتبار برنامه را بر کارایی NA بنیان می گذاریم نه بر شهرت ، و شخصیت یک یا چند عضو .
نتیجه : پیامی که به جامعه می رسانیم این نیست که بگوییم چه افراد خوبی هستیم بلکه ماجرای معتادان گمنام را برای آنها شرح می دهیم و می گوییم این برنامه به معتادی که هنوز در عذاب است چه کمکی می تواند بکند و باعث می شود جامعه نظر خوبی نسبت به ما داشته باشد .

 

سنت یازدهم

بازتاب عمومی ما از آن چه باید ارائه دهیم عبارت است از روش موفق و اثبات شده حفظ شیوه زندگی عاری از مواد مخدر و ما اعضای جدید را جذب می‎کنیم و معتادان بیشتر و بیشتری معتادان گمنام را پیدا می‎کنند. اما وقتی اصول را در زندگی خود به اجرا درمی‎آوریم همان طور که خود به سوی بهبودی جذب شده‎ایم اعضای جدیدتری را به راه NA جذب می‎کنیم.


 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دوستان کامنت هایی که به صورت خصوصی ارسال میکنید امکان پاسخ در سایت را ندارد
لطفا اگر کامنتی را اصرار دارید به صورت
خصوصی ارسال کنید
حتما ایملتان را نیز ارسال کنید
Designed By Erfan Powered by Bayan